کامرون: برجام نمونه ای از همکاری پیروز چین و انگلیس بود

به گزارش مجله گیتی رو، نخست وزیر انگلیس گفت توافق هسته ای ایران نمونه ای از نتیجه همکاری موفقیت آمیز چین و انگلیس بوده است.

کامرون: برجام نمونه ای از همکاری پیروز چین و انگلیس بود

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ای پی تی ان، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت: مایه افتخار است که در خیابان داونینگ لندن به رئیس جمهور شی جین پینگ خوشامد می گوییم. این سفر رسمی که در آن رئیس جمهور چین تقریباً یک هفته اینجا در انگلیس خواهد بود، مقطع مهمی در روابط بین کشورهای ما است و بر پایه این باور اساسی مشترک بین من و رئیس جمهور شی جین پینگ است که روابط قوی به سود هر دو کشور انگلیس و چین خواهد بود. ما هشت سال پیش، در نخستین دیدارمان در شهر پکن درباره این مسئله تبادل نظر کردیم. سفر این هفته (شی جین پینگ) و بسیاری از توافق های ملموسی که به واسطه آن حاصل می گردد، آشکارا نشان می دهد که روابط کشورهای ما در این مدت چه میزان پیشرفت نموده است.

دیوید کامرون اضافه نمود: هر دو کشور به روابط قوی علاقه مند هستند، نه فقط به این علت که سرمایه گذاری، فرصت های شغلی و استانداردهای بالای زندگی برای مردم ما به همراه دارد، گرچه این مسائل نیز اهمیت حیاتی دارد؛ بلکه هرقدر بیشتر با یکدیگر تجارت کنیم، در موفقیت یکدیگر سهیم باشیم و هرچه بیشتر یکدیگر را درک کنیم، هرقدر برای مقابله با مسائل امروز جهان با یکدیگر همکاری کنیم، و هرقدر روابط بین کشورهایمان قوی تر باشد، بیشتر قادر خواهیم بود تبادل نظری جدی داشته باشیم. ممکن است همیشه با یکدیگر توافق نداشته باشیم، اما می توانیم آشکارا و سازنده درباره مسائل بحث و تبادل نظر کنیم.

نخست وزیر انگلیس گفت: انگلیس و چین، امروز روابط دیپلماتیک قدرتمندی دارند؛ مشاغل و شرکت های دو کشور سرگرم ایجاد روابط عمیق تر هستند و بین مردم دو کشور پیوندهای متقابل و نزدیک وجود دارد. با وجود این، فرصت برای اقدامات به مراتب بیشتر وجود دارد: ما باید بیش از این در زمینه تجارت و سرمایه گذاری پیش برویم، نه فقط برای اینکه چین در انگلیس سرمایه گذاری کند، بلکه برای اینکه زمینه توسعه و رشد شرکت های انگلیسی در چین نیز فراهم گردد. ما باید همکاری های خود در زمینه های اقتصادی و اقتصادی را افزایش دهیم تا انگلیس به شریک دلخواه چین در غرب تبدیل گردد.

ما همچنین باید برای اقدام مشترک در زمینه مسائل جهانی که روی هر دو کشور اثر می گذارد، بیشتر همکاری کنیم؛ این مسائل شامل تغییرات آب و هوایی، مقابله با فقر، مسائل بهداشت جهانی و همکاری با یکدیگر برای مبارزه با بی ثباتی و افراطی گری می گردد.

دیوید کامرون اضافه نمود: همان طور که شی جین پینگ دیروز گفت اکنون وظیفه ما این است که از این فرصت ها استفاده کنیم و من نیز علاقه دارم اندکی درباره حوزه های مهم همکاری صحبت کنم. اولین حوزه، تجارت و سرمایه گذاری است؛ از زمان آخرین سفر رسمی (سران چین و انگلیس) در سال 2005 میلادی، صادرات ما به چین چهار برابر شده است؛ این رقم در پنج سال گذشته، صد و چهل درصد افزایش داشته و تقریباً به بیست میلیارد پوند در سال رسیده است تا ما به دومین سرمایه گذار بزرگ در چین تبدیل شویم. البته سرمایه گذاری دوسویه نیز افزایش داشته است و میزان سرمایه گذاری چین در انگلیس نیز در سال 2014 میلادی به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است. بنابراین، من خواهان تجارت بیشتر بین کشورهایمان هستم، مانند جیلی مالک شرکت تاکسی لندن که امروزه پنجاه میلیون پوند در انگلیس سرمایه گذاری نموده است. شرکت های چینی همچنین در (فرودگاه) هیترو سرمایه گذاری نموده اند. از سوی دیگر، معماران انگلیسی نیز شهرهای چین را طراحی می نمایند.

خرسندم امروز اعلام کنم که ما توافقی تاریخی برای ساخت نیروگاه هسته ای هینکلی امضا خواهیم کرد که برای شش میلیون خانه (خانوار) انرژی ارزان و مطمئن فراهم نموده و بیش از بیست و پنج هزار فرصت شغلی ایجاد می نماید. با این اقدام ما همچنین برای کاهش آلاینده دی اکسید کربن در آینده نیز با یکدیگر همکاری نموده ایم.

در مورد روابط اقتصادی و اقتصادی دو کشور باید بگویم چین به زودی به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد. انگلیس نیز پارسال سریع ترین رشد اقتصادی را بین کشورهای گروه هفت داشت و ما نیز در زمینه پیمان های تجارت و بازارهای آزاد، در اتحادیه اروپا پیشگام هستیم. در اینجا نیز مصمم هستیم تا روابط خود را به وسیله بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیا و شیوه های دیگر وارد مرحله تازه ای کنیم. بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیا، افزون بر اینکه منافع عظیمی برای منطقه دارد، فرصت های بیشتری را در اختیار شرکت های انگلیسی خواهد گذاشت تا به ایجاد فرصت های شغلی و رشد اقتصادی یاری نمایند. ما نخستین اقتصاد غربی بودیم که خارج از چین، اوراق قرضه به یوان منتشر کردیم که منفعت بسیاری برای لندن خواهد داشت.

دیوید کامرون اضافه نمود: من و رئیس جمهور شی جین پینگ امروز درباره این تبادل نظر کردیم: چگونه می توانیم این روابط را به وسیله ائتلاف زیرساختی چین و انگلیس، گسترش دهیم؟ این اقدام، بیشترین فرصت را در اختیار شرکت های انگلیس خواهد گذاشت تا با شرکت های چین در زمینه پروژه های زیرساختی، از جمله طرح ابتکاری رئیس جمهور شی جین پینگ با عنوان یک کمربند، یک راه و همچنین طرح نوردن پاورهاوس خودمان همکاری داشته باشند. ما همچنین درباره مازاد عرضه فولاد در بازارهای جهانی و نحوه رسیدگی به این مسئله تبادل نظر کردیم، اما روابط ما به تجارت و سرمایه گذاری محدود نمی گردد. چین و انگلیس هر دو قدرت های جهانی هستند و چشم اندازهای جهانی دارند. هر دوی ما به جهانیی باثبات و منظم علاقه مندیم که در آن کشورها بر پایه قوانین فعالیت می نمایند و برای مقابله با آنچه امنیت و کامیابی ما را تهدید می نماید، با یکدیگر همکاری می نمایند. من و آقای شی جین پینگ امروز درباره آن تبادل نظر کردیم که چگونه به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل می توانیم این همکاری را در همه حوزه ها گسترش دهیم.

دیوید کامرون گفت: ما هم اینک نیز به شکل موفقیت آمیز با یکدیگر همکاری نموده ایم تا به توافقی برسیم که ایران را از فراوری سلاح هسته ای بازدارد. ما همچنین درباره بعضی چالش های کمتر شناخته شده مانند شیوه مقابله با میکروب های مقاوم با دارو که انگلیس جزو پیشگامان در این عرصه است، تبادل نظر کردیم. همچنین با خرسندی اعلام می کنم که ما صندوق تازه ای را برای حمایت از تحقیقات و توسعه حیاتی در این زمینه تأسیس کردیم. ما همچنین درباره شیوه های همکاری با یکدیگر در حوزه توسعه بین المللی تبادل نظر کردیم تا چین و انگلیس، برای مقابله با فقر در جهان، بهبود توسعه اقتصادی در آفریقا، امدادرسانی بین المللی هنگام بروز فجایع، بهداشت جهانی و همچنین ایجاد فرصت برای زنان و دختران، همکاری نزدیک تری با یکدیگر داشته باشیم. اینکه توانستیم بر سر این مسائل مهم همکاری کنیم، گواهی بر روابط قوی ما است. ما همچنین توانستیم آزادانه درباره مسائل دشوارتری مانند فضای سایبری و حقوق بشر تبادل نظر کنیم.

بنابراین، این سفر (رئیس جمهور چین) سرآغاز دوران تازه ای خواهد بود که بعضی آن را عصر طلایی روابط چین و انگلیس توصیف نموده اند، دوره ای برای روابط اقتصادی قوی تر، روابط تجاری عمیق و روابط نزدیک تر بین مردم دو کشور و نهایتاً مذاکرات معنادار بر سر مسائلی که برای هر دوی ما حائز اهمیت است. همه اینها نیز ریشه در کشورهای کهن ما خواهد داشت؛ این رابطه ای در خور برای قرن بیست و یکم خواهد بود که نه فقط به سود کشور و مردم ما، بلکه به نفع دیگر کشورهای جهان خواهد بود.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 742

به "کامرون: برجام نمونه ای از همکاری پیروز چین و انگلیس بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامرون: برجام نمونه ای از همکاری پیروز چین و انگلیس بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید