تنگه واشی ، حس طراوت و جوانی در سایه کوه های فیروزکوه

به گزارش مجله گیتی رو، معمولا بیشتر ساکنین تهران و مازندران، با تنگه واشی آشنایی دارند. تنگه ای در نزدیکی فیروزکوه که هواداران زیادی دارد. اگر اهل پیاده روی و طبیعت گردی باشید، تنگه واشی برای شما برترین جاذبه طبیعی خواهد بود. جاذبه ای که بی شک شما را جذب خود خواهد نمود. تنگه واشی در میان جاذبه های فیروزکوه همچون یک الماس می درخشد. سه کیلومتر پیاده روی در میان طبیعتی زیبا و منحصر به فرد قطعا برای هرکس مجذوب کننده خواهد بود. زمانی که پای خود را در تنگه واشی قرار دهید، انگار که از دنیای اطراف جدا و وارد دنیایی شده اید که هیچ چیز دیگر اهمیت سابق را ندارد. فقط باید از طبیعت لذت ببرید و چشم خود را با منظره ها دیدنی سیر کنید. پا به پا با خبرنگاران در سفری خیالی به تنگه واشی همراه شوید تا این تکه از بهشت طبیعت ایران را بهتر بشناسید.

تنگه واشی ، حس طراوت و جوانی در سایه کوه های فیروزکوه

تنگه واشی ، نزدیکی با طبیعت

تنگه واشی ، نزدیکی با طبیعت

تنگه واشی دقیقا همان طبیعت بکری خواهد بود که همیشه در پی آن بودید. البته اینطور نیست که هیچ توریستی را در این منطقه مشاهده نکنید. برعکس، هر ساله تابستان، هزاران هزار توریست مختلف از سر تا سر ایران به سراغ تنگه واشی می آیند. تنگه ای که تنها حدود 17 کیلومتر از فیروزکوه فاصله دارد و به سبب نزدیکی آن به تهران، بسیاری از ساکنین مرکز، حداقل سالی یک بار از این جاذبه طبیعی تماشا می کنند.

تصور کنید که قرار است پیاده روی به طول سه کیلومتر از میان تنگه واشی انجام دهید. این پیاده روی در آب، دشت و کوه خواهد بود. یعنی طعم هر نوع پیاده روی را می توانید بچشید. اما در سرانجام جهت همیشه جایزه ای انتظار قهرمانان را می کشد. جایزه تنگه واشی به کسانی که تمام جهت را پشت سر می گذارند، تماشا و لذت بردن از یک آبشار 15 متری زیبا است. آبشاری که بسیاری از توریستان خاطره ایستادن زیر آن را حداقل یک بار داشته اند.

از همان لحظه اول که پای خود را در آب خنک تنگه واشی قرار می دهید، طبیعت سعی می نماید با شما ارتباط برقرار کند. با حضور در تنگه ای که جز آب، صخره های زیبا و آسمان آبی چیزی در آن نمی بینید. مگر می توانید به چیزی جز مادر طبیعت هم فکر کنید؟ نسیمی خنک از میانه تنگه بر صورت شما می وزد و آب خستگی راه را از پای شما می شوید. واقعا بهتر از این مگر چیزی می تواند باشد؟

جهت های پیاده روی در تنگه واشی

پیش از اینکه بخواهید تنگه واشی را برای سرگرمی انتخاب کنید، باید بدانید که برای رسیدن به انتهای جهت، احتیاج به آمادگی جسمانی بالایی دارید. جهت پیاده روی در تنگه واشی از سه بخش تشکیل شده. برای اینکه دقیقا بدانید باید با چه شرایطی رو به رو شوید، هر بخش از این جهت پیاده روی سه کیلومتری را به شما شرح خواهیم داد.

بخش اول جهت پیاده روی تنگه واشی

جهت اول

از زمانی که خودروی خود را در پارکینگ مخصوص پارک می کنید، باید حدود پانزده دقیقه از یک جهت کوهستانی بالا و پایین بروید تا به تنگه اول برسید. پس از اینکه حسابی خسته جهت کوهستانی شدید، باید دل را به دریا زده و پای خود را درون آب سرد تنگه واشی کنید. دقیقا در محل ورود به آب، محلیان با قاطر و اسب ایستاده اند تا کسانی که طاقت این سرما را ندارند، از جهت عبور دهند.

البته لذت بردن از تنگه واشی تنها به خاطر پیمودن این جهت های زیبا است. تنگه اول تنها 250 متر طول دارد. بعد از خروج از آب، دشتی زیبا روح شما را نوازش می دهد. دشتی که ساواشی نام دارد و فرصتی ایده آل برای کسانی است که قصد استراحت یا عکاسی دارند.

بخش دوم جهت پیاده روی تنگه واشی

جهت دوم - دشت ساواشی

بعد از سیر شدن از تماشا زیبایی های دشت ساواشی، دوباره باید شروع به حرکت کنید. دقیقا شما در طولانی ترین بخش جهت قرار دارید. بخشی که باید حدود 1700 متر را پیاده روی کنید تا به تنگه دوم برسید. البته خوشبختانه بخش دوم جهت کاملا همیشه است و احتیاجی به عبور از جهت های کوهستانی نیست. دشت های اطراف در فصل تابستان انباشته از گل های زیبای زرد هستند و تا چشم کار می نماید می توانید شاهد زیبایی طبیعت باشید.

بسیاری از مسافران در همین جهت توقف می کنند. اصلا مقصد بیشتر افراد تا به همین جا است. اگر ظهر به این محل رسیده باشید، خواهید دید که خانواده ها کنار هم چادر زده اند و بچه ها در میان دشت مشغول شیطنت هستند. اما اگر قصد جایزه گرفتن از طبیعت را دارید، بر خستگی خود غلبه نموده، بند کفش خود را محکم کنید و راهی تنگه دوم شوید.

بخش سوم جهت پیاده روی تنگه واشی

جهت سوم

پس از اینکه دشت را پشت سر گذاشتید، باید وارد تنگه دوم یا همان تنگه سا شوید. طول این تنگه نسبت به تنگه اول بیشتر است. بعلاوه باید بدانید که سرعت جریان آب نیز در این تنگه شدید تر است. اگر در تنگه اول آب تا زانوی شما بالا آمده باشد، در این تنگه ممکن است آب به کمر شما نیز برسد. به خاطر همین است که بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند در دشت ساواشی سرگرمی کنند.

از ابتدای تنگه دوم باید حدود 700 متر را در جهت کوهستانی بپیمایید تا به آبشار پانزده متری تنگه واشی برسید. طی کردن این جهت کمی سخت است. باید زمان بندی مناسبی انجام دهید تا پیش از ساعت 12 به این جهت رسیده باشید. پس از ساعت 12، آفتاب اینجا بسیار گرم و سوزاننده خواهد بود و پیمودن جهت را سخت تر می نماید.

یک حوضچه به عمق یک متر و مساحت پنجاه متر مربع در انتهای جهت و زیر آبشار واقع شده است. سرگرمی مسافران این است که در حوضچه و زیر آبشار چند لحظه ای بایستند. البته فشار آب بسیار زیاد بوده و آب آن آنقدر سرد است که کمتر کسی تا یک دقیقه می تواند زیر آن دوام بیاورد.

جهت جایزه

شاید از خودتان بپرسید که منظور از جهت جایزه چیست؟ برای کسانی که در پی ماجراجویی هستند، یک جهت دیگر نیز وجود دارد. جهتی که معمولا کسی تن به آن نمی دهد. پیش از آنکه به آبشار 15 متری تنگه واشی برسید، می توانید در یک دو راهی جهت سمت چپ را انتخاب کنید. برای عبور از این جهت باید به دل کوه بزنید. هیچ جهتی برای پیاده روی در اینجا وجود ندارد و شما باید از کوه بالا بروید.

پس از آنکه کمی از کوه بالا رفتید، در پایین و سمت راست خود، یک آبشار کوچک دیگر می بینید. آبشاری که در حقیقت آب لازم برای آبشار اصلی را تامین می نماید. یعنی شما دقیقا در بالای آبشار اصلی ایستاده اید. اینجا یک آبشار اختصاصی برای کسانی دارد که تن به جهت سخت کوهنوردی می دهند. یک حوضچه کوچک بسیار زیبا در این بالا واقع شده است که می توانید در آن زیر آبشاری کوچک قرار بگیرید و حسابی خاطره سازی کنید.

البته جالب است بدانید که اگر جهت کوه را همینطور به سمت جلو پیش بروید، به سواد کوه خواهید رسید. این جهتی است که بعضی از کوهنوردان پیش می گیرند تا جهت کوهنوردی خود را کمی متنوع کنند. البته پیمودن این جهت احتیاج به راهنما دارد و اصلا برای افراد آماتور مناسب نیست.

تنگه واشی ، یک جاذبه تاریخی و زیبا

تنگه واشی ، یک جاذبه تاریخی

شاید بیشتر افراد تصور کنند که تنگه واشی تنها جاذبه طبیعی داشته و برای پیاده روی مناسب است. اما آیا واقعا از خودتان پرسیده اید که قدمت این تنگه چند سال است؟ آیا ما اولین نسلی هستیم که از این تنگه تماشا می کنیم؟ قطعا اینطور نیست. قدمت این تنگه بسیار زیاد است و حکاکی هایی مربوط به دوره فتحعلی شاه در این تنگه به چشم می خورد.

حتی یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار نیز که دارای 180 سال قدمت هستند، در این تنگه واقع شده است. دو کتیبه دیگر در تونل وانا و چشمه علی شهر ری تهران واقع شده اند. این کتیبه بسیار بزرگ بوده و ابعاد آن 7 متر در 6 متر است. بیشتر افرادی که از تنگه واشی تماشا می کنند، حتما عکسی کنار این کتیبه زیبا با نقوش برجسته می اندازند. متاسفانه محبوبیت بالای این کتبیه بلای جان آن نیز شده است. بسیاری از مسافران روی این کتیبه یادگاری می نویسند و تمامی این اتفاقات باعث شده تا نسبت به قبل آسیب بسیار زیادی ببیند.

جاذبه های اطراف تنگه واشی

غار بالای تنگه

جاذبه های تماشای تنگه واشی برای کوهنوردان و ورزشکاران محدود به آبشار نیست. اگر اهل کوهنوردی باشید، می توانید خودتان را به دره سکوت نیز برسانید. دره ای زیبا که دقیقا پشت آبشار واقع شده و بسیاری از کوهنوردان علاقه زیادی به آن دارند. البته در قسمت بالای تنگه اول، قلعه ای زیبا با نام قلعه اسماعیلیه واقع شده است. قلعه ای که عوام مردم از وجود آن هیچ اطلاعی ندارند و جهت رسیدن به آن بسیار صعب العبور است. برای بازدید از این قلعه زیبا حتما باید مهارت بالای کوهنوردی و آمادگی جسمانی داشته باشید.

بعلاوه اگر اهل ماجراجویی بیشتر باشید، می توانید به بالای تنگه دوم نیز بروید. بالای تنگه دوم یک غار طبیعی بزرگ وجود دارد. البته توصیه می گردد برای بازدید از این غار زیبا به صورت گروهی سفر کنید.

چه تجهیزاتی باید همراه خود داشته باشیم؟

پیمودن تنگه واشی اصلا ساده نیست و احتیاج به مهارت و تجهیزات ویژه ای دارد. اگر قصد کوهنوردی دارید، حتما باید تجهیزات مخصوص به خود را همراه داشته باشید. در غیر این صورت، اگر یک بازدید کننده معمولی هستید، باید در زمینه تجهیزات معمول اطلاع داشته باشید.

کفش پیاده روی

کفش مخصوص پیاده روی

از تهران باید حدود دو ساعت رانندگی کنید تا به پارکینگ تنگه واشی برسید. از آنجا هم حدود 15 دقیقه پیاده روی پیش رو دارید و بعد از آن باید وارد آب شوید. در این لحظه اگر متوجه شوید که کفش شما برای ورود به آب مناسب نیست، اصلا راه برگشتی وجود ندارد. البته بومیان منطقه از این فرصت استفاده می کنند و در کنار آب به بازدیدکنندگان دمپایی و صندل می فروشند.

اما دمپایی و صندل برای پیاده روی در تنگه واشی مناسب نخواهد بود. جهت پیاده روی بسیار طولانی است. بعلاوه باید بدانید که داخل آب امکان دارد روی سطوح لیز پا بگذارید. به همین علت توصیه می گردد اگر یک کفش ورزشی کهنه و یا ضد آب دارید، آن را همراه بیاورید. قطعا قدم زدن در آب آسیب خاصی به کفش ورزشی وارد نمی نماید. ضمناً با وجود کفش ورزشی، سنگ ریزه به پای شما آسیب نمی رساند و نگران سطوح لیز نخواهید بود.

پس ترجیحا کتانی یا کفشی ورزشی همراه داشته باشید که از خیس شدن آن نگران نباشید. به این طریق از پای خود محافظت می کنید و پیاده روی برای شما ساده تر خواهد بود.

لباس مخصوص تنگه واشی

لباس مخصوص آب

همانطور که اشاره کردیم مخصوصا در هنگام عبور از تنگه دوم، امکان دارد تا کمر وارد آب شوید. به همین علت باید لباس های خود را متناسب با همین موضوع انتخاب نمایید. اگر لباس های شما مناسب نباشد، امکان دارد که سرمای آب شما را آزار دهد. برای آقایان بهتر است که از شلوارک استفاده کنند. خیس شدن شلوار در دشت میان دو تنگه شما را آزار خواهد داد. سردی هوا باعث می گردد تا دچار استخوان درد شوید.

آقایانی که قصد ندارند از شلوارک استفاده کنند و یا خانم هایی که نمی توانند شلوارک بپوشند، باید از شلوار های ضد آب یا همان شلوار های معروف به غواصی استفاده کنند. به این طریق رطوبت لباس آنها را آزار نخواهد داد. جوراب هم بهتر است اصلا پا نکنید. خیس شدن جوراب باعث می گردد پای شما مداوم احساس رطوبت شدید کند.

برای برگشتن خود هم حتما یک دست لباس تمیز کنار بگذارید. قطعا با آن لباس خیس و کثیف نمی توان سوار ماشین شد! ضمناً غروب بسیار سرد می گردد و قطعا احتیاج به لباس خشک و گرم خواهید داشت.

وسایل مقابله با آفتاب سوزان تنگه واشی

کلاه

بهتر است یک کلاه لبه دار همراه خود بیاورید. به این طریق آفتاب پوست صورت شما را نمی سوزاند. بعلاوه دید بهتری در آفتاب خواهید داشت. البته می توانید برای داشتن دید بهتر از عینک آفتابی نیز بهره ببرید. اما عینک آفتابی از سوختگی پوست صورت شما جلوگیری نمی نماید. ترکیب هر دو برترین حالت ممکن برای شما خواهد بود.

استفاده از کرم ضد آفتاب را به هیچ وجه از قلم نیاندازید. بعلاوه باید بدانید که تنها رفت و برگشت این جهت شاید حدود 4 ساعت به طول بیانجامد. به همین علت حتما باید 2 تا 3 بار کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید. در نتیجه همراه آوردن کرم ضد آفتاب را از قلم نیاندازید.

وسایل الکترونیکی

وسایل الکترونیکی

خب مگر می گردد که از این همه چشم انداز زیبا تصویر برداری نکرد؟ بیشتر مسافران به خاطر عکاسی، تلفن همراه یا دوربین، همراه خودشان می آورند. هیچ مسئله ای نیست که این وسایل را همراه خود بیاورید، اما اصلا نباید آنها را در جیب شلوار خود قرار دهید. عمق آب در بخش های مختلف تنگه یکسان نیست. به همین علت امکان دارد با یک قدم اشتباه وارد عمق زیاد شوید و وسیله الکترونیکی شما خیس گردد.

اگر موبایل یا دوربین شما ضدآب باشد، باز هم باید نگران ضربه تماشا آن باشید. به همین علت بهتر است دوربین یا تلفن همراه خود را داخل دو زیپ کیپ مختلف نموده و دور آن ضربه گیر قرار دهید. اگر کوله پشتی همراه تان است، می توانید آن را داخل کوله پشتی خود قرار دهید. در غیر این صورت بهتر است با بند آنها را به گردن خود آویزان کنید. ضمناً به یاد داشته باشید که از همان ابتدای تنگه، موبایل به هیچ وجه آنتن نمی دهد.

غذا و نوشیدنی

لذت غذا خوردن در دشت ساواشی

داخل تنگه مخصوصا در دشت میانه دو تنگه، چند مغازه اغذیه فروشی وجود دارند. اما اگر می خواهید در هزینه صرفه جویی کنید و بعلاوه یک غذای سالم میل نمایید، بهتر است همراه خود غذا ببرید. معمولا کسانی که به این سفر می فرایند، غذا های ساده ای مثل الویه، کوکو سبزی، کالباس و از این چیزها همراه خود می برند. بعلاوه بهتر است چند بطری آب یخ زده همراه خود داشته باشید. زیرا بعد از این همه پیاده روی قطعا خسته و گرما زده خواهید شد.

کیسه زباله

طبیعت بکر و عاری از زباله

بارها و بارها تاکید می کنیم که حتما کیسه زباله همراه خود ببریم. ما مسئول زباله هایی هستیم که فراوری می کنیم. در نتیجه اصلا نباید آنها را داخل طبیعت رها کنیم. در جهت چندین و چند سطل زباله مختلف قرار داده شده است. در نتیجه زباله های ریز خود را داخل یک کیسه بزرگ تر جمع آوری نموده و در نهایت داخل این سطل ها رها کنید. از قلم نیاندازید که ما به این طبیعت مدیون هستیم. پس حداقل به آن آسیب نرسانیم.

چه فصلی را برای سفر به تنگه واشی انتخاب کنیم؟

فصل مناسب

همانطور که می دانید، تنگه واشی در فیروزکوه واقع شده است. فیروزکوه نیز جزء سردترین بخش های ایران است. در نتیجه باید انتظار داشت که تنگه واشی نیز از این قاعده مستثنی نباشد. حتی در تابستان هم سردی آب ممکن است بعضی افراد را آزار دهد. در نتیجه منطقی به نظر می رسد که اصلا هیچ فصلی جز تابستان برای سفر به تنگه واشی مناسب نباشد.

معمولا مسافران مرداد ماه را برای بازدید از تنگه واشی انتخاب می کنند. البته تیر ماه هم برای ماجراجویی مناسب است اما هرقدر که به پاییز نزدیک شویم، سرمای هوا در تنگه واشی تشدید می گردد. در نتیجه تنها تابستان برای بازدید از تنگه مناسب است و برترین ماه هم، مرداد ماه به شمار می آید.

چه ساعتی بازدید خود را شروع کنیم؟

ساعت حرکت

اگر قصد دارید تا آبشار تنگه واشی پیش بروید، باید حداقل بین ساعات 5 تا 6 صبح پیاده روی خود را شروع کنید. هرقدر دیرتر حرکت کنید، به آفتاب ظهر برخورد خواهید کرد. ضمناً معمولا از ساعت 9 صبح جهت رفت شلوغ خواهد شد. زمانی که ازدحام جمعیت زیاد گردد، گاهی سر و صدای مردم در تنگه آزار دهنده خواهد بود. بعلاوه گاهی شلوغی زیاد باعث می گردد تا مجبور شوید بیشتر در آب سرد تنگه بمانید و دچار استخوان درد شوید.

اگر صبح زود پیاده روی خود را شروع کنید، تا قبل ظهر قطعا از آبشار باز گشته اید. البته این کاملا اختیاری است و هیچ اجباری در آن وجود ندارد. خنک ترین ساعت صبح همین ساعت بوده و دیگر لازم نیست نگران آفتاب سوختگی باشید.

آیا برای ورود به تنگه واشی باید هزینه ای پرداخت کرد؟

پارکینگ تنگه واشی

معمولا برای بازدید از جاذبه های طبیعی احتیاجی به پرداخت هزینه نیست. اما در خصوص تنگه واشی، شورایاری محله برای ساخت پارکینگ از بازدیدکنندگان مبالغی را دریافت می نماید. تا آخرین نرخ اعلام شده به وسیله شورایاری محل، هر موتور سیکلت باید 2000 تومان پرداخت کند. بعلاوه خودرو سواری 7000 تومان و ون و مینی بوس باید 35،000 تومان پرداخت کنند. هزینه پارک اتوبوس بیش از همه بوده و 50،000 تومان است.

این مبالغ حین ورود به روستای جلیزجند دریافت می گردد و شما ملزم به پرداخت آن هستید. البته بسیاری از بازدیدکنندگان خودروی خود را کنار جاده رها می کنند و چند قدمی را پیاده پشت سر می گذارند. البته امنیت خودرو داخل محیط پارکینگ بیشتر است. اگر این بار اولی است که قصد بازدید از تنگه واشی را دارید، باید بدانید که این پارکینگ نه آسفالته است و نه سقف دارد. تنها یک حصار دور زمین های طبیعی کشیده شده و تبدیل به پارکینگ شده اند. متاسفانه این هزینه ورودی اصلا صرف امکانات رفاهی منطقه نمی گردد.

امکانات رفاهی و خدماتی در تنگه واشی به چه شکل است؟

امکانات داخل تنگه واشی

متاسفانه به علت عدم رسیدگی مسئولین روستا و شورایاری محله، حتی سرویس های بهداشتی تمام جهت اصلا مناسب نیستند. بسیاری از آنها دچار چاه گرفتگی شده اند و یا بعضی از آنها شیرآلات سالمی ندارند. البته این در خصوص سرویس های بهداشتی نزدیک به پارکینگ صادق است. سرویس های بهداشتی میانه جهت که اصلا هیچ امکاناتی ندارند. بعلاوه خبری از تمیزی و بهداشت هم نیست.

تنها چند فروشنده دوره گرد و چند مغازه کوچک در میانه جهت وجود دارد که می توانید موارد جزئی و ساده را از آنها بخرید. بعلاوه چند دکه و مغازه کوچک وجود دارند که غذا های ساده و ساندویچی ارائه می دهند. البته توصیه می گردد که در صورت امکان همراه خودتان غذا و نوشیدنی بیاورید.

چند نکته که پیش از سفر باید در نظر بگیرید

اسب سواری در تنگه واشی
    • تنگه واشی اصلا برای بچه ها مناسب نیست. البته ممکن است در دشت ساواشی حسابی لذت ببرند، اما پیمودن تنگه ممکن است برای آنها بسیار سخت باشد. البته اگر توانایی فیزیکی لازم را دارید، می توانید فرزند خود را در آغوش بگیرید تا به دشت برسید و در همانجا اتراق کنید.
    • بهتر است به هیچ وجه گل و گیاهی را از ریشه جدا نکنید. بعضی از این گیاهان خواص دارویی دارند و کندن آنها پیگرد قانونی خواهد داشت.
    • خسته نشوید! کمی در دشت استراحت کنید و خودتان را به آبشار برسانید. اصل زیبایی در تنگه دوم و آبشار واقع شده است. عبور از آبشار پلکانی چالشی بزرگ است که حتما باید با آن رو به رو شوید.
    • پیش از حرکت به هواشناسی گوش دهید. در صورت بارش باران و احتمال وقوع سیل، سفر خود را لغو نمایید.
    • اصلا فکر بازدید از واشی در فصل زمستان را نکنید!
    • همراه داشتن یک دست لباس اضافه بسیار مهم است. تصور نکنید که تنها تا مچ پای شما خیس خواهد شد!
    • بیشتر حوادث در حین جهت برگشت اتفاق می افتند. زیرا در برگشت معمولا همه خسته جهت هستند و ترجیح می دهند سریع تر و با عجله به خانه بازگردند. به همین علت در هنگام بازگشت، دقت بیشتری داشته باشید و حواستان به همراهان خود باشد. اگر احساس خستگی می کنید، استراحت نمایید.
    • این جهت برای افراد کهن سال اصلا مناسب نیست. البته محلیان با اسب و قاطر می توانند آنها را از تنگه عبور دهند.

دسترسی به تنگه واشی

همانطور که خاطر نشان کردیم، تنگه واشی در نزدیکی فیروزکوه واقع شده است. جاده ورودی به تنگه واشی در جهت جاده فیروزکوه به تهران واقع شده. در نتیجه اگر از تهران قصد تماشا تنگه واشی را دارید، باید به فیروزکوه برسید و از اولین دور برگردان، به سمت تهران تغییر جهت دهید. 2 کیلومتر جلوتر تابلو ورودی به تنگه واشی را در سمت راست خود خواهید دید. یک جاده کوچک را باید به طول 10 کیلومتر پشت سر بگذارید تا به روستای جلیزجند برسید. پیمودن این جهت بسیار زیبا است. اطراف خود مزارع مختلف کشاورزی را خواهید دید. از روستای جلیزجند نیز با تابلو های راهنما به پارکینگ تنگه واشی خواهید رسید.

صحبتی با خبرنگاران ی ها

خب خبرنگاران ی عزیز، ممنون که ما را در این سفر خیالی همراهی کردید. امیدواریم که به این جاذبه تماشای فیروزکوه سری بزنید و حسابی از آن لذت ببرید. اما به نظر شما چطور می توان جلوی آسیبی که توریستان به تنگه واشی وارد می کنند را گرفت؟ آیا تنها با محدود کردن دسترسی می توان به پاکیزگی طبیعت یاری کرد؟ یا باید فرهنگ سازی کنیم؟ به نظر شما برترین راه برای مبارزه با این کار چیست؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. از قلم نیاندازید که ما عاشق شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم!

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2195

به "تنگه واشی ، حس طراوت و جوانی در سایه کوه های فیروزکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه واشی ، حس طراوت و جوانی در سایه کوه های فیروزکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید