خبرنگاران چه کسی درهای گفت و گو را بسته است؟

به گزارش مجله گیتی رو، تهران- خبرنگاران- فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در تازه ترین سخنان خود اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده و در عین حال گفته است که ریاض از گفت وگو بین واشنگتن و تهران حمایت می کند اما ایران درهای گفت و گو را بسته است.

خبرنگاران چه کسی درهای گفت و گو را بسته است؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرنگاران وزیر خارجه عربستان روز جمعه 14 آذر طی اظهاراتی در مجمع گفت وگو در حوزه مدیترانه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گشت، اتهاماتی را علیه ایران بیان نمود. این مقام سعودی ایران را به اقدامات تروریستی متهم کرد و گفت که ریاض از گفت وگو بین واشنگتن و تهران حمایت می کند، ولی این ایران است که درهای گفت وگو را بسته است.

وزیر خارجه عربستان در این نشست ادعا کرد: شما شاهد دخالت ایران از لبنان تا سوریه و از یمن تا عراق هستید، ایران در مناطق ضمن حمایت اقتصادی و نظامی از شبه نظامیان با استفاده از خشونت، از حملات نظامی به دفاتر دیپلماتیک، برنامه سیاسی خود را پیش می برد.

این مقام سعودی همچنین گفته است: دولت ترامپ آماده گفت وگو با ایران بود و این ایران بود درهای مذاکره را بست. ما آماده ایم تا درباره موضوعات مهمی که مایه نگرانی هستند، گفت وگوی واقعی انجام دهیم، از جمله در مورد تکثیر تسلیحات هسته ای و استفاده از موشک های بالستیک.

اظهارات دیپلمات سعودی و ردیف کردن اتهامات بی اساس علیه تهران حاکی از این است که دولتمردان سعودی همچنان گرفتار ذهنیات مبتنی بر توهم توطئه نسبت به ایران هستند. تاریخ روابط تهران و ریاض پرفراز و نشیب و در اغلب اوقات تنش آلود بوده است. هر چند مقاطع کوتاه همکاری بین دو کشور منافع زیادی هم برای دو کشور و هم برای ثبات و امنیت منطقه به دنبال داشته است با این حال ریاض راستا تعامل و تفاهم را انتخاب نکرده و تلاش کرده با کمک متحدان فرامنطقه ای خود راستا تقابل با تهران را طی کند. واقعیت این است که این روابط تا حد زیادی متاثر از روابط عربستان با کشورهای فرامنطقه ای بوده است. حضور ترامپ در کاخ سفید از سویی و انتقال قدرت و ناپایداری موقعیت محمد بن سلمان در عربستان سعودی باعث شکل گیری نوع جدیدی از تعامل بین عربستان و آمریکای ترامپ شد.

ارقام بالای قراردادهای تسلیحاتی بین آمریکا و عربستان هوش از سر ترامپ تاجر برد و همین قرارداد باعث شد ترامپ چندین سال چشم بر تمام اقدامات مخرب بن سلمان ببندد. عربستان در این سال ها با بمباران بی هدف تمام زیرساخت های یمن را نابود کرد، قطر را تحت محاصره قرار داد و نخست وزیر لبنان را مجبور به استعفا کرد، روزنامه نگار منتقد را در کنسولگری خود در ترکیه به طرز فجیعی به قتل رساند و از تروریست ها حمایت کرد و تمام این اقدامات را در سایه چشم پوشی ترامپ و حتی حمایت وی انجام داد.

ایران ستیزی محور و راهنمای سیاست خارجی عربستان بن سلمان در این سالها بوده است و در پس پرده تمام این رفتارهای بن سلمان ضدیت با ایران و سیاست های ایران به وضوح قابل مشاهده است. با وجود این امروز وزیر خارجه سعودی اتهامات بی اساسی را علیه ایران ردیف کرده و سعی می کند تصویر یک دولت متعارف از دولتش را به نمایش بگذارد. وزیر خارجه سعودی در حالی می گوید ایران از گفت و گو با ترامپ خودداری کرده گویی از آداب گفت و گو و تعامل کمترین اطلاعی ندارد.

کمتر کسی در دنیا ادعای ترامپ درباره گفت و گو با ایران را باور کرد حتی خود ترامپ و نزدیکترین دولتمردان وی هم باور به گفت و گو و مذاکره با ایران نداشتند چرا که اگر کمترین اعتقادی به گفت و گو و تعامل داشتند از میز برجام که سال ها برای آن تدارک دیده شده بود بدون دلیل منطقی خارج نمی شدند. دنیا شاهد بود که دونالد ترامپ برای کشاندن ایران به میز مذاکره شروطی تعیین کرده بود که معنای آن نه مذاکره بلکه تسلیم کامل بود و طبیعی بود که هیچ دولت و ملت عزتمندی تن به خواسته های ظالمانه و غیرمتعارف ندهد غیرقابل قبول برای ایران تعیین کرده بود و مذاکره با دولت ترامپ معنایی جز از دست دادن تمامی امکانات دفاعی برای ایران نداشت. دولت ترامپ تروریسم اقتصادی را در مورد مردم ایران در پیش گرفت تا بتواند به خواسته های خود برسد، اما پیروز نشد.

فیصل بن فرحان در سخنان خود ایران را به تکثیر تسلیحات هسته ای متهم می کند در حالی که ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته ای کشورمان نظامی نیست. این در حالی است که عربستان مخفیانه برنامه هسته ای خود را پیگیری می کند. برنامه هسته ای مخفی عربستان با کمک آمریکا و برخی دیگر از کشورها در حال پیگیری است و برخی اخبار حکایت از سرعت پیشرفت فرایند پروژه هسته ای عربستان دارد که با پوشش مرکز تحقیقاتی به پیش می رود. موضوعی که سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در مرداد ماه امسال به دنبال انتشار اطلاعاتی در مورد ساخت کارخانه تولید کیک زرد توسط عربستان سعودی، از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست درباره برنامه پنهانی هسته ای این کشور شفاف سازی کرده و گزارشی را به اعضای آژانس ارائه کند.

در نهایت وزیر خارجه سعودی در حالی از موشک های بالستیک ایران ابراز نگرانی می کند که روزنامه واشنگتن پست در بهمن ماه 1397 با استناد به تصاویر ماهواره ای از وجود یک کارخانه تولید موشک های بالستیک در عربستان سعودی پرده برداشت. واشنگتن پست نوشت که این احتمال وجود دارد که عربستان سعودی در حال ساخت موشک های بالستیک دوربردتر و به دنبال تسلیحات اتمی است. در واقع عربستان سعودی که رقابت خود با ایران را با کمک کشورهای غربی به طور جدی دنبال می کند از اینکه ایران دارای قدرتی معادل باشد نگران است و تلاش می کند جامعه بین الملل علیه ایران تحریک کند.

تحولات منطقه ای و بین المللی در سال های اخیر از جمله نقش تأثیرگذار ایران در بحران های عراق، سوریه و از طرف دیگر توافق هسته ای میان ایران و کشورهای غربی به افزایش قدرت منطقه ای ایران انجامید و موجب نگرانی عربستان سعودی شد. اکنون با مطرح شدن زمزمه های در مورد بازگشت آمریکا به برجام عربستان هرگونه قدرت یابی مجدد ایران در منطقه را به زیان خود می داند و اظهارات دیپلمات سعودی در چنین چهارچوبی قابل ارزیابی است هر چند برای ساختار سیاسی عربستان سعودی سخت است با شرایط جدید خود را هماهنگ کند با این حال این موضوعی است که بالاخره باید اتفاق بیفتد و اوضاع همانند دوران ترامپ بر وفق مراد سعودی ها نخواهد بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1467

به "خبرنگاران چه کسی درهای گفت و گو را بسته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چه کسی درهای گفت و گو را بسته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید