چگونه در روز های گرم سال خنک بمانیم؟ ، 6 نکته برای آبرسانی و کاهش دمای بدن

به گزارش مجله گیتی رو، مصرف وعده های غذایی با خاصیت آبرسانی بدن و تأمین انرژی مورد احتیاج، در فصول گرم سال از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تحمل گرما را تسهیل می نماید.

چگونه در روز های گرم سال خنک بمانیم؟ ، 6 نکته برای آبرسانی و کاهش دمای بدن

در فصول گرم سال که دمای هوا بسیار بالاست، آبرسانی به بدن یک امر ضروری محسوب می گردد، چرا که بدن در این بازه زمانی به شدت در معرض کم آبی قرار گرفته است. علاوه بر مصرف آب و مایعات، خوردن غذا های غنی از پتاسیم نیز اهمیت دارد؛ زیرا این عنصر تعادل آب و الکترولیت در بدن را حفظ می نماید.

بی توجهی به آبرسانی بدن، عوارض ناخوشایندی مانند سردرد، خستگی و خواب آلودگی، خشکی دهان و تشنگی مفرط را در بر دارد. بهتر است در روز های گرم سال، یک بطری آب همراه خود داشته باشید. علاوه بر این، میوه های تابستانی نیز به علت محتوای بالای آب، نه تنها به آبرسانی بدن یاری می نمایند، بلکه منبعی از ویتامین ها، مواد معدنی، پلی فنول ها و فیبر های غذایی مفید هستند.

آب زیاد بنوشید

در روز های گرم سال لازم است که آب بیشتری بنوشید. می توانید برگ نعناع تازه، آب لیموترش، تکه های پرتقال، توت فرنگی یا سایر میوه های مورد علاقه خود را به آب اضافه کنید و چند ساعت در یخچال نگه دارید، سپس برای برطرف تشنگی، این ترکیب را بنوشید تا هم بدن را آبرسانی کنید و هم از فواید میوه ها بهره مند شوید.

دمنوش های گیاهی و دیگر نوشیدنی های گرم نیز می توانند به کاهش دمای بدن و هیدراتاسیون یاری نمایند.

غذا های غنی از پتاسیم مصرف کنید

پتاسیم عنصری است که دریافت آن برای حفظ تعادل آب و الکترولیت و بعلاوه تقویت عضلات و سیستم عصبی لازم است. اگر در هوای گرم متوجه شدید که دست ها و پاهایتان متورم شده و انقباض های دردناک عضلانی را تجربه می کنید، ممکن است نشانه کمبود پتاسیم باشد.

دریافت این ماده به واسطه مصرف گوجه فرنگی، سیب زمینی، هندوانه، زردآلو، چغندر، اسفناج و سیب زمینی میسر است.

به جای بستنی، از میوه های فریزشده بهره ببرید

انگور، توت فرنگی یا هر میوه ای که دوست دارید را در قطعات کوچک منجمد کنید و در روز های گرم سال که دلتان یک خوراکی خنک و شیرین مانند بستنی می خواهد، مصرف کنید. خوردن تکه های یخ زده میوه حس خنکی و طراوت به شما می دهد و به هیدراتاسیون یاری می نماید. هم چنین این ترکیب مغذی تر از بستنی است، زیرا فیبر و مواد مغذی بیشتری در میوه وجود دارد.

مصرف غذا های شور را به حداقل برسانید

خوردن غذا های پر نمک، به ویژه در هوای گرم، می تواند منجر به احتباس آب، تورم و نفخ گردد. بهتر است غذا های خود را با نمک کمتری مصرف کنید.

میوه ها را دست کم نگیرید

میوه های تابستانی، سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر غذایی هستند. میوه هایی، چون خیار، توت فرنگی، انگور، هندوانه، طالبی و هلو گزینه هایی هستند که به شما یاری می نمایند بدن خود را خنک نگه دارید.

خیار: از میوه های محبوب تابستانی که حاوی 96 درصد آب است.

هندوانه: این خوراکی آبدار تابستانی با بیش از 90 درصد آب در ساختار خود، برترین میوه تابستانی برای مقابله با گرماست.

انگور: این میوه حاوی 81 درصد آب و سرشار از ویتامین K و C است و بدن را آبرسانی می نماید.

گلابی: مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که خوردن روزانه یک گلابی، خطر سکته مغزی را تا 50 درصد کاهش می دهد. این میوه نیز جزو میوه های آبرسان با 84 درصد آب است.

سیب: خوردن یک عدد سیب در روز می تواند بدن را آبرسانی کند، زیرا میوه متشکل از 84 درصد آب است.

توت ها: شاه توت بیش از 85 درصد و توت فرنگی 92 درصد آب دارد. انواع دیگر توت ها نیز برای غلبه بر گرما، انتخاب مناسبی هستند.

مصرف کافئین را مدیریت کنید

کافئین ادرارآور است و همین خاصیت سبب از دست رفتن آب زیاد، کم آبی بدن و احساس تشنگی می گردد. نوشیدنی های حاوی کافئین را نباید جزو مایعات دریافتی روزانه به شمار آورد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2344

به "چگونه در روز های گرم سال خنک بمانیم؟ ، 6 نکته برای آبرسانی و کاهش دمای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در روز های گرم سال خنک بمانیم؟ ، 6 نکته برای آبرسانی و کاهش دمای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید