ارس روی ریل توسعه، رشد گردشگری و صنعت در اولویت است

به گزارش مجله گیتی رو، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ضمن تشریح طرح های گردشگری و صنعتی این منطقه از توسعه آن در بخش های مختلف اطلاع داد.

ارس روی ریل توسعه، رشد گردشگری و صنعت در اولویت است

مجید کیانی در مورد شرایط فراوری و صادرات ارس در سال 1402، اظهار کرد: فراوریات ما در دو حوزه کشاورزی و صنعتی است، سال گذشته مجموع فراوریات بخش صنعت و کشاورزی 20 همت بود که به لحاظ وزنی نیز 12 درصد شاهد رشد نسبت به سال 1401 بودیم، در بخش کشاورزی و صنعت در مجموع 343 هزار تن وزن فراوریات در این منطقه بود.

افزایش سرمایه گذاری در ارس

وی با اشاره به جذب سرمایه گذار گفت: سال 1402 سال جهش در سرمایه گذاری ارس بود که در تاریخ ارس اتفاق مهمی رخ داد، معرفی ظرفیت ها و فرصت های ارس برای سرمایه گذاری نتیجه حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی بود که نتایج آن در آمار و ارقام کاملاً مشهود بود.

وی ادامه داد: 102 همت تقاضای سرمایه گذاری داشتیم که با رشد فزاینده ای روبه رو بود و حدود 70 همت از این طرح ها تصویب شد و به لحاظ اجرایی نیز 9 همت در زمین طرح اجرا شده است.

کیانی در ارتباط با توسعه زیرساخت ها و ایجاد زمین، اضافه نمود: سرمایه گذاران مختلف مشکل زمین داشتند، اما وقتی به میدان می رفتیم اراضی خالی را می دیدیم چراکه در حوزه زیرساخت ها سرمایه گذاری رخ نداده بود و عده ای نیز زمین ها را دریافت و طرح ها اجرا نشده بود.

وی گفت: زیرساخت ها توسعه داد شده و عملیات عمرانی دو سایت صنعتی سرعت بخشیده شد و عملیات عمرانی فاز سه ارس هم به اتمام رسید و کارگروهی تشکیل و اراضی بلااستفاده و بیش از 35 هکتار از اراضی یک و دو و صنایع سنگین جلفا پس گرفته شد؛ ارس مسئله ای در زمین ندارد و هر سرمایه گذاری متناسب با خوشه صنعتی آماده واگذاری است.

مهم ترین اقدامات عمرانی ارس

وی در ادامه در رابطه با مهم ترین اقدامات عمرانی ارس گفت: یکی از پروژه های مهم ارس جاده مرند-جلفا بود که تکمیل آن به تأخیر افتاده بود و به اعتقاد من باید آزادراه گردد، اما در گام اول باید دو بانده گردد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس تاکید نمود: منطقه آزاد ارس با راه و شهرسازی توافق نموده بود که بخشی از آن را بسازد، شش کیلومتر آن در بهمن 1401 زیر بار ترافیکی رفت و اوایل 1402 نیز رسماً افتتاح شد و سه کیلومتر آن هم آماده افتتاح بوده و سه کیلومتر بعدی سال 1403 به اتمام می رسد.

وی افزود: از پروژه دیگر نیز می توان به فازهای صنعتی، ایجاد جاده ساحلی و میدان خانواده در ورودی جلفا اشاره نمود.

وی بعلاوه یادآور شد: در شهرستان خداآفرین نیز اقدامات عمرانی خوبی انجام شد که مهم ترین آن پروژه مدارس کانکسی بود، در سطح ارس مدارس کانکسی برداشته شد و در شهرستان جلفا نیز با اداره کل نوسازی مدارس توافق شده و اقدامات شروع می گردد.

ارس، پیشگام در رفع موانع فراوری

وی در ارتباط با اقدامات اجرا شده در راستای شعار سال اذعان داشت: بخشی از موانع فراوری مسائل بین المللی است و عمده آن مربوط به تحریم های ظالمانه است، اما در این سال ها با یک سری تحریم داخلی هم روبه رو بودیم که مسئولین باید رفع نمایند.

وی اعلام کرد: موانع فراوری کشور ما بسیار است، نمونه آن سیاست های ارزی است، کشور به لحاظ تحریم باید اداره و بودجه ارزی مدیریت گردد، تصمیمات گرفته شده خوب بوده، اما در اجرا مشکل داریم.

وی متذکر شد: رفع تعهد ارزی نیز سال گذشته با مسائل بسیاری روبرو بود و راهکارهایی باید برای برگشت ارز به کشور اتخاد گردد.

کیانی ادامه داد: مانع دیگر عدم هماهنگی دستگاه ها در ارائه مجوزها بود، قانون تسهیل مجوزها یاری بسیاری کرد اما بازهم مشکل عدم هماهنگی و بین دستگاه ها وجود دارد.

وی اضافه نمود: مانع فراوریی دیگر هم در استان وجود دارد که در سفر هیأت دولت مطرح شد و آن بحث نیروی کار است، امیدواریم با نظارت دستگاه ها مشکل جمعیتی نیز رفع می گردد.

وی افزود: مسکن در جلفا مقرون به صرفه تر از تبریز تمام می گردد، درحالیکه در تبریز و شهرهای بزرگ با معضل روبرو هستیم، سال گذشته برای 1700 نفر در جلفا اشتغال زایی شد که نشان از آن است فراوری باوجود مسائل تورمی شدت گرفته است.

گردشگری ارس روی ریل توسعه

کیانی در مورد شرایط گردشگری ارس نیز اظهار کرد: یکی از مهم ترین اقدامات ما در ایجاد زیرساخت ها و منظره ها طبیعی در ارس بود که در قالب ژئوپارک خود را نشان داد، یک سری اقدامات هم دنبال شد که شاهد رشد فزاینده در گردشگری ارس بودیم، یکی از آنها ژئوپارک ارس بود که ثبت جهانی شد

و کار عمرانی 32 ژئوسایت نیز انجام عمرانی شد که سبب افزایش گردشگران شدند.

وی ادامه داد: شرایط جدیدی در حاشیه رود ارس ایجاد شد چراکه از مهم ترین مزیت های این منطقه رود ارس است و ایمنی در بازدید از آن وجود نداشت تا قدم بزنند، مجموعه پیاده روی ارس را سال 1402 تعبیه کردیم، جزیره گردشگری ارس هم سال گذشته کلنگ خورد و داخل رود ارس کار شده و سال جاری با جدیت تکمیل آن دنبال می گردد، بازار ارس نیز ساماندهی و نظارت بر قیمت و بازرسی بر کیفیت محصولات نیز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سال گذشته دوربین تردد شمار بیش از 3 میلیون و 11 هزار خودرو در ورود به منطقه آزاد ارس ثبت کردند، گفت: طی دو سال گذشته با نصب کیو آر کد نظرسنجی از شرایط مهمانسراها، هتل ها و… انجام شد و همه می دانستند رصد می کنیم، از این نظرسنجی ها در بهبود شرایط استفاده کردیم و همچنان این کیو آر کدها وجود دارند و شاهد رشد در گردشگری هستیم، اما این ظرفیت ها باید تقویت شوند و برنامه های بسیاری داریم تا تفریحات سالم را افزایش دهیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: ارس برای والیبال ساحلی کاندید شده و مجموعه ای از آن با همکاری فدراسیون ایجاد می گردد تا مسابقات بین المللی را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در بحث موتور سواری و خودرو نیز مسابقات بسیاری برگزار و به ظرفیت های گردشگری ارس اضافه شد، مسابقات دوچرخه سواری هم برگزار می گردد.

وی اضافه نمود: مسابقات ماهیگیری در سطح کشوری در خداآفرین برگزار گردید و سال جاری نیز برگزار خواهد شد و از سد خداآفرین در بحث قایق سواری و دیگر مسابقات نیز استفاده می کنیم، مسائل پارک قایقرانی حاشیه سد خداآفرین هم رفع شد.

کیانی گفت: در گردشگری تسلط خوبی داریم و توسعه گردشگری ارس را در زون های مختلف پیش بینی می کنیم و در پی آن هستیم تا گردشگری را به داخل مزارع، صنایع و گلخانه ها ببریم.

ارس، قطب گلخانه هیدروپونیک در غرب آسیا

وی بعلاوه در رابطه با استراتژی در بهره برداری از گلخانه ها هم تاکید نمود: بهره وری از آب در گلخانه ها 10 برابر کشاورزی سنتی بوده و محصولات آن ارزآوری بسیاری دارند و در کنار آن از زمین هایی که مطلوبیت چندانی نداشتند هم استفاده کردیم، از طرفی صادرات آن نیز ارزآوری داشت و موضوع دیگر هم اشتغال زایی بود.

وی اضافه نمود: اکنون 508 هکتار اراضی برای کشت گلخانه ای تخصیص یافته و گلخانه هایی با وسعت 80 هکتار در یک دهنه داریم که در جهان بی نظیر هستند چراکه ارس قطب گلخانه هیدروپونیک در غرب آسیا است.

وی گفت: گلخانه های ارس در رکورد جهانی فراوری می نمایند، 550 تن در هکتار گوجه فرنگی فراوری کردیم و پیش بینی می کنیم به 2000 هکتار برسانیم.

کیانی با اشاره به راهبردهای اتخاذ شده در بخش صنعت نیز گفت: جلسات جهش فراوری با سرمایه گذاران به صورت خوشه به خوشه برگزار گردید و اعتقاد دارم موانع باید از سر راه فراورینماینده برداشته گردد چراکه بخش خصوصی راه خود را بلد است البته باید آموزش ببیند و با معضلات آشنا گردد و ما بر افزایش راندمان واحدهای فراوریی تاکید داریم و با رفع موانع که به نهادهای دولتی مربوط است، مرتفع می شوند.

وی یادآور شد: راه دوم ترویج و تشویق به سمت صادرات است، مرکز خدمات صادرات راه اندازی شده و آموزش می دهیم تا صادرات افزایش و فراوری توجیه بیشتری یابد.

وی ادامه داد: یک سری موانع داخل خود بخش خصوصی است که از ابزارهای قانونی استفاده و وساطت می کنیم تا روی ریل فراوری بیافتند.

وی اضافه نمود: مورد بعدی تشویق به فراوری بدون کارخانه است در ارس چند واحد این کار را انجام می دهند و برند معروف مواد بهداشتی در کشور در ارس فراوری می گردد چراکه ظرفیت واحدهای فراوریی ما بسیار است و با حداقل ظرفیت فراوری می کنیم.

کیانی در سرانجام تاکید نمود: بعضی مشکل سرمایه در گردش دارند که با یکی از بانک ها توافق کردیم بانک وسط بیاید و یاری بکند و اگر پیروز شویم ال سی داخلی بانک ها نقش آفرینی نمایند، بخشی از مسائل سرمایه در گردش رفع می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 خرداد 1403 بروزرسانی: 16 خرداد 1403 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2395

به "ارس روی ریل توسعه، رشد گردشگری و صنعت در اولویت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارس روی ریل توسعه، رشد گردشگری و صنعت در اولویت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید