طرز تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه

به گزارش مجله گیتی رو، کتلت یکی از لذیذترین و احتمالا قدیمی ترین غذاهایی است که طعم آن ما را یاد خاطرات نوستالژی دوران کودکی مان می اندازد. هر ایرانی حداقل یکبار طعم این غذای خوشمزه را در کنار سیب زمینی سرخ شده، سبزی و خیارشور امتحان نموده است. این غذای اصیل ایرانی می تواند گزینه مناسبی برای وقت هایی باشد که از غذاهای خورشتی و برنجی خسته شده اید و هوس یک غذا ساندویچی نموده اید.

طرز تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه

این غذا با مواد اولیه ساده ای مثل گوشت چرخ نموده، سیب زمینی، تخم مرغ و پیاز و ادویه تهیه می گردد که در هر خانه ای مهیا است. تهیه کتلت در خانه فرایند سختی ندارد اما برای اینکه خرد نشوند و ترد و خوشمزه باشند چند نکته اساسی که در ادامه گفته ایم را حتما باید رعایت کنید. برای یادگیری طرز تهیه کتلت گوشت خانگی و تمام فوت و فن های پخت آن با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه

  • گوشت چرخ نموده 500 گرم
  • سیب زمینی میانه هفت عدد
  • تخم مرغ چهار عدد
  • پیاز میانه دو عدد
  • هویج یک عدد
  • آرد سوخاری به اندازه لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم

طرز تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه

مرحله اول

کتلت از غذاهای خوشمزه ایرانی است که در منطقه ها مختلف با مواد اولیه متفاوتی تهیه و سرو می گردد. پیش از این چند نوع مجذوب کننده از این غذا مثل کتلت ماهی، کتلت میگو و کتلت مرغ زعفرانی را به شما آموزش داده ایم اما این بار می خواهیم اصیل ترین نوع آن یعنی کتلت گوشت را با هم یاد بگیریم.

برای تهیه کتلت گوشت خانگی ابتدا کاسه ای تمیز انتخاب کنید و داخل آن پیاز ها را رنده نموده و آب آن را کامل بگیرید.

مرحله دوم

سپس سیب زمینی هایی را که از قبل پخته اید به همراه هویج پخته شده رنده و به پیاز های داخل کاسه اضافه کنید.

مرحله سوم

در ادامه گوشت چرخ نموده، تخم مرغ، نمک، فلفل و زردچوبه و هر ادویه ای که مایل بودید را به مواد داخل کاسه اضافه کنید. دستکش دست کنید و همه مواد را با هم خیلی خوب ورز دهید تا کاملا مخلوط شوند. اگر احساس کردید مواد کتلت کمی شل است، حدود 1 قاشق آرد به آن اضافه کنید تا موقع سرخ کردن کتلت ها خرد نشوند.

مرحله چهارم

حالا نوبت به سرخ کردن کتلت است. یک گلوله از مواد را برداشته و با دست به آن شکل دهید و پشت و روی آن را به آرد سوخاری آغشته کنید. داخل یک تابه اندازهی روغن ریخته و شعله را روشن کنید تا روغن داغ داغ گردد. کتلت ها را که از قبل آماده نموده اید آرام داخل روغن بگذارید و با حرارت ملایم سرخ کنید تا مغز پخت شوند. بعد از این که یک طرف کتلت سرخ شد، آن ها را برگردانده و طرف دیگر را نیز سرخ کنید.

مرحله پنجم

بشقابی تمیز انتخاب کنید و با دستمال کاغذی روی آن را بپوشانید. کتلت های سرخ شده را یکی پس از دیگری روی آن قرار دهید تا روغن اضافی آن ها جذب گردد. سپس کتلت های آماده شده را داخل ظرفی که دوست دارید بچینید و دور آن را با سیب زمینی سرخ نموده، سبزی، خیارشور، گوجه یا هر دورچین دیگری که می پسندید تزئین کنید. کتلت گوشت شما آماده است، نوش جان.

نکات پخت کتلت

  • سیب زمینی را می توانید هم به صورت خام و هم پخته بهره ببرید.
  • هنگام سرخ کردن، شعله را ملایم کنید تا کتلت ها علاوه بر سرخ شدن مغزپخت شوند.
  • کتلت های گوشت را می توانید با نان تافتون یا بربری در کنار یک کاسه ترشی لیته مخصوص نوش جان کنید.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2219

به "طرز تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید