چگونه روبات ها می توانند به مبارزه با کرونا یاری نمایند؟

به گزارش مجله گیتی رو، محققان در کشورهای مختلف برای کاهش تماس افراد و کادر درمانی با بیماران و یا سطوح آلوده به استفاده از روبات ها روی آورده اند. در این گزارش به آنالیز چگونگی یاری روبات ها در مبارزه با ویروس کرونا پرداخته ایم.

چگونه روبات ها می توانند به مبارزه با کرونا یاری نمایند؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، موارد ابتلای ویروس کرونا در هر ساعت در حال افزایش است و تا به امروز به بیش از 1میلیون و 400هزار نفر رسیده است. مرگ ومیرها نیز هرروز رشد صعودی دارد و تا به امروز بیش از 80هزار نفر در سراسر دنیا کشته شده اند.

اکنون آمار مبتلایان در چین به ثبات نسبی رسیده و در عوض کشورهای آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه پنج کشوری هستند که مبتلایان بیشتری دارند و آمارشان روز به روز بدتر می گردد. ویروس کرونا اکنون یک بیماری همه گیر است. این بیماری احتیاج به سرمایه گذاری دارد تا تشخیص داده شده و تجزیه وتحلیل گردد، و همچنین افراد سالم و آلوده به آن از جداسازی شوند.

گروهی از محققان درزمینهٔ روباتیک، ازجمله هنریک کریستنسن، مدیر موسسه روباتیک UC سن دیگو، برای آنالیز مدل های مختلف و به کارگیری روبات ها برای مقابله با این ویروس، دست به کار شده اند. آن ها معتقدند روبات ها می توانند در امور کلینیک از قبیل رسیدگی به بیماران و ضدعفونی محل، در امور تدارکات، به عنوان مثال تحویل و مدیریت زباله های آلوده، و همچنین در امور شناسایی برای یاری به مبارزه با این ویروس به کار گرفته شوند.

تا به امروز شاهد بودیم که روبات ها برای تمیزکردن سطوح مختلف، تحویل دارو و غذا به بیماران، برآورد علائم ضروری و غیره مستقر شده و مشغول به خدمت می باشند. کریستنسن، مدیر موسسه روباتیک UC سن دیگو، به ویژه کارهایی را ارائه داد که روبات ها می توانند در ضدعفونی، تمیز کردن نقش مهمی را داشته باشند.

محققان برای پیشگیری از این بیماری، با توجه به این واقعیت که COVID-19 نه تنها به وسیله انتقال قطرات تنفسی یک شخص به شخص نزدیک به وی، بلکه به وسیله سطوح آلوده نیز گسترش می یابد، از روبات های کنترلی مجهز به اشعه ماوراءبنفش برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده می نمایند.

محققان معتقدند فرصت ها در پیمایش هوشمند و شناسایی مناطق پرخطر و همراه با سایر اقدامات پیشگیرانه نهفته است. بنابراین نسل های جدیدی از روبات های بزرگ، کوچک، و روبات های گروهی که می توانند بی وقفه کار نموده و تمیز نمایند (به عنوان مثال رفع کردن گردوغبار و همچنین تمیز و ضدعفونی کردن همه سطوح) باید ایجاد شوند.

اگرچه تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا در پی شیوع ویروس کرونا در حال اجرا فاصله گذاری اجتماعی هستند، افرادی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند نمی توانند در خانه بمانند. کارشناسان معتقدند روبات ها می توانند کنترل کارهایی کسل نماینده ، سنگین و پرخطر را به عهده بگیرند که مردم اکنون آن ها را انجام می دهند. به عنوان مثال کشورهایی مانند چین روبات هایی را برای یاری به کارهای خاص، مانند دریافت درجه حرارت افراد، مستقر نموده اند.

متخصصان خاطرنشان کردند: تجارب مربوط به شیوع ویروس ابولا طیف وسیعی از اقدامات و موارد استفاده را تشخیص داد، اما بااین وجود بودجه لازم برای تحقیقات چند رشته ای، با همکاری آژانس ها و صنعت، برای مواجهه با این موارد بسیار گزاف و غیرمعمول باقی مانده است.

دانشمندان می گویند ما می توانستیم برای مقابله با این ویروس آماده باشیم، و اکنون در کوشش هستیم با به کارگیری کلیه ابزار و فناوری های مختلف که در مقابله با این بیماری عملکرد خوبی داشته باشیم.

یکی از پیشروترین توسعه دهندگان فناوری های روباتیک یعنی SMP Robotics ، که مقر آن در کالیفرنیا است، جدیدترین مدل های روبات های اتوماتیک و خودران را معرفی نموده است.

در حال حاضر، روبات ها می توانند به راحتی صورت ها را آنالیز نمایند، رفتارهای انسانی را تجزیه وتحلیل نمایند و دمای بدن را از فاصله 28متری اندازه گیری نمایند. آن ها مجهز به دوربین های هوشمند نظارت تصویری 360 درجه و سیستم های تحلیلی قابل پیش بینی هستند. این می تواند یک تمهید مناسب برای یاری به دولت ها و مقامات بهداشت و درمان برای جلوگیری از شیوع ویروس همه گیر فعلی و آینده باشد. استقرار این روبات ها به نظارت بر اماکن شلوغ و عمومی و همچنین محل تأسیسات صنعتی یا تجاری یاری می نماید.

روبات های SMP Robotics به طور حتم ماهرتر و کم تحرک تر از انسان هایی هستند که همین رویه ها را انجام می دهند.

با استفاده از هوش گروهی، هوش مصنوعی با فناوری تشخیص چهره و رفتار انسان، و سیستم های مدیریت تصویری، روبات ها می توانند نظارت کامل و ضبط فیلم برداری 24ساعته و بدون وقفه، در نواحی مختلف و تحت هر شرایط آب و هوایی را به صورت کامل ارائه دهند. و این یعنی کادر فنی می توانند از هر نقطه ای از کره زمین، از راه دور به طور مطمئن وظایف خود را انجام دهند.

روبات های SMP Robotics برخلاف روبات های رایج موجود در مراکز خرید، توانایی های بیشتری دارند و برای گشت زنی در مناطق گسترده، عبور از موانع و همچنین نظارت بر تأسیسات صنعتی در نظر گرفته شده اند.

لازم به ذکر است با شیوع ویروس کرونا، استفاده از روبات ها در دیگر کشورها نیز رایج شده است. برای مثال کشور چین پهپادهایی با دوربین های حرارتی برای تشخیص افراد مبتلا به ویروس، روبات پیش خدمت برای تحویل غذا، روبات های تحویل دهنده دارو و همچنین روبات های ضدعفونی نماینده را برای مقابله هرچه بهتر با ویروس کرونا، به کار گرفته است. کشور تایلند نیز در بیمارستان های خود از روبات های معروف به نینجا، مجهز به صفحه نمایش استفاده می نماید که وظایف مختلفی را انجام می دهند. کشور تونس نیز روبات های کنترل از راه دور پلیس را برای کنترل اوضاع قرنطینه در سطح شهر مستقر نموده است.

استفاده از روبات ها به دلیل کاهش تماس افراد و کادر درمانی با بیماران و یا سطوح آلوده نقش مهمی را در مبارزه با ویروس کرونا دارد.

انتهای پیغام/4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1037

به "چگونه روبات ها می توانند به مبارزه با کرونا یاری نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه روبات ها می توانند به مبارزه با کرونا یاری نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید