در دوره کرونا، چه کسانی شغل خود را از دست دادند؟

به گزارش مجله گیتی رو، به گزارش خبرنگاران، آنالیز مطالعات صورت گرفته بر روی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر مشاغل نشان می دهد در کمترین حد حدود سه میلیون نفر بیکار می شوند.

در دوره کرونا، چه کسانی شغل خود را از دست دادند؟

نتایج آنالیز های مطالعه مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد تحت سناریوهای مختلف بین 7/5 تا 11 درصد از ستانده اقتصاد در نتیجه شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد یافت. همچنین بین دو میلیون 870 تا شش میلیون و 431 هزار نفر از شاغلان فعلی، متأثر از شیوع ویروس شغل خود را از دست خواهند داد.

براساس این گزارش تأثیرپذیری دهک های پایین (محروم تر) بیشتر خواهد بود.

همچنین عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام نمود: شش میلیون شاغل و دو میلیون بنگاه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند که از این تعداد 47 درصد بیمه نشده بودند. براساس اینکه حدود 24 میلیون شاغل در کشور داریم، در واقع یک چهارم آنها به دلیل شیوع این بیماری دچار مشکل شده اند.

موسسه مطالعات بازرگانی وابسته به وزارت صنعت نیز کاهش اشتغال موقتی در حدود سه میلیون نفر در اصناف را پیش بینی نموده است.

از سوی دیگر مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان اصلی وزارتخانه به مسائل بیکاری در مورد میزان بیکاری ثبت شده برای دریافت بیمه بیکاری گفته است: تعداد افرادی که تا به امروز در سامانه درخواست بیمه بیکاری وارد و ثبت نام نموده اند، 840 هزار و 944 نفر است که از این تعداد 703 هزار و 430 نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شده اند.

در این خصوص وزارت کار 13 رسته شغلی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند معرفی نموده است که این مشاغل مشمول دریافت وام کرونا 12 تا 16 میلیون تومانی می گردد که مقرر شده از دهه سوم خرداد ماه واریزی ها انجام گردد.

پیش از این علاالدین ازوجی، مدیر کل سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار در این خصوص به خبرنگاران گفت: از دهه سوم خرداد ماه به مرور وام مشاغل واریز می گردد.

وی اضافه نمود: در مورد صاحبان مشاغلی که بیمه نیستند، به خبرنگاران گفت: در مصوبه ستاد مالی کرونا، پرداخت وام به مشاغلی که بیمه هستند در اولویت است؛ اما در حال آنالیز هستیم تا از صاحبان مشاغلی که مجوز دارند ولی بیمه نیستند نیز به نوعی حمایت گردد.

باید دید سیاست ای حمایتی دولت می تواند هر چند ناچیز اما بخشی از مسائل مشاغل را حل نمایند تا به تعطیلی نرسد.

چعمنبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1164

به "در دوره کرونا، چه کسانی شغل خود را از دست دادند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دوره کرونا، چه کسانی شغل خود را از دست دادند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید