کرونا 80 درصد ورودی گردشگر به کاشمر را کاهش داد

به گزارش مجله گیتی رو، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی کاشمر از کاهش 80 درصدی ورود توریست به این شهرستان از زمان شیوع ویروس کرونا خبر داد.

کرونا 80 درصد ورودی گردشگر به کاشمر را کاهش داد

رضا یوسفی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت توریستی شهرستان از کرونا آسیب بسیار سنگینی دیده است، گفت: کرونا سال گذشته بالغ بر 9 میلیارد ریال به توریستی کاشمر خسارت وارد نموده است.

وی با بیان اینکه بر اساس استانداردها ورود سه توریست به کشور یک شغل پایدار ایجاد می کند، نام کرد: باوجود اینکه همه ساله شاهد حضور توریستان بسکمک در منطقه و اقامتگاه های بوم گردی کاشمر بودیم اما از ابتداء شیوع ویروس کرونا ورود توریستان داخلی و خارجی به این شهرستان به شدت کاهش یافته و به صفر رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی کاشمر گفت: اگر چه در کاشمر هتل و مراکز اقامتگاه قابل توجهی نداریم اما تا به امروز 50 تا 60 درصد نیروهای اقامتگاه ها و آژانس های توریستی کاشمر به خاطر کرونا کاهش یافته است.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم بعضأ مسافرت با خودروهای شخصی ممنوع می شود اما مسافرت با ناوگان حمل و نقل عمومی آزاد اعلام می شود و این سیاست اشتباهی است.

یوسفی در ادامه با بیان اینکه اگر به جای دادن تسهیلات بدهی های اقامتگاه ها را برای یک سال معوق می کردند بهتر بود، گفت: با دادن تسهیلات فقط آن ها را به بانک ها بدهکارتر کردیم.

وی مطرح نمود: هر چند کاشمر شهر توریستی است، اما چون هتل و اقامتگاه استانداردی مانند هتل نداریم زیر ساخت ها بیشتر در حوزه اصناف متمرکز شده و بازار بیشترین استفاده را از حضور توریستان می برند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی کاشمر با بیان اینکه رشد شهرستان در بخش توریستی تک بعدی بوده و در همه بخش ها توزیع نشده است، نام کرد: اگر تمامی بخش ها دارای زیر ساخت های لازم می بودند برخی مشاغل در حوزه توریستی دچار رکود نمی شدند.

وی 70 درصد بخش اقتصادی منطقه را وابسته به توریستی دانست و ادامه داد: در حال حاضر هشت اقامتگاه بوم گردی در کوهسرخ و دو اقامتگاه بوم گردی در کاشمر فعال هستند، البته موافقت اولیه برای شهر کاشمر، روستای قوچ پلنگ، روستای فرح آباد و فدافن صادر شده است.

یوسفی با بیان اینکه کرونا اندازه پذیرش مسافران اقامتگاه های بوم گردی را 70 درصد کاهش داده است، مطرح نمود: باید در بوم گردی ها از طریق متولیان بوم گردی، مدیران محلی و منطقه تزریق نگاه فرهنگی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: ضمن اینکه توریستان از فضای روستایی لذت می برند باید آن ها را با فرهنگ منطقه و غذاهای محلی آشنا کنیم البته توریست هم موظف به رعایت توریستی مسئولانه است و باید به محیط زیست، محیط اطراف و بافت فرهنگی احترام بگذارد.

وی ضمانت بقای توریستی را درگرو سلامت توریستی دانست و اضافه کرد: برای تداوم توریستی نیاز داریم که سالم کار کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی کاشمر ادامه داد: اگر چه قبل از شیوع ویروس کرونا ماندگاری مسافران در کاشمر 2.5 روز بود اما در حال حاضر کاهش یافته است هرچند سمن ها در بهبود شرایط موجود بسیار می توانند کمک کنند.

وی همچنین عدم شناخت متولیان و جامعه محلی از توریستی را یکی از مهمترین آسیب های حوزه توریستی ذکر کرد و اضافه کرد: مبنای فرهنگی باید در اولویت باشد، توریستان هر کشوری در محل زندگی شان بهترین امکانات را دارند اگر به این منطقه می آیند به خاطر آشنایی با فرهنگ، ادبیات، آئین ها، موسیقی، پایکوبی ها و غذاهای محلی است که فکر می کنیم ارزشی ندارند در صورتی که باید به درستی معرفی شوند.

یوسفی گفت: امیدواریم روستاها به خصوص در شهرستان کوهسرخ در جهت درست توریستی فرهنگی حرکت کنند که البته تا حدودی هم پیروز بوده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه کرونا بیشترین خسارت را در حوزه توریستی به آژانس های مسافرتی شهرستان وارد نموده است، بیان نمود: با پیگیری های اجرا شده از پنج آژانس مسافرتی چهار آژانس توانستند هر کدام 150 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی کاشمر همچنین گفت: متاسفانه هیچ کدام از پنج اقامتگاه بوم گردی کوهسرخ و دو اقامتگاه بوم گردی کاشمر به خاطر درج نادرست اطلاعات در سامانه از طریق متقاضی پیروز به دریافت تسهیلات نشدند.

وی اظهار کرد: باوجود پیگیری های اجرا شده تا به امروز به نتیجه ای در این خصوص نرسیده ایم فقط تلاش شده حال که تسهیلاتی دریافت ننموده اند لااقل شرایط شان تثبیت و حفظ شوند تا مجوز خود را ابطال نکنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1909

به "کرونا 80 درصد ورودی گردشگر به کاشمر را کاهش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا 80 درصد ورودی گردشگر به کاشمر را کاهش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید