صنعت هتلداری و گردشگری در جهان در شوک بزرگ

به گزارش مجله گیتی رو، در حالی که بیش از 6 ماه است که بیماری کرونا در جهان شیوع یافته، بیشتر مشاغل در جهان از جمله صنعت گردشکری به شدت از این مساله متضرر شده است.

صنعت هتلداری و گردشگری در جهان در شوک بزرگ

آمارها نشان می دهد صنعت توریستی دست کم 10 درصد از درآمد ناخالص جهان را به خود اختصاص می دهد.

اکنون با تعطیلی صنعت توریستی در جهان و تعطیلی بیشتر هتل ها، حدود 319 میلیون شغل مرتبط به این حوزه در جهان با مسائل فراوانی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

آمار شورای جهانی توریستی و سفر حاکی است دست کم 50 میلیون شغل مربوط به صنعت توریستی در سرتاسر جهان به دلیل شیوع کرونا در معرض خطر قرار گرفته است.

در میان کشورهای اروپایی، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با بیشترین آسیب اقتصادی ناشی از افت شدید تعداد توریست روبرو می شوند.

جدیدترین آمارهای منتشر شده نشان می دهد تا آخر ژوئیه (10 مرداد) بیش از نیمی از هتل هایی که در آمریکا پس از کرونا بازگشایی شده بودند با کمبود شدید مسافر روبرو شده اند.

همچنین تا اواسط ماه فوریه درآمد هتل ها در آمریکا در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته 46 میلیارد دلار کاهش یافته، صنعت هتلداری در آمریکا از آغاز سال جاری میلادی تا کنون با کاهش 50 درصدی روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی بحران شیوع کرونا، شمار توریستان در سراسر جهان از ماه ژانویه تا می (دی تا خرداد) در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته (2019) 56 درصد به عبارتی 300 میلیون توریست کاهش یافته است.

براساس مطالعات اجرا شده از سوی سازمان جهانی توریستی، در پنج ماه نخست سال جاری صنعت توریستی جهانی در اثر پیامدهای ناشی از همه گیری کرونا، 320 میلیارد دلار خسارت دیده است.

سازمان جهانی توریستی در گزارش خود گفت: خسارت 320 میلیارد دلاری صنعت توریستی جهانی در سال جاری، سه برابر بیشتر از میزان خسارت های وارد شده بر صنعت توریستی جهانی در بحران اقتصادی جهانی در سال 2009میلادی بوده است.

بدون شک صنعت توریستی و هتلداری در ایران نیز از مسائل اقتصادی کرونا مصون نمانده است.

جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران ایران نیز پیش از این اعلام کرده بود که حدود 75 هزار نفر به طور مستقیم در هتل ها و مراکز اقامتی کشور کار می کنند که اشتغال آن ها در به سبب شیوع بیماری کرونا در معرض خطر قرار گرفته است.

به گفته حمزه زاده هتل های ایران از اسفندماه سال گذشته تا سرانجام تیرماه سال جاری هفت میلیارد و 400 میلیون تومان درآمد از دست داده اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه ضریب اشغال هتل های کشور زیر پنج درصد است و خیلی از هتل ها یا تعطیل و یا با رکودی شدید روبه رو شده اند. تعداد زیادی از کارکنان هتل ها یا تعدیل شده اند یا در آستانه تعدیل قرار دارند، این سبب شده هتلداران نیروهای کارآمد را از دست بدهند.

حمزه زاده به تجربه خلاقانه صنعت هتلداری فرانسه بعد از کرونا اشاره کرد و اضافه کرد: فرانسه به دنبال سیاست تحریک تقاضای سفر، اخیرا گفت برای شرکت ها، مشاغل و کسب وکارهایی که در شرایط فعلی در سفرهایشان از هتل های این کشور استفاده کنند، 30 درصد معافیت اقتصادیاتی در نظر می گیرد. چنین ابتکارهایی می تواند در کشور ما هم مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1238

به "صنعت هتلداری و گردشگری در جهان در شوک بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت هتلداری و گردشگری در جهان در شوک بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید