طرز تهیه آش رشته

به گزارش مجله گیتی رو، آش رشته از معروف ترین آش های ایرانی است که در مراسم مختلف همچون افطار در ماه رمضان و یا مراسم عزاداری در ماه محرم مورد استقبال قرار می گیرد.

طرز تهیه آش رشته

خبرنگاران | سرویس آشپزی - آش رشته را معمولا با کشک و گاهی با سرکه و حتی ترشی می خورند. بسته به عادت های خانوادگی از این غذا به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی استفاده می گردد. همچنین گاهی در مهمانی ها در فصل زمستان و یا در مراسم افطار مسلمانان در ماه رمضان از آش رشته به عنوان پیش غذا استفاده می گردد. آش رشته در ماه رمضان صندلی ویژه ای در بین خانواده های ایرانی دارد و از جمله غذاهای مناسب این ماه است.

نکاتی که در هنگام تهیه آش رشته بهتر است بدانید

  • حبوباتی که برای پخت آش استفاده می شوند، باید حداقل 5 ساعت قبل از مصرف خیس خورده باشند. خیس کردن حبوبات هم نفخ آن ها را می گیرد و هم باعث می گردد زودتر پخته شوند .
  • بعد از این که حبوبات را خیس کردید، چند مرتبه آب آن ها را عوض کنید. یادتان باشد حبوبات باید با آب سرد خیس شوند .
  • برای این که نفخ آش اذیت تان نکند، می توانید حبوبات را دو مرتبه بجوشانید و هر مرتبه آب آن را عوض کنید و مجددا آب جوش بریزید. (زیرا ریختن آب سرد باعث دیرپز شدن حبوبات می گردد) بعد از این که حبوبات مدتی جوشید، آب آن را دور بریزید تا نفخ حبوبات گرفته گردد .
  • در صورت تمایل می توانید مقدار عدس را بیشتر درنظر بگیرید .
  • برای صرفه جویی در زمان، می توانید حبوبات را به صورت جداگانه داخل زودپز بپزید .
  • برای تهیه نعناع داغ ابتدا روغن را داغ کنید سپس چند قاشق نعناع خشک داخل روغن بریزید و کمی تفت دهید و سریع بردارید تا نعناع سیاه نگردد .
  • بهتر است سیر و پیاز را جداگانه با زردچوبه سرخ کنید و داخل آش بریزید .
  • درصورت تمایل می توانید در آخر کمی زعفران آب نموده و به آش اضافه کنید و یا در تزیین بهره ببرید .
  • مقدار استفاده از نمک را به حداقل برسانید. زیرا هم رشته و هم کشک نمک دارد و با این کار ممکن است آش شور گردد. در مرحله آخر پخت، آش را بچشید و اگر نمک آن کم بود مقداری نمک به آن اضافه کنید .
  • کشک را در آخرین مراحل پخت، داخل آش بریزید و آش را کمی رقیق از روی شعله بردارید زیرا بعد از سرد شدن سفت تر می گردد .
  • اگر آش را با آب گوشت، قلم و یا آب مرغ تهیه کنید، بسیار خوشمزه تر می گردد . بدین صورت که ابتدا قلم گاو یا گوسفند را در آب بپزید، سپس قلم را درآورده و حبوبات را بریزید و مراحل را انجام دهید .
  • اگر آش تان رقیق شده، می توانید مقداری آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و وقتی خوب حل شد، آن را داخل آش بریزید .
  • به هنگام تزیین نباید آش خیلی داغ باشد زیرا وقتی کشک را روی آن می ریزید به داخل آش نفوذ خواهد نمود .
  • برای خوش رنگ شدن رشته آش، زردچوبه را همراه پیاز داغ به آش بیفزایید.
  • بهتر است نعناع داغ را با روغن جامد تهیه نمایید تا از انسجام لازم برای تزیین برخوردار باشد.
  • برای تهیه کشک زرد، کشک را بازعفران و آب بجوشانید.
  • یک آش خوشمزه باید خوب جا بیافتد؛ پس آش را روی شعله ملایم بپزید و دائم آن را هم بزنید .
  • اگر مایل هستید که رنگ آش اصلا تیره نباشد بهتر است عدس را به صورت جدا بپزید و در آخر به آش اضافه کنید زیرا عدس باعث تیره شدن آش می گردد. زیاد بودن سبزی هم از دیگر دلایل تیره شدن آش می باشد .

مواد لازم جهت تهیه آش رشته

سبزی آشی

1 کیلو گرم

حبوبات

2 پیمانه

رشته آشی

نصف بسته

پیاز

3 عدد

سیر

3 حبه

نعناع

4 قاشق غذا خوری

کشک

2 پیمانه

آرد

2 قاشق غذا خوری

نمک، فلفل، زردچوبه،زعفران

به میزان لازم

طرز تهیه آش رشته

  1. حبوبات را از شب قبل در آب سرد خیس نموده و تا روز بعد چندین مرتبه آب آن را عوض کنید. (این کار برای از بین بردن نفخ حبوبات ضروری است.)
  1. درون قابلمه ای عظیم آب را به جوش آورید. سپس نخود و لوبیای خیس خورده را در آن ریخته و اجازه دهید با حرارت ملایم نیم پز گردد. (در صورت تمایل می توانید از زود پز استفاده نمایید.) سپس عدس را اضافه کنید. (چون زمان پخت عدس کوتاه تر است، آن را دیرتر اضافه می کنیم. اگر از زود پز برای پخت لوبیا و نخود استفاده کردید نیازی به نیم پز شدن حبوبات نیست و فرایند پخت را به صورت کامل انجام دهید.)
  2. پیاز و سیر را خرد نموده و به همراه زردچوبه داخل روغن داغ سرخ نمایید تا طلایی شوند.
  1. پس از پخت عدس و سایر حبوبات، سبزی آش خرد نموده را که شامل (تره، جعفری، اسفناج، گشنیز، شوید) است را به همراه نیمی از سیر داغ و پیاز داغ به حبوبات اضافه نموده و اجازه دهید مواد بپزند. بهتر است درب قابلمه را نگذارید تا سبزی ها بد رنگ نشوند .
  1. در این مرحله پس از جا افتادن آش رشته ها را اضافه کنید. و به مدت تقریبی 15 الی 20 دقیقه اجازه دهید تا رشته ها پخته شوند. 5 دقیقه قبل از خاموش کردن آش می توانید نمک و فلفل آن را اندازه کنید. توجه داشته باشید که رشته و کشک شور هستند و در استفاده از نمک احتیاط کنید.
  1. در نهایت پس از آنکه آش رشته کاملا پخت و جا افتاد اجازه دهید کمی از دما بیافتد سپس داخل ظرف مورد نظر ریخته و روی آن را با نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ، کشک زرد و سفید، لوبیا چیتی و… بسته به سلیقه خود تزئین نموده و سرو نمایید .
  1. آش رشته را به همراه کشک و سرکه سرو نمایید.
منبع: setare.com
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1485

به "طرز تهیه آش رشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش رشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید