خبرنگاران جایگزنی کریدور شمال-جنوب بجای کانال سوئز
به گزارش مجله گیتی رو، مسکو - خبرنگاران - سفیر ایران در روسیه با توجه به مسدود شدن کانال سوئز در چند روز اخیر و خسارت روزانه 9 میلیارد دلاری به اقتصاد دنیاگفت: ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعالسازی کریدور شمال - جنوب به عنوان جایگزین جهت کانال سوئز، بیش از گذشته دارای اهمیت شده است.
به گزارش خبرنگاران ، کاظم جلالی روز شنبه در توئیتی در باره جایگزینی کریدور شمال جنوب به جای راستا پر ریسک ترانزیتی کانال سوئز نوشت: کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا 20 روز و صرفه جویی در هزینه ها تا 30 درصد گزینه ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت است.
وی توضیح داد: اتفاق اخیر نمایانگر آن است که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از راستا کانال سوئز باید راستا جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا 20 روز و صرفه جویی در هزینه ها تا 30 درصد گزینه برتر است.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، در جلسه باشگاه بحث والدای در اکتبر 2019 از وجود یک راستا امیدوار نماینده قطب شمال - سیبری - آسیا اطلاع داد. این راستا می تواند بنادر راستا دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند به وسیله سیبری شرقی متصل کند.
راه گذر شمال - جنوب یا کریدور شمال-جنوب از راستاهای راهبردی در نیم کره شرقی دنیا است.
موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای عظیم دنیا بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدنمایندگان عظیم مالی دنیا بوده است. اگر برخی راستاهای ناتمام ریلی و جاده ای ایران تکمیل گردد ایران می تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.
کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen بوده و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره می گردد، 23 مارس در کیلومتر 151 کانال سوئز در راستا چین به روتردام به گل نشست. طول این کشتی 400 متر، عرض آن 59 متر و ظرفیت حمل آن حدود 224 هزار تن است.
در نتیجه این حادثه، تردد در یکی از شلوغ ترین راستاهای تجاری دریایی در دنیا مسدود شد. اسامه رابی رییس اداره مدیریت کانال سوئز اعلام داشت که تعداد کشتی های در صف انتظار برای عبور از کانال سوئز به بیش از 320 کشتی رسیده است.
کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می نماید 163 کیلومتر طول دارد. 10 تا 12درصد حمل و نقل دریایی در دنیا به وسیله آن صورت می گیرد. این کانال روزانه توسط ده ها کشتی استفاده می گردد که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر می نمایند.
منبع: ایرنا