12 نکته برای حفظ سلامتی خود در روزهای آلودگی هوا

به گزارش مجله گیتی رو، 1. طبق اعلام شهرداری تهران، هوای مرکز با افزایش آلودگی ها در شرایط هشدار قرار گرفته است. علت این آلودگی بیش از حد وقوع پدیده وارونگی دماست. وارونگی دما یا وارونگی گرمایی یا اینورژن به پدیده ای گفته می گردد که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می گردد و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی است که در شهرهای بزرگ وارونگی دما معمولاً باعث ماندگاری آلودگی هوا در سطح می گردد و معمولا ذرات معلق آلوده کننده در سطح باقی می ماند.

12 نکته برای حفظ سلامتی خود در روزهای آلودگی هوا

2. یکی از مهم ترین اقداماتی که در هوای آلوده برای حفظ سلامتی خود باید انجام دهید، توجه به تغذیه خود است. خصوصا بچه ها، سالمندان و گروه های حساسی که دارای بیماری های قلبی و تنفسی هستند. در روزهایی که هوا آلوده است شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست به خاطر کلسیمی که دارند می توانند با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل نمایند. پس به طور کلی بهتر است مردم از سبزی ها و میوه ها و لبنیات بیشتر استفاده نمایند تا اثرات مخرب هوای آلوده را بر بدن خود کاهش دهند. از طرف دیگر اما استفاده از تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار چون باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن می شوند، می توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دوچندان نمایند. موادی مثل هم سوسیس و کالباس به علت داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر هستند، برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

3. نکته مهم دیگر این است که در این روزها باید تردد خود در شهر را کاهش دهید. خصوصا زنان خانه دار و افراد سالمندی که شغل ثابتی ندارند و ضرورتی برای تردد در شهر نیز ندارند. اگر کارهایی دارید که می توان آنها را به زمان دیگری موکول کرد، حتما زمان انجام آن کار را تغییر دهید و اگر در روز ساعت هایی را برای خرید، پیاده روی یا انجام فعالیت های ورزشی در محیط های آزاد اختصاص می دهید، آنها را به زمان دیگری موکول کنید.

4. استفاده از ماسک همیشه در هوای آلوده پیشنهاد می گردد. با توجه به اینکه بخش زیادی از آلودگی هوای تهران به علت وجود ذرات معلق در هواست، استفاده از ماسک می تواند ورود مواد آلوده به بدن شما به وسیله سیستم تنفس را کاهش دهد. توجه داشته باشید که در هوای آلوده باید از داروخانه ها ماسک های فیلتردار تهیه کنید و هر روز آن ماسک را تعویض کنید.

5. سعی کنید در روزهایی که هوای شهر شما آلوده تر است، مایعاتی مانند آب و آب میوه های طبیعی را بیشتر بهره ببرید.

6. بچه ها را در این روزها بیشتر در خانه نگه دارید. خصوصا بچه های که مدرسه می فرایند و در ساعات بعدازظهر می خواهند در کوچه، خیابان و حیاط خانه ها بازی نمایند.

7. اگر شغل شما یا یکی از اعضای خانواده تان به گونه ای است که در طول روز در فضای باز هستند، مانند راننده های تاکسی، مغازه داران و... باید مراقبت زیادی از سلامتی خود داشته باشند و با مصرف موادغذایی اشاره شده و استفاده از ماسک و دیگر مراقبت ها، اثرات آلودگی بر بدن خود را کاهش دهند.

8. اگر در روزهای آلودگی هوا دچار علائمی مانند درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب و بی حالی زیاد شدید، سریعا به یکی از مراکز درمانی مراجعه کنید تا شرایط سلامتی شما آنالیز گردد.

9. مصرف سیگار و قلیان در روزهای آلودگی هوا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و تنفسی در شما را دو چندان می نماید.

10. استفاده از دستگاه های تصفیه نماینده هوا در منازل و محل کار تاثیر 100 درصدی ندارد و قرار نیست این دستگاه ها هوای محیط را به کلی عاری از آلودگی نمایند. بهتر است در کنار استفاده از این دستگاه ها، به دیگر مراقبت ها توجه کنید.

11. در محیط خانه در روزهایی که هوا آلوده است به صورت روزانه محیط را گردگیری و نظافت کنید. خصوصا اگر در ساعاتی از روز پنچره خانه شما باز است. توجه داشته باشید که مواد غذایی را سعی کنید پس از خرید و پیش جایگذاری در یخچال بشورید.

12. توجه کنید که در هنگام رانندگی سیستم تهویه مطبوع اتومبیل خود را در حالت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل کاهش یابد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1956

به "12 نکته برای حفظ سلامتی خود در روزهای آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 نکته برای حفظ سلامتی خود در روزهای آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید