بلینکن وزیر خارجه و سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، حامیان برجام در پست های کلیدی دولت بایدن

به گزارش مجله گیتی رو، جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا شش عضو کابینه خود را معرفی نموده که در میان آنها مقام های ارشد وزارت خارجه دوره باراک اوباما دیده می شوند؛ از جمله جان کری، وزیر خارجه اسبق که اکنون مسئول ویژه برنامه های جو بایدن در مقابله با پدیده گرمایش زمین شده است.

بلینکن وزیر خارجه و سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، حامیان برجام در پست های کلیدی دولت بایدن

آنتونی بلینکن، به عنوان وزیر خارجه جدید و جک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگوهای منجر به توافق هسته ای با ایران هم نقش داشتند.

روز دوشنبه، 23 نوامبر، دفتر بایدن همچنین سه عضو دیگر کابینه را هم معرفی کرد.

الخاندرو مایورکاس به عنوان وزیر امنیت داخلی معرفی شده است. وبسایت رئیس جمهوری منتخب در شرح سابقه کایورکاس نوشته: در صورت کسب رای اعتماد از سنا، اون نخستین لاتین تبار و مهاجری خواهد بود که به عنوان وزیر امنیت داخلی آمریکا برگزیده می گردد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آینده آمریکا در سازمان ملل متحد خواهد بود. خانم گرینفیلد که یک آفریقایی تبار است، از دیپلمات های حرفه ای وزارت خارجه و سفیر سابق این کشور در بسیاری از کشورهای آفریقایی چون کنیا، گامبیا و جامائیکا بوده و همچنین در سفارت آمریکا در پاکستان و سوئیس هم مستقر بوده است.

یکی دیگر از اعضای کابینه که جو بایدن روز دوشنبه آن را معرفی نموده است آوریل هینس است که در صورت تایید نخستین زن تاریخ آمریکا خواهد بود که به مقام مدیریت سازمان اطلاعات ملی خواهد شد.

او در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که جو بایدن هم به عنوان معاونش در کاخ سفید حضور داشت، مشاور ارشد اطلاعاتی آقای اوباما بود و نخستین زنی است که به عنوان معاونت سازمان سیا رسیده بود.

از میان 6 عضو کابینه دولت جدید آمریکا تا به امروز 2 زن به سمت های کلیدی سفیر سازمان ملل متحد و مدیر سازمان اطلاعات ملی انتخاب شده اند. یک آفریقایی تبار در میان آنهاست و یک مهاجر متولد کوبا هم وزیر آینده وزارت امنیت داخلی معرفی شده است.

بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت ورود به کاخ سفید متنوع ترین کابینه تاریخ آمریکا را معرفی خواهد نمود.

علاوه بر کابینه، از میان 16 مقام ارشد نهاد ریاست جمهوری که تا به امروز رسما معرفی شده اند هم زنان با 10 عضو در برابر 6 مرد، اکثریت دارند.، بی بی سی

جو بایدن، بلینکن را رسما به عنوان وزیر خارجه خود برگزید؛ نظر او درباره برجام چیست؟

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه 3 آذر (23 نوامبر) آنتونی بلینکن را رسما به عنوان وزیر امور خارجه بعدی این کشور معرفی کرد.

مشاوران بایدن پیش تر اعلام نموده بودند که نخستین فهرست کابینه پیشنهادی جو بایدن روز سه شنبه اعلام می گردد. این در حالی است که دونالد ترامپ، همچنان بر تقلب در انتخابات اصرار دارد و از پذیرش نتایج انتخابات سه نوامبر خودداری می نماید.

آنتونی بلینکن 58 ساله در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، به عنوان قائم مقام وزارت خارجه و نفر دوم این وزارتخانه در سال های 2015 تا 2017 فعالیت کرد. پیش از آن، وی معاون مشاور امنیت ملی در سال های 2013 تا 2015 بود. وی همچنین در دوره ای به سمت مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا رسید.

پیش از این گزینه هایی مانند سوزان رایس و سناتور کریس کونز نیز برای این پست مطرح شده بودند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن اخیرا در یک جلسه توجیهی امنیت ملی با جو بایدن و کامالا هریس معاون وی شرکت نموده و موضوعات قابل توجه سیاست خارجی در مصر و اتیوپی مورد سنجش قرار داده است.

بلینکن متولد شهر نیویورک و فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و دانشکده حقوق کلمبیا است. وی مدت کوتاهی وکالت می کرد و در اواخر دهه 1980 وارد سیاست شد و حضوری طولانی مدت در حوزه سیاست خارجی حزب دموکرات آمریکا دارد. وی با بسیاری از مقام های سابق امنیت ملی که خواهان سرمایه گذاری مجدد در دیپلماسی آمریکا و تعامل دنیای هستند هماهنگ است.

وی در گفت وگویی که در ماه اکتبر با رویترز داشت گفت که ایالات متحده آمریکا نباید نقش رهبری خود در دنیا را واگذار کند و تاکید نمود که گرچه به نظر می رسد سخت و سخت است اما جایگزینی آن از نظر به خطر افتادن منافع و زندگی آمریکایی ها بسیار بدتر است.

طبق گزارش رویترز، کسانی که با سبک مدیریت وی آشنا هستند، بلینکن را دیپلمات دیپلمات ها معرفی می نمایند که خوش بیان است و در سیاست خارجی کاملا تسلط دارد.

تام شانون که در دهه 1990 با بلینکن در شورای امنیت ملی و در وزارت خارجه دوران اوباما کار می کرد، گفت: من هرگز ندیدم که او خونسردی خود را از دست بدهد.

سایت بلومبرگ نیز در گزارشی با اشاره به اینکه بلینکن گزینه احتمالی بایدن برای وزارت امور خارجه است، گفت: جیک سالیوان که از نزدیک ترین مشاوران هیلاری کلینتون به حساب می آید، به عنوان مشاور امنیت ملی در نظر گرفته شده است. سالیوان 43 ساله نیز پیش از این به مانند بلینکن مدتی مشاور امنیت ملی جو بایدن در دولت باراک اوباما بود.

نظر بلینکن درباره توافق هسته ای با ایران

اگر در نهایت بلینکن، وزیر امور خارجه در دولت بعدی آمریکا گردد، یکی از مهمترین موضوعاتی که روی میز کار وی قرار گرفته است، نحوه برخورد با ایران است. بعضی رسانه های آمریکایی از وی به عنوان یکی از شخصیت های پرنفوذ پشت پرده مذاکرات هسته ای سال 2015 با ایران نام می برند.

اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگشت، برای ادامه توافق هسته ای و مستحکم تر کردن و طولانی تر شدن آن کوشش می گردد.

وی در ماه اوت گذشته در مجمع امنیتی آسپن سخنرانی و از توافق هسته ای دفاع کرد. وی در پاسخ به این سوال که اگر بایدن رئیس جمهور گردد در مقابل ایران چه برخوردی خواهد داشت گفت: اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگشت، برای ادامه توافق هسته ای و مستحکم تر کردن و طولانی تر شدن آن کوشش می گردد.

وی سپس تاکید نمود که در این صورت آمریکا از تعهد مجدد خود به دیپلماسی استفاده می نماید و با متحدانش همکاری خواهد داشت تا توافق هسته ای را مستحکم تر و طولانی تر نمایند.

بلینکن همچنین گفته بود با این شرایط آمریکا می تواند موقعیت بهتری داشته باشد تا به طور موثری علیه دیگر فعالیت های بی ثبات نماینده ایران اقدام کند چراکه وی معتقد است که بار دیگر به جای جدا شدن از شرکای آمریکا با آن ها متحد خواهند شد.

در حالی بلینکن چنین نظری درباره توافق هسته ای سال 2015 دارد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته گذشته در گفت وگو با روزنامه ایران گفته بود: اگر زمانی آقای بایدن مستقر گردد و بخواهد تعهدات مبتنی بر قطعنامه 2231 آمریکا را اجرا کند، ما هم می توانیم فوراً به تعهدات برجامی خود به صورت کامل برگردیم. این فرایند اصلاً زمانبر نیست. با چند قانون اجرایی از سوی رئیس جمهوری آمریکا انجام پذیر است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های این کشور علیه ایران بازگشت و تشدید شد.، یورونیوز

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1422

به "بلینکن وزیر خارجه و سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، حامیان برجام در پست های کلیدی دولت بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن وزیر خارجه و سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، حامیان برجام در پست های کلیدی دولت بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید