نگاهی به هیوندای i20 و برجسته ترین ویژگی های این خودرو
به گزارش مجله گیتی رو، مدتی است که خودرودوستان ایرانی شاهد حضور خودروی هیوندای i20 به عنوان یکی از محصولات شرکت کره ای هیوندای در بازار خودروی ایران هستند. نمونه موجود از هیوندای i20 در بازار ایران یک خودروی هاچ بک نه چندان عظیم جثه و کامپکت به شمار می رود که در رسته خودروهای سواری قرار می گیرد و طرفداران خاص خود را دارد.
خبرنگاران | سرویس خودرو - خودروی هیوندای i20 به موجب بهره مندی از مشخصات فنی نه چندان قدرتمند و مصرف نسبتا مناسب سوخت، در بازارهای جهانی لقب یک خودروی مالی را به خود اختصاص داده است. البته همان گونه که بارها در مطالب مختلف خود به آن اشاره نموده ایم، مالی بودن و به صرفه بودن یک خودروی خارجی در بازارهای جهانی لزوما به معنی مالی بودن و به صرفه بودن آن خودرو در بازار ایران نیست. چرا که این قبیل محصولات معمولا در بازار داخل قیمت نسبتا بالایی دارند و به دلیل آن که امکان خرید آن ها برای تعداد قابل توجهی از افراد حاضر در قشر متوسط جامعه امکان پذیر نیست، نمی توان لقب محصولات مالی و به صرفه را به آنها داد. موضوعی که در خصوص خودروی هیوندای i20 نیز به طور کامل صدق می کند.
ویژگی های این خودرو به صورت زیر دسته بندی شده اند. با انتخاب هر کدام به موضوع مورد نظر خود برسید:
- مشخصات فنی خودروی هیوندای i20
- جدول مشخصات فنی هیوندای i20
- امکانات و قابلیت های خودروی هیوندای i20
- مشخصات ظاهری و قیمت خودروی هیوندای i20
- قیمت هیوندای i20
با تمام این اوصاف خودروی هیوندای i20 اکنون در بازار خودروی ایران حضور دارد و به موجب تحولات ناخوشایند ارزی و مالی، به عنوان یک خودروی زیر صد میلیون تومانی شناخته نمی گردد و قیمت این خودروی کره ای از مرز صد میلیون تومان عبور نموده است.
به طور کل محصولی که در حال حاضر توسط شرکت کرمان موتور به عنوان خودروی هیوندای i20 در بازار خودروی داخل کشور به فروش می رسد نسل دوم از این خودرو است. می توان گفت تقریبا از همان زمان بود که خودروی هیوندای i20 به بازار ایران نیز راه یافت و بخت خود را در این بازار نا به سامان آزموده است. در حال حاضر تنها شاهد حضور یک مدل از این خودرو در بازار داخل هستیم. نمونه ای که از نظر مشخصات فنی به نسخه های فول آپشن این خودرو در بازارهای جهانی شباهت دارد، اما از نظر امکانات و قابلیت های مهم تا حدی از آن ها فاصله گرفته است.
مشخصات فنی خودروی هیوندای i20
در شرایطی که خودروی هیوندای i20 در قالب نمونه های 1.2 لیتری نیز در بازارهای جهانی حضور دارد، در بازار خودروی ایران تنها شاهد حضور نسخه 1.4 لیتری آن هستیم. محصولی که به یک موتور مدل Kappa مبتنی بر 4 سیلندر و 16 سوپاپ DOHC با بهره مندی از خصلت تنفس طبیعی مجهز است و علاوه بر حداکثر توانی معادل 98 اسب بخار (با احتساب 6000 دور در دقیقه) حداکثر گشتاوری معادل با 134 نیوتن متر (مبتنی بر 4000 دور در دقیقه) را از خود به نمایش می گذارد.
مشخصات فوق در کنار بهره مندی این خودرو از یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک مدل تیپ ترونیک از هیوندای i20 یک خودروی نه چندان پر سرعت و نسبتا کند و کم شتاب ساخته است. به گونه ای که حداکثر سرعت قابل دست یابی توسط این خودرو رقم 170 کیلومتر در ساعت برآورد شده است و شتاب صفر تا صد آن نیز حول و حوش رقم 13.2 ثانیه واقع شده است. البته جعبه دنده این خودرو فرآیند تعویض دنده را با نرمی به انجام می رساند و از این نظر محصول میان رده هیوندای با مشکل خاصی رو به رو نیست.
زمانی که مشخصات یاد شده با وزن 1197 کیلوگرمی هیوندای i20 در می آمیزد، از این خودرو محصولی می سازد که تنها برای تردد در مسیرهای شلوغ شهری مناسب است و برای ویراژ دادن در جاده های خلوت بین شهری ساخته نشده است. با این حال خصوصیات شهری این خودرو موجب می گردد که با محصولی نه چندان پر مصرف رو به رو باشیم. به گونه ای که میزان مصرف سوخت به شکل چرخه ترکیبی توسط این خودرو حول و حوش رقم 6.7 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت برآورد می گردد.
جدول مشخصات فنی هیوندای i20
سایر مشخصات فنی خودروی هیوندای i20 را نیز می توانید در قالب جدول زیر از نظر بگذرانید:
مشخصات فنی خودروی هیوندای i20 | |
وزن خودرو | 1197 کیلوگرم |
طول خودرو | 4035 میلی متر |
عرض خودرو | 1734 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1474 میلی متر |
فاصله بین دو محور جلو و عقب | 2570 میلی متر |
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپ |
گنجایش موتور | 1368 سی سی |
حداکثر توان | 98 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 134 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده | 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک |
نوع سیستم فرمان | فرمان برقی MDPS |
نوع سیستم ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع سیستم ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
نوع سیستم تعلیق عقب | اکسل یک تکه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ CTBA |
شتاب صفر تا صد | 13.2 ثانیه |
حداکثر سرعت قابل دست یابی | 170 کیلومتر در ساعت |
میزان مصرف سوخت درون شهری | 9.2 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت |
میزان مصرف سوخت برون شهری | 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت |
میزان مصرف سوخت ترکیبی | 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت |
گنجایش مخزن سوخت | 50 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
میزان فراوری گاز دی اکسید کربن | 155 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت NCAP | چهار خبرنگاران از پنج خبرنگاران |
امکانات و قابلیت های خودروی هیوندای i20
خودروی هیوندای i20 در حوزه ایمنی و ثبات علاوه بر دو سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC و همچنین سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی یا HAC مجهز است. در سیستم کنترل پایداری الکترونیکی شاهد آنالیز شرایط خودرو در هنگام چرخش فرمان به منظور اعمال نیروی ترمز به هر یک از چرخ های خودرو جهت حفظ پایداری آن هستیم. همچنین سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی هم از عقب گرد خودرو هنگام آغاز به حرکت در سربالایی ها جلوگیری به عمل می آورد. اگرچه در نمونه های موجود از خودروی هیوندای i20 در بازارهای جهانی شاهد وجود شش کیسه هوای ایمنی برای حفظ امنیت سرنشینان این خودرو هستیم، در مدل موجود از این خودرو در بازار ایران تنها دو کیسه هوای ایمنی تعبیه شده است.
در کنار موارد مذکور سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب نیز از جمله امکاناتی هستند که در بحث حفظ ثبات خودروی i20 شاهد وجود آن ها هستیم. سنسورهای موجود در بخش عقب این خودرو با اعلام هشدار در هنگام نزدیک شدن به موانع از برخورد با آنها جلوگیری می نمایند و موجب حفظ هر چه بیشتر ایمنی در هنگام پارک کردن خودرو می گردد. از سوی دیگر دوربین دید عقب هم با نمایش نمای پشتی خودرو در هنگام پارک کردن آن، ایمنی و راحتی بیشتری را برای راننده و سایر سرنشینان خودرو فراهم می آورد.
افزون بر مواردی که به آنها اشاره شد، خودروی هیوندای i20 به یک نمایشگر 7 اینچ رنگی هم مجهز است که قادر به نمایش محتواهای مبتنی بر فرمت MP5 خواهد بود. البته امکانات رفاهی این خودرو تنها به همین یک مورد ختم نمی گردد و شاهد بهره مندی محصول هیوندای از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و محفظه خنک نماینده نیز هستیم. به این معنی که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو امکان تنظیم دما را برای آسایش هر چه بیشتر سرنشینان آن فراهم می کند. در عین حال توسط محفظه خنک نماینده خودرو نیز می توان لذت نوشیدن مایعات خنک را تجربه نمود.
همچنین وجود سیستم روشن شدن اتوماتیک چراغ یا Auto Light این امکان را فراهم می کند تا در هنگام ورود خودروی هیوندای i20 به محیط های تاریک یا کم نور شاهد روشن شدن چراغ خودرو به شکل اتوماتیک باشیم. از آن گذشته خودروی میان رده هیوندای نیز همانند بسیاری از محصولات مشابه به منظور تامین هرچه بیشتر آسایش و راحتی رانندگان خود از وجود سیستم کیلس استارتر بهره می برد.
البته برخلاف بسیاری از محصولات مشابه و خودروهای هم رده، نمونه موجود از خودروی هیوندای i20 در بازار ایران از وجود قابلیت کروز کنترل بی بهره است. قابلیتی که این روزها در بسیاری از خودروهای روز وجود دارد و نبود آن در خودروی هیوندای i20 اندکی عجیب به نظر می رسد. سایر امکانات و قابلیت های مهم این خودرو را هم می توانید در ادامه این متن به شکل فهرست وار مشاهده کنید:
- برخورداری از آینه الکتروکرومیک
- بهره مندی از چراغ مه شکن جلو و عقب
- مجهز به کامپیوتر سفری
- امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان خودرو
- برخورداری از قابلیت تصفیه هوای یونیزه
- بهره مندی از سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها TPMS
- مجهز به سنسور باران و سنسور نور
- برخورداری از سیستم رهیاب ماهواره ای و قابلیت بلوتوث
- مجهز به چراغ روشنایی روز یا Day Light
- وجود تریم داخلی دو رنگ و آینه جانبی برقی همراه با گرمکن
- مجهز به رینگ 16 اینچ آلومینیومی 195/55 R16
مشخصات ظاهری و قیمت خودروی هیوندای i20
می توان ادعا کرد که خصلت هاچ بک موجب پرنگ تر شدن ویژگی های اسپورت خودروی هیوندای i20 شده است. در واقع اگرچه قابلیت های فنی این خودرو هیچ نشانی از محصولات اسپورت ندارد، اما سر و شکل ظاهری آن می تواند اندکی این کاستی را پوشش دهد.
در نمای مقابل هیوندای i20 شاهد وجود جلو پنجره ای بسیار باریک هستیم که نوک تیز چراغ های جلوی خوش فرم این خودرو را به یکدیگر متصل نموده است. چراغ هایی که علاوه بر نمای جلو، از نمای کناری این خودرو نیز قابل مشاهده هستند و به نمای مذکور رنگ و جلای مضاعفی بخشیده اند. با این اوصاف و به موجب طرح متفاوت بخش جلو پنجره، انتظار می رود که نمای رو به روی خودروی هیوندای i20 تا حدی با نمونه های مشابه در سایر محصولات این شرکت متفاوت جلوه کند. اما باید گفت که نوع طراحی بخش میانی سپر خودروی هیوندای i20 تا حد قابل توجهی این موضوع را جبران نموده است.
به بیان دقیق تر همان گونه که در بسیاری از محصولات هیوندای شاهد وجود یک جلو پنجره چند ضلعی هستیم، در خودروی هیوندای i20 نیز شاهد طراحی بخش وسط پلاستیکی و پنجره مانند این خودرو در قالب یک حجم شش ضلعی هستیم. در واقع طی سال های اخیر این خصیصه یعنی برخورداری از جلو پنجره چند ضلعی به یک ویژگی مشترک در میان بسیاری از خودروهای جدید شرکت هیوندای تبدیل شده است. موضوعی که در خودروی i20 نه در قالب بخش جلو پنجره که در قالب بخش میانی سپر نمود یافته و این ویژگی مشترک را به نوعی حفظ نموده است.
نمای کناری خودروی هیوندای i20 در مجموع حالتی شیک و جذاب دارد. ویژگی هایی نظیر خط حجم دهنده قسمت بالا، که از گوشه نوک تیز چراغ جلوی خودرو آغاز شده و پس از در برگرفتن دستگیره های درب خودرو تا گوشه نوک تیز چراغ عقب آن ادامه می یابد، در کنار وجود نوار سیاه پلاستیکی تعبیه شده در بخش پایینی درب های خودرو، بر هر چه تاثیرگذارتر جلوه دادن این نما افزوده است.
در بخش عقب این خودرو نیز شاهد تقسیم نسبتا مساوی فضا میان سپر و در صندوق بار هستیم. در مجموع بخش عقب خودروی هیوندای i20 شباهت فراوانی به مورد مشابه در خودروی توسان دارد و نمای پشتی این خودروی هاچ بک را از نظر طراحی به محصولات شاسی بلند هیوندای شبیه ساخته است. در بخش داخلی خودروی هیوندای i20 نیز شاهد استفاده مناسب از فضا هستیم. به گونه ای که بسیاری از اجزای این خودرو همانند جزییات بخش جلو و قسمت داشبورد آن در محل کاملا مناسبی قرار گرفته اند. سوای طراحی قابل قبول بخش کابین خودروی هیوندای i20، فضای داخلی این خودرو (به خصوص در بخش پشت) نیز نسبت به نسل پیشین این خودرو افزایش یافته است.
به این معنی که به موجب افزایش یافتن فاصله میان محورهای این خودرو و همچنین افزایش یافتن طول و عرض بدنه نسبت به مدل های قدیمی تر، سرنشینان بخش عقب در نسل جدید خودروهای هیوندای i20 از فضای بیشتر و راحت تریی برای نشستن برخوردار هستند. در مجموع باید به نوع طراحی فضای داخل و بیرون خودروی هیوندای i20 نمره قبولی داد و جذاب بودن ظاهر این خودرو برای خودرو دوستان را تایید کرد.
قیمت هیوندای i20
در خاتمه این مطلب به بحث قیمت خودروی هیوندای i20 می رسیم. همان گونه که در بخش نخست این مطلب نیز به آن اشاره شد، این خودرو برخلاف بازارهای جهانی در بازار داخل کشور محصولی مالی و نسبتا ارزان قیمت محسوب نمی گردد. از همین رو بسیاری از مشتریان بالقوه این خودرو ترجیح می دهند با صرف مبالغ بیشتر به سراغ خودروهای قدرتمندتر بروند یا با صرف مبالغ مشابه یا کمتر خودروهای چینی ارزان قیمت تر اما جذاب تری را در اختیار بگیرند.
در حال حاضر و در لحظه نگارش این متن نسخه صفر کیلومتر خودروی هیوندای i20 قیمت متوسطی در حدود 114.5 تا 115 میلیون تومان دارد. قیمتی که با توجه به مشخصات فنی این محصول جذابیت و کشش خاصی را برای افراد حاضر در قشر متوسط جامعه فراهم نمی کند. بنابراین خودروی هیوندای i20 با چنین قیمتی به طور ناخواسته بسیاری از مشتریان بالقوه خود در بازار خودروی ایران را پس می زند.
به هر حال اگر مایل به دیدار عینی تری با خودروی هیوندای i20 هستید، می توانید ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید. البته این ویدیو به نسخه مسابقه ای خودروی i20 مربوط می گردد که به لحاظ قدرت و توان از زمین تا آسمان با نسخه معمولی و شهری این خودرو تفات دارد.
منبع: setare.com