کوکدامام، گیاهانی روی هوا!

به گزارش مجله گیتی رو، مدرن و شیک کردن خانه کاری ندارد، تنها کافی است چند قدمی جلوتر از بقیه باشید! با ساخت چند کوکدامام خانه تان را مدرن و عجیب کنید!

کوکدامام، گیاهانی روی هوا!

هر چیزی که احتیاج دارید راجع به تهیه و نگهداری از یک کوکدامام بدانید، به شما یاد می دهیم!

کوکدامام دقیقا چیست؟!

ترجمه واژه ژاپنی کوکدامام به انگلیسی توپ خزه ای است. در واقع کوکدامام توده خاکی است که در خزه پیچیده شده باشد و یک یا چند گونه گیاه هم در آن کاشته شده باشد. کوکدامام را از ریسمان آویزان می نمایند، به یک تخته چوبی یا تنه درخت وصل می نمایند و یا در ظرف کم عمقی قرار می دهند. در منطقه ها آسیایی برای درست کردن کوکدامام از علف های هرز، خزه های زنده و دیگر مواد طبیعی استفاده می نمایند. مجموعه ای با بیش از یک کوکدامام به نام باغ نخی ژاپنی خوانده می گردد.

برای درست کردن یک کوکدامام به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

- چند گیاه خانگی کوچک (بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که رشد کند تری دارند)

- آکاداما(خاک بنسای)

- پیت موس

- خزه خشک (یا خزه زنده)

- یک پارچه توری پلاستیکی

- نخ کتانی

- نخ پلاستیکی رنگی (به دلخواه، برای اضافه کردن میزانی رنگ شاد به کوکدامام تان)

- قیچی

آغاز کنیم!

1- خاک درستی انتخاب کنید

مهمترین قسمت داشتن یک کوکدامام خوب انتخاب خاک مناسب است. عملکرد کارتان از طریق همین توده خاک مشخص می گردد. برای درست کردن خاک میزانی خاک بنسای را با میزانی پیت مخلوط کنید. وقتی دو خاک را به خوبی با هم مخلوط کردید، آب را به آرامی، تا جایی که خاک حالتی خمیری بگیرد، به آن اضافه کنید و بعد آن را به صورت یک گلوله توپی در آورید. اگر میزان خاک و آب را به خوبی ترکیب نموده باشید گلوله تان به همان صورت گرد باقی خواهد ماند.

2- گیاه درست را انتخاب کنید

یکی دیگر از نکات مهم برای داشتن کوکدامام سرحال، انتخاب گیاه مناسب است. گیاهانی را انتخاب کنید که به سایه مقاوم باشند. با گیاهان جوان، کوچک و سالم آغاز کنید. برخی از برترین گیاهان برای این کار عبارت اند از:

- سرخس

- پاپیتال

- پتوس

- بگونیا

- بنفشه آفریقایی

قبل از آغاز ابتدا گیاه انتخابی تان را از گلدان خارج کنید و خاک اطراف ریشه را به یاری دست جدا کنید و ریشه ها را اندکی از هم باز کنید.

3- خزه را خیس کنید

خزه های خشک (یا زنده) را به خوبی درون آب غوطه ور کنید سپس از آب خارج شان کنید و اندکی بچلانیدشان تا حالتی مرطوب داشته باشند. حالا ورقه ای از خزه مرطوب را بردارید و آن را به دور ریشه های پریشان گیاه تان بپیچید. نخ کتانی را به خوبی دور خزه ها بپیچید. بعد از چند وقت این خزه ها به تدریج تجزیه می شوند.

4- سیستم را بپیچید

حالا در گلوله خاکی که از قبل تهیه نموده بودید فضایی برای جای دادن ریشه های خزه پیچ گیاه باز کنید. اگر گلوله خاکی تان از هم پاشید یا به هر صورت احساس کردید خاک تان کم است، میزان بیشتری خاک درست کنید. حالا یک تکه مربع شکل از پارچه توری پلاستیکی تان ببرید و کل سیستم را در آن بپیچید. می توانید به جای پارچه توری از هر پارچه پلاستیکی دیگری(حتی کیسه های نایلونی برنج) بهره ببرید. البته در انواع سنتی کوکدامام از پارچه استفاده نمی نمایند و به همان خزه بسنده می نمایند، اما ما برای تمیز تر در آمدن کار سیستم را با پارچه می پوشانیم. پارچه را با میزانی نخ در محل طوقه گیاه به هم ببندید و لبه های اضافه پارچه را به یاری قیچی با احتیاط جدا کنید.

5- بپیچیدش

یک تکه بزرگ از خزه های خیس شده را بردارید و دور پارچه بکشید و تمام خاک و پارچه را به خوبی بپوشانید. حالا نخ های پلاستیکی رنگی که تهیه نموده بودید را دور تا دور خزه بپیچید تا خوب محکم گردد. اگر رنگ نخ در تضاد با رنگ خزه ها باشد نتیجه کار عالی خواهد شد!

6- خیسش کنید!

مطمئن شوید که کوکدامام تان به میزان کافی مرطوب است مخصوصا اگر از خزه زنده استفاده نموده اید. پس آن را هر روز به خوبی غبار پاشی کنید. هر از گاهی هم کوکدامام تان را باز کنید و در ظرفی از آب به خوبی خیسش کنید. مدتی آن را در ظرف آب نگه دارید و بعد بیرونش بیاورید و در جایی قرار دهید تا آب اضافه اش خارج گردد، سپس دوباره آویزانش کنید.

درست مانند هر گیاه دیگری کوکدامام تان هم احتیاج به بزرگ شدن توپ خزه ای خود دارد. هر وقت احساس کردید توپ خزه ای برای گیاه کوچک شده میزان بیشتری خزه دور آن بپیچید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2200

به "کوکدامام، گیاهانی روی هوا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوکدامام، گیاهانی روی هوا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید