ماجرای هنگ کنگ و تقابل آمریکا و چین به میدان ورزش کشیده شد

به گزارش مجله گیتی رو، توئیت جنجالی مدیر ورزشی یک تیم بسکتبال در آمریکا در حمایت از اعتراضات هنگ کنگ، فضای ورزشی میان آمریکا و چین را ملتهب نموده است.

ماجرای هنگ کنگ و تقابل آمریکا و چین به میدان ورزش کشیده شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تقابل میان آمریکا و چین که پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در سال 2016 به خصوص درباره مسائل تجاری شدت گرفته به مسائل دیگر از جمله هنگ کنگ کشیده است. به تازگی نیز توئیت مدیر ورزشی یک باشگاه بسکتبال در لیگ آمریکا به تنش ها دامن زده است.

شروع ماجرا از یک تصویر و یک شعار

داریل موری، مدیر ورزشی باشگاه هیوستون راکتس در لیگ بسکتبال آمریکا که ان بی اِی نامیده می گردد، روز آدینه با انتشار یک تصویر درباره اعتراضات در هنگ کنگ در صفحه توئیترش، جنجال ها میان آمریکا و چین که در مسائل تجاری بیشترین نمود را دارد، به صحنه ورزش کشاند.

در این تصویر عبارت مبارزه برای آزادی، در کنار هنگ کنگ بمانید که شعار معترضان هنگ کنگی است، نقش بسته بود. موری البته به سرعت توئیت خود را حذف کرد اما قدری برای این کار دیر شده بود چراکه این توئیت جنجال زیادی در چین به پا نموده بود.

موری روز یکشنبه بار دیگر در صفحه توئیتر خود دو پست را منتشر کرد، اما این بار برای عذرخواهی. موری نوشت: من قصد نداشتم با این توئیت به هواداران راکتس و دوستانم در چین بی احترامی کنم. من همواره قدردان حمایت های هواداران چینی مان و حامیان مان هستم. توئیت ها متعلق به من هستند نه اینکه مواضع راکتس یا ان بی ای را بیان نمایند.

واکنش چینی ها

پس از توئیت جنجالی موری در حمایت از اعتراضات خشونت بار در هنگ کنگ، شماری از شرکت ها و حامیان اقتصادی هیوستون راکتس، حمایت خود را از این تیم قطع کردند یا به حال تعلیق درآوردند.

شرکت فراوری پوشاک لی نینگ و بانک اس دی پی چین گفتند همکاری با تیم هیوستون راکتس را به حال تعلیق درآورده اند.

یائو مینگ رئیس فدراسیون بسکتبال چین که از قضا اسطوره تیم راکتس است گفت روابط این فدراسیون و تیم زمان بازی گری اش را به حال تعلیق درآورده است. شرکت تِنسِنت، همکار رسانه ای ان بی ای در چین که قراردادی به ارزش 1.5 میلیلارد دلار را با لیگ بسکتبال آمریکا برای پوشش مسابقات در چین امضا نموده است و همچنین تلویزیون دولتی چین اعلام نموده اند دیدارهای هیوستون راکتس را از این به بعد پخش نخواهند کرد.

یائو مینگ

هیوتسون راکتس یک تیم بسیار محبوب در چین محسوب میگردد. آنها یائو مینگ را در سال 2002 به خدمت گرفتند. مینگ در آن تیم به یک ستاره تبدیل شد و به شناخته شدن این تیم در چین یاری زیادی کرد.

ماجرای ناآرامی ها در هنگ کنگ چیست؟

هنگ کنگ از سال 1842 تا 1997 تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال 1997 و پس از انتها یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از 7 میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم اقتصادی در منطقه شرق آسیا و دنیا به شمار می رود.هنگ کنگ هرچند بخشی از چین است، اما نظام سیاسی متفاوتی دارد و در اغلب مسائل داخلی مستقل از پکن تصمیم گیری می نماید.

در دو ماه گذشته، این منطقه صحنه ناآرامی های گسترده ای بوده که به بهانه مخالفت با طرح استرداد مجرمین به سرزمین اصلی شروع شد.

بر اساس آن طرح که حالا به کلی لغو شده، هنگ کنگ می توانست متهمین را برای محاکمه به سرزمین اصلی چین مسترد کند. در حالی که نهادهای بین المللی مبارزه با پولشویی از این طرح استقبال نموده بودند، اما معترضان این طرح را عامل کاهش استقلال هنگ کنگ توصیف نموده و در اعتراض به آن به خیابان ها آمدند. این اعتراضات با حمایت کشورهای غربی، همچنان ادامه دارد و اخیرا هم رنگ و بوی جدایی طلبانه به خود گرفته است.

چین معتقد است واشنگتن در دامن زدن به آشوب های هنگ کنگ نقش داشته است. چندی پیش نیز تصاویری از یک دیپلمات آمریکایی در حین دیدار با رهبران معترضان هنگ کنگ منتشر شد.

کوشش راکتس برای دوری از موری

پس از جنجال های به وجود آمده، مقام های باشگاه راکتس و حتی بازکنان این تیم کوشش کردند خود را از از جنجال ها دور نمایند و از اقدام موری خود را مبرا نمایند.

تیلمن فِرتیتا مالک باشگاه هیوستون راکتس در توئیتر نوشت، موری از جانب باشگاه صحبت ننموده است و این توئیت موضع شخصی وی بوده است. فرتیتا همچنین نوشت که راکتس یک سازمان سیاسی نیست.

جیمز هاردن فوق ستاره تیم راکتس و مؤثرترین بازیکن فصل 2017-2018 ان بی ای نیز از چین ها عذرخواهی کرد. هاردن گفت: ماعذرخواهی می کنیم. ما عاشق چین هستیم و عاشق بازیکردن در آنجا هستیم. ما سالی یکی دو بار به آنجا می رویم.

راسل وستبروک، دیگر ستاره دنیای بسکتبال که به تازگی به راکتس پیوسته در کنفرانس خبری پیش از بازی پیش فصل تیمش برابر تورنتو رپتورز، کت سنتی مردم چین را به تن کرد که مورد توجه هواداران بسکتبال در چین نهاده شد.

راسل وستبروک با کت سنتی چینی

توئیت بد در زمان بد

پست کردن توئیت موری در بدترین زمان ممکن بود. تیم های بروکلین نتس و لس آنجلس لیکرز که این فصل فوق ستاره هایی نظیر کوین دورانت، لبران جیمز، کایری اروینگ و آنتونی دیوس را به خدمت گرفته اند در چین به سر می برند تا دو دیدار محبت آمیز پیش فصل را در این کشور برگزار نمایند.

تبلیغ دیدار نتس-لیکرز درشانگهای چین

پائین آوردن بنر بازی نتس-لیکرز

شبکه سی سی تی وی چین که شبکه ملی این کشور محسوب می گردد، با توجه به اتفاقات اخیر، از پخش دیدارهای محبت آمیز پیش فصل ان بی ای که از 14 سال گذشته بعضی از آنها در چین برگزار شده است و می تواند میلیون ها نفر را پای تلویزیون بکشاند خودداری نموده است. شرکت تنسنت نیز اعلام نموده بازی های نیوجرسی و لیکرز که قرار است در چین برگرار گردد را پخش نخواهد کرد.

واکنش ان بی ای

مایک باس، سخنگوی ان بی ای نیز از توئیت موری انتقاد کرد و آن را تأسف برانگیز دانست. باس در بیانیه ای نوشت: ما احترام بسیاری برای تاریخ و فرهنگ چین قائل هستیم. ان بی ای می تواند به عنوان عامل اتحاد برای متصل کردن تقسیم بندی های فرهنگی و آوردن مردم به کنار هم استفاده گردد.

واکنش خشم آلود آمریکایی ها به حمایت ان بی ای از چین

بیانیه ان بی ای در حمایت از چین داد و فغان بسیاری از آمریکایی ها از جمله چند قانونگذار کنونی و پیشین را برانگیخت. آنها ان بی ای را به عدم احترام به آزادی بیان متهم کردند.

تد کروز سناتور ایالت تگزاس که گفته است در طول عمرش هوادار تیم راکتس بوده است، از اظهارنظر موری در مخالفت با چین حمایت و ان بی ای را متهم کرد به دلیل قراردادهای اقتصادی با چین، علیه مدیر ورزشی راکتس موضع گیری نموده است.

ترکش های این تنش به دیدار فیلادلفیا و گوانجو چین در واشنگتن کشیده شد. نیروهای امنیتی، تماشاگرانی را که بنر هنگ گنگ را آزاد کنید در دست داشتند، از سالن بیرون بردند

بتو او رورک نماینده پیشین تگزاس در مجلس نمایندگان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا نیز نوشت: تنها چیزی که ان بی ای باید درباره آن عذرخواهی کند اولویت قائل شدن بی شرمانه اش به سودآوری در مقابل حقوق بشر است.

ریک اسکات سناتو ر ایالت فلوریدا نیز نوشت، ان بی ای به پول بیشتر از حقوق بشر علاقمند است.

واکنش متفاوت ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که دولتش سخت مشغول جنگ تجاری با چین است، واکنشی متفاوت به ماجراهای بسکتبالی نشان داد. ترامپ گفت ان بی ای و پکن باید موضوعات میان خود را حل نمایند اما از فرصت استفاده کرد و به استیو کِر و گِرِگ پاپوویچ نیش زد.

او درباره استیو کِر سرمربی تیم گلدن استیت وریرز که تیمش را در سال های اخیر دو بار به قهرمانی ان بی ای رسانده است، گفت: من او را دیده ام. او شبیه یک پسربچه است که حتی از پاسخ دادن به سؤالات هراس دارد. اشاره ترامپ به خودداری استیو کر از اظهارنظر درباره ماجرای اخیر بود چراکه وریرز تیم بسیار محبوبی در چین است.

استیو کر و پاپوویچ

ترامپ درباره پاپوویچ 70 ساله که سرمربی تیم ملی بکستبال آمریکاست و سابقه 5 قهرمانی در ان بی ای همراه با تیم سن آنتونیو اسپرز را در کارنامه دارد نیز گفت: من پاپوویچ را دیدم. همان چیز بود (شبیه به استیو کر) اما او به نظر نمی آمد که ترسیده باشد. آنها درباره ایالات متحده بد صحبت می نمایند اما درباره چین نمی خواهند چیزهای بدی بگویند. فکر می کنم این خیلی ناراحت نماینده است.

بسکتبالیست ها که اغلی ستاره های آن سیاه پوست هستند، به دلیل اظهارات نژادپرستانه ترامپ دل خوشی از او ندارد. به طور سنتی قهرمان ان بی ای در انتها فصل میهمان رئیس جمهور در کاخ سفید هستند، اما پس از اظهارات نژادپرستانه ترامپ، در سه فصل اخیر تیم های گلدن استیت ورزیر (قهرمان فصل های 2017 و2018) و تورنتو رپتورز (قهرمان فصل پیش) از حضور در کاخ سفید و دیدار با ترامپ امتناع نموده اند.

نکته جالب اینکه فصل گذشته اعضای تیم گلدن استیت به جای حضور در کاخ سفید و دیدار با ترامپ به دیدار باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا رفتند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 429

به "ماجرای هنگ کنگ و تقابل آمریکا و چین به میدان ورزش کشیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای هنگ کنگ و تقابل آمریکا و چین به میدان ورزش کشیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید