تصمیم امام (ره) درباره سفارت ایران در آمریکا

به گزارش مجله گیتی رو، دی ماه 1357 اولین نهادهای انقلاب اسلامی سر برآوردند. اعلان رسمی تشکیل شورای انقلاب، انتصاب کمیته رسیدگی به اعتصاب صنعت نفت و شروع به کار کمیته تنظیم اعتصابات، شروعی بر انتها حکمرانی رژیم پهلوی بود.

تصمیم امام (ره) درباره سفارت ایران در آمریکا

به گزارش خبرنگاران، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه نوشت: به موازات این جریان نهادهای مردمی دیگری در داخل و خارج از کشور به وجود آمد که اوج نافرمانی و خارج شدن قدرت از دست رژیم پهلوی را نشان می داد. یکی از این نهادها شورای مدیریت سفارت ایران در آمریکا بود. کارکنان سفارت ایران در آمریکا دست به اعتصاب زدند و از ورود سفیر، اردشیر زاهدی ممانعت کردند. این اقدام دولت آمریکا و ایران را در یک بن بست قرار داد زیرا نه گروهی بیرونی سفارت را به اشغال درآورده بودند تا پلیس وارد عمل گردد و نه سفیر جرأت ورود به سفارتخانه را داشت .

انتصاب شورای مدیریت سفارت امریکا

همزمان امام خمینی در اقدامی بهنگام شورای پنج نفره ای را برای اداره امور سفارت ایران در آمریکا معرفی کرد. به روایت محمد هاشمی که در آن دوران در نوفل لوشاتو بود آقای [ابراهیم] یزدی برای سفارت آمریکا پنج نفر را پیشنهاد داد از جمله شهریار روحانی (دامادش)، دکتر جلیل ضرابی (از اعضای نهضت آزادی)، آقای نوربخش. خلاصه هر پنج نفری که آقای یزدی در لیست آورده­ بود همه از بچه های نهضت آزادی و وابسته به آقای یزدی بودند. من خدمت امام اعتراض کردم و گفتم آقا مگر بنا نیست که در جمهوری اسلامی مسائل بر مبنای ضابطه باشد نه رابطه. در آمریکا، در انجمن اسلامی دانشجویان، افراد واجد شرایط و صلاحیت زیادی برای انتخاب هست، اما متأسفانه افرادی که آقای یزدی معرفی کرد هر پنج نفرشان از یک گروه هستند. این انتخاب بر مبنای رابطه است و تأثیر منفی می گذارد. امام فرمودند که حرف درستی است.

بدین ترتیب امام خمینی طی حکمی در 28 دی ماه 57 اعضای شورای مدیریت سفارت امریکا را منصوب کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر جلیل ضرابی

به طوری که مسبوق هستید، سفیر فاسد غیرقانونی هوادار محمدرضا پهلویِ خیانتکار، که متصدی غاصبانۀ سفارت ایران در امریکاست حاضر نشده است حتی بعد از خلع شاه از سلطنت و فرار وی از ایران، دست از تلاشهای مذبوحانۀ خود بردارد؛ و کارمندان محترم سفارت ایران در واشنگتن و کنسولگری های ایران در مراکز مختلف امریکا حَسَب وظیفۀ قانونی و ملی خود وی را نپذیرفته اند. لهذا بدین وسیله به جنابعالی و آقایان دکتر طباطبایی، رضا صدر، احمد عزیزی، شهریار روحانی مأموریت داده می گردد تا با همکاری کارمندان سالم و علاقه مند به حیثیت و شرافت اسلامی و ملی، بر امور سفارتخانه و کنسولگری ها سرپرستی کرده در حفظ اسناد و مدارکی که به ملت ایران تعلق دارند به هر ترتیب که مقتضی می دانید عمل بفرمایید. البته کارمندان محترم با جنابعالی و هیأت تحت نظر شما همکاری خواهند نمود. روح الله الموسوی الخمینی

به تعبیر احمد عزیزی - از اعضای شورای پنج نفره - امام در یک اقدام سیاسی بی سابقه، پیشاپیشِ پیروزی و کسب قدرت، قلب بدنه دیپلماتیک رژیم در خارج از کشور را هدف گرفت.

اولین روبروه دیپلماتیک با رژیم

شورای پنج نفره کار خود را شروع کرد اما برای ورود به سفارت و در اختیار دریافت امور با موانع متعددی روبرو بود. روز دوم بهمن اطلاعیه ای از سوی اعضای کمیته منتشر و تاسیس سفارت انقلاب اسلامی رسما اعلام شد. این کمیته بیانیه ای هم خطاب به کارکنان سفارت منتشر کرد و در زمان خروج از ساختمان، به دست آنها داده شد. همزمان از خبرنگاران هم دعوت کردند تا روز سوم بهمن برای شرکت در کنفرانس خبری در هتل حاضر شوند. شهریار روحانی به سوالات خبرنگاران جواب می داد و طی آن هشدار داده شد که ارتباط ایالات متحده امریکا با اعضای سفارت ایران بدون اطلاع سفارت در سایه، مغایر با منافع مردم ایران است. صبح سوم بهمن 57 دیداری میان اعضای کمیته با کاردار و کارکنان سفارت تنظیم شد.

کاردار سفارت از پذیرش دانشجویان معترضی که خواستار ورود به ساختمان همراه با اعضای کمیته بودند، خودداری کرد اما علی اصغر مطلع، از دوستان اعضای کمیته، همراه آنها به داخل سفارت رفت. مطلع بعدها به عنوان کاردار جمهوری اسلامی انتخاب شد. احمد عزیزی که در این جلسه حضور داشته، نوشته است اسد همایون، کاردار موقت ایران گفت: ما در اصول مخالفتی با شما نداریم اما بنابر موازین قانونی، با تاکید بر کنوانسیون وین و قیود و تعهدات دیپلماتیک، ملزم به رعایت حقوق دولت حاکم هستیم و در صورت کوچک ترین تخلفی از این موازین، دولت میزبان اخراجمان می نماید ... او اطمینان داد که امکان جابجایی اسناد سفارت وجود ندارد و شاید حضور وی در مسئولیت جاری بدین لحاظ به مصلحت نزدیک تر هم باشد.

اعضای کمیته نگران بودند که اسناد سفارت از سوی اردشیر زاهدی یا دیگر دیپلمات های وفادار به او از ساختمان خارج شوند اما کاردار ایران قول داده بود که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

تسخیر سفارت در امریکا

اما همزمان با پیروزی انقلاب در 22 بهمن 57، بالاخره منصوبان امام پیروز به ورود به سفارت ایران در واشنگتن و به دست دریافت امور شدند. احمد عزیزی آن لحظات را اینگونه روایت می نماید: در آستانه ورودی بلند سفارت، در برابر انبوه دوربین های خبرنگاران رسانه ها شوری به یاد ماندنی جاری بود. پلیس امریکا تنها نظاره گری خاموش بود. قاب های تصاویر شاه در برابر دوربین ها و میکروفن ها و در میان غریو شادی ایرانیان درهم شکسته می شد و بر پله های سنگی ورودی می ریخت. دوستان جوان تر را می دیدم که با صعود از شبکه های فلزی محافظ پنجره های سفارت در حال پالودن آنها از نماد رژیم - تاج شاهی - بودند. مراسم عظیم جشن مردمی پیروزی به سرعت تمهید شد: جشنی به میزبانی اولین هیات دیپلماتیک ایران اسلامی در خارج از کشور و با درهای باز برای همه ایرانیان مقیم. آن روز فردای 22 بهمن همه بودند و همه امید به آینده داشتند. صدای انقلاب در سالن عظیم و مجلل تشریفاتی سفارت طنین افکند و با دستگاه ضبطی ساده به همت و برنامه ریزی دانشجویان جوان انجمن اسلامی سرود زیبا و مبارک الله، الله، الله ... لااله الاالله از پشت میکروفن تریبون سخنرانی در سالن پخش شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1542

به "تصمیم امام (ره) درباره سفارت ایران در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم امام (ره) درباره سفارت ایران در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید