برادرانی از مادران متفاوت!

به گزارش مجله گیتی رو، آئودی به تازگی از مدل جدید E-Tron GT رونمایی نموده که یکی از زیباترین خودروهای تمام الکتریکی محسوب می گردد که تا به امروز دیده ایم. این خودرو با ظاهری جذاب و بسیار آئرودینامیک و همین طور نسخهٔ RS با 646 اسب بخار قدرت، کاملاً چشمگیر به نظر می رسد.

برادرانی از مادران متفاوت!

به گزارش خبرنگاران، درحالی که آئودی می گوید E-Tron GT طراحی منحصربه فرد و احساس شاسی خاص خود را دارد، نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که این دومین سوپرسدان الکتریکی آلمانی است.

درواقع، پورشه تایکان نه تنها پیش قراول این میدان بود بلکه به عنوان پایه و اساسی برای E-Tron GT هم عمل نموده است؛ اما با توجه به این موضوع، این دو ماشین چقدر می توانند از هم متفاوت باشند؟ آیا خریداران باید بجای پورشه، آئودی را بخرند یا این دو اساساً یک خودرو با بدنه های متفاوت هستند؟ در این مطلب سعی داریم به این سؤالات پاسخ دهیم.

ظاهر و اندازه

همان طور که انتظار می رفت، فاصلهٔ محوری آئودی E-Tron GT و پورشه تایکان یکسان و برابر با 2.9 متر است. تایکان اما با 4.96 متر طول، در مقایسه با آئودی 4.99 متری کمی کوتاه تر است. عرض دو خودرو نیز با 1.96 متر تقریباً باهم برابر است.

در ارتفاع هرچند پورشه با 1.38 متر کمی کوتاه تر است اما اختلاف دو خودرو بسیار جزئی و در حد 3 سانتی متر است.

از لحاظ فضای بار، تایکان با صندوق عقب 365 لیتری در پس آئودی با صندوق 405 لیتری قرار می گیرد اما طولی نمی کشد که دوباره به شباهت ها می رسیم زیرا صندوق بار جلو در هردو خودرو 81 لیتر حجم دارد. بااین حال در طراحی بیرونی خودروها تفاوت هایی دیده می گردد.

در اینجا دو ماشین کاملاً متفاوت به نظر می رسند و تایکان با ضریب درگ 0.22، آئرودینامیک تر از آئودی با 0.24 است. تایکان در ظاهر عناصر صلی کانسپت Mission-E را حفظ نموده درحالی که آئودی در E-Tron GT چراغ های آشنای خود را به همراه جلوپنجرهٔ جدید و گلگیرهای برجسته تر ارائه نموده است؛ بنابراین بعید به نظر می رسد که این دو سدان الکتریکی هم خانواده باهم اشتباه گرفته شوند.

داخل

با نگاهی به تصاویر داخلی دو خودرو می توان متوجه شد که تیم های طراحی تمام کوشش خود را نموده اند تا این دو سدان الکتریکی را از هم متمایز نمایند.

E-Tron GT بازگشتی قابل ستایش به دکمه های فیزیکی برای عملنمودهای معمولی مثل کنترل سیستم تهویه داشته است درحالی که تایکان از رابطه های لمسی پرزرق وبرق اما کمتر کاربردی استفاده نموده است.

هرچند E-Tron GT به عنوان خودرویی چهارنفره معرفی شده اما به صورت استاندارد به جایگاه میانی پنجم در عقب هم مجهز است درحالی که تایکان به صورت استاندارد با چهار جایگاه ارائه می گردد و جایگاه پنجم عقب برای آن قابل سفارش است.

ازجملهٔ دیگر تفاوت های داخلی قابل توجه میان این دو خودرو هم می توان به صفحه نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آئودی که به سمت راننده زاویه دارد و وجود نمایشگر سرنشین جلو در تایکان اشاره نمود.

زیر پوست

هرچند بدون شک آئودی وقت زیادی را صرف تنظیم دقیق سیستم تعلیق و فرمان E-Tron GT نموده تا احساس متفاوتی با تایکان داشته باشد اما اصول اولیهٔ آن همان است.

هردو خودرو به سیستم تعلیق بادی سه محفظه ای مجهز هستند و به نظر می رسد چیزی که پورشه آن را سیستم مدیریت فعال تعلیق پورشه می نامد، در آئودی تحت عنوان یاری فنرهای تطبیقی ارائه شده است.

این سیستم در نسخهٔ RS به صورت استاندارد وجود دارد اما برای نسخهٔ معمولی قابل سفارش خواهد بود.

از لحاظ پرفورمنس، هردو خودرو از ترکیب دو موتورهٔ یکسانی سود می برند. البته به تازگی نسخهٔ تک موتور و محرک عقب تایکان هم ارائه شده اما برای اینکه خودروها باهم هماهنگ باشند، در اینجا نسخه های دو موتوره را باهم مقایسه می کنیم.

نسخه های توربو و توربو S تایکان هردو 625 اسب بخار قدرت دارند اما در حالت اووربوست، خروجی موتورها در توربو به 680 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور و در توربو S به 760 اسب بخار قدرت و 1050 نیوتن متر گشتاور می رسد.

از سوی دیگر، E-Tron GT در نسخهٔ پایه 476 اسب بخار و در نسخهٔ RS نزدیک به 600 اسب بخار قدرت دارد که این عدد در حالت اووربوست برای مدت کوتاه 2.5 ثانیه می تواند به 646 اسب بخار قدرت و 830 نیوتن متر گشتاور برسد.

تایکان توربو با یاری لانچ کنترل ظرف 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می رسد درحالی که توربو S این کار را ظرف تنها 2.6 ثانیه انجام می دهد.

نسخهٔ پایهٔ E-Tron GT اما برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 3.9 ثانیه زمان احتیاج دارد و نسخهٔ RS با استفاده از حالت اووربوست ظرف 3.1 ثانیه به این سرعت می رسد.

حداکثر سرعت تایکان در هردو نسخهٔ توربو و توربو S برابر با 260 کیلومتر بر ساعت است اما E-Tron GT در نسخهٔ پایه می تواند به حداکثر سرعت 245 کیلومتر بر ساعت برسد و در نسخهٔ RS حداکثر سرعت آن روی 255 کیلومتر بر ساعت محدود شده است؛ اما علیرغم فزونی پورشه در پرفورمنس، قوای محرکهٔ تایکان و E-Tron GT تقریباً یکسان است.

به عنوان مثال، هردو خودرو از معماری 800 ولت مشابهی برخوردارند که امکان شارژ با شارژرهای سریع 270 کیلوواتی را فراهم می نماید. طبق اعلام EPA، بُرد تایکان در نسخهٔ توربو S با هر بار شارژ کامل 310 کیلومتر و در توربو 323 کیلومتر است.

آئودی نیز بر اساس چرخهٔ آزمایشی تقریبی EPA، بُرد E-Tron GT را در نسخهٔ پایه 383 کیلومتر و در نسخهٔ RS حدود 373 کیلومتر برآورد نموده است.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، نظر شما چیست؟ آیا طراحی بیرونی و چیدمانی داخلی متفاوت کافی است تا آئودی E-Tron GT را خودرویی متفاوت بدانیم؟ آیا اصلاحاتی که زیر پوست E-Tron GT انجام گرفته اقدام مثبتی هستند یا بهتر بود آئودی صرفاً پوستهٔ تایکان را تغییر دهد؟

منبع: پدال

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1591

به "برادرانی از مادران متفاوت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برادرانی از مادران متفاوت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید