3 نکته برای فرستادن کودک زیر یک سال به کودکستان

به گزارش مجله گیتی رو، بسیاری از والدین برای برون سپاری کودک خود، هیچ گزینه ای به جز مهد کودک ندارند. خانواده های بسیاری هستند که به دور از خانواده های خود و در شهرهای دیگر ساکن هستند و به علت شاغل بودن، راهی جز فرستادن کودک خود به مهد کودک ندارند. به علاوه بعضی از این خانواده ها امکان استخدام پرستار کودک ندارند.

3 نکته برای فرستادن کودک زیر یک سال به کودکستان

آیا مجبور هستید کودک زیر یک سال خود را به کودکستان بفرستید؟ بسیاری از والدین به دلایل مختلف مجبور به این کار می شوند. در کشور ما نیز مهد کودک های بسیاری، بچه ها زیر یک سال را نیز پذیرش می نمایند. برای سپردن این بچه ها به مهد کودک، ضروری است به نکات مهمی توجه داشته باشیم.

به گزارش تا شش، در این مطلب به آنالیز این موارد می پردازیم.

1-حداقل از چه سنی می توان کودک را به مهد کودک فرستاد

بنابر اعلام سازمان های بین المللی و جهانی، حداقل مرخصی برای مادران شاغل تا شش ماه پس از زایمان است و پس از آن والدین می توانند برای سپردن کودک به مهد کودک ها اقدام نمایند. اما خیلی از والدین به این زودی آمادگی برون سپاری کودک خود را ندارند. در کشور ما نیز بسیاری از مهد کودک ها نوزادان زیر شش هفته را قبول نمی نمایند. به علاوه بسیاری از این مراکز مجهز به امکانات ویژه نگهداری از نوزادان خیلی جوان و یا با شرایط خاص، نیستند.

گفتنی است هرقدر پدر و مادر بتوانند زمان بیشتری را در کنار نوزاد خود سپری نمایند، کودک بیشتر امنیت عاطفی خود را شکل می دهد. بنابراین کودک می تواند با چالش های کمتری، دلبستگی ایمن خود را شکل دهد. ضمن اینکه در دوران رشد کنار والد، کودک الگوهای تغذیه و خواب خود را شکل می دهد. ضروری است بدانیم که دلبستگی ایمن بچه ها تا پیش از یک سال و نیمگی هنوز شکل نگرفته است و بهتر است تا قبل از رسیدن به یک سال و نیمگی از سپردن بچه ها به مهد کودک، خودداری کنیم. در سخت ترین شرایط نیز ضروری است تا یک سالگی کودک، صبر کنیم.

نکته: بسیاری از والدین برای برون سپاری کودک خود، هیچ گزینه ای به جز مهد کودک ندارند. خانواده های بسیاری هستند که به دور از خانواده های خود و در شهرهای دیگر ساکن هستند و به علت شاغل بودن، راهی جز فرستادن کودک خود به مهد کودک ندارند. به علاوه بعضی از این خانواده ها امکان استخدام پرستار کودک ندارند.

این مطلب با توجه به همه اقشار جامعه گرداوری شده است. چنانچه شما شرایط نگهداری از کودک خود را دارید، بین یک تا دو سالگی کودک، از کارگاه های خلاق مادر و کودک بهرمند شوید و پس از سه سالگی، کودک را برای رفتن به مهد کودک آماده کنید.

2-از نحوه مراقبت بچه ها در مهد کودک مطمئن شویم

شاید لازم باشد از مدت ها قبل درباره یک مهد کودک معتبر، تحقیق کنید. بایستی با یک بازدید حضوری از نحوه مراقبت کودک یاران اطمینان کافی حاصل کنید. محل نگهداری نوزادان، تخت خواب ها، محل بازی، مقدار امنیت فضا، تفکیک فضای بچه ها کوچکتر از بچه ها بزرگتر، تخصص و تجربه کافی کودک یاران، نحوه تغذیه نوزادان، نحوه تعویض لباس و پوشک بچه ها. مهمترین بخش ها در زندگی نوزادان زیر یک سال، کیفیت و مقدار تغذیه و خواب است. اگر امکان دوشیدن شیر مادر فراهم باشد، بهتر است شیر دوشیده را در شیشه شیر تحویل مهد کودک دهید و مقدار خواب مورد احتیاج نوزاد خود را به مهد کودک اطلاع دهید.

علاوه بر این، بایستی مراقب رشد عاطفی کودک خود باشیم و از کیفیت رفتار محبت آمیز و صبورانه کودک یاران با نوزادان مطمئن شویم. فراموش نکنیم که در خلال رفتن به مهد کودک، باید کیفیت رابطه محبت آمیز، حمایت گر و مستمر خود را با کودک مان حفظ کنیم.

3-آمادگی ذهنی کودک و خودمان را در نظر بگیریم

بسیاری از والدین و بچه ها آمادگی یاری گرفتن از یک مهد کودک را ندارند. باز هم باید تاکید کنیم که کیفیت کار یک مهد کودک بسیار مهم است، زیرا دقیقا در همین مقطع زمانی ست که نقش مهم یک مهد کودک خوب و باتجربه نمایان می گردد. بچه ها زیر یک سال هنوز دلبستگی ایمن خود را تشکیل نداده اند و با جدایی از والد ممکن است دچار اضطراب شوند.

اگر کارکنان یک مهد کودک بسیار کارکشته و کاربلد باشند، با تدارک کارگاه های مختلف مطلع سازی والدین و نحوه جذب بچه ها، چالش های جدایی بین والد و کودک را تسهیل می نمایند. در صورتی که تیم جذب یک مهد کودک به خوبی و درست عمل نکند، ممکن است کودک دچار اضطراب شدید گردد و والدین نیز دچار مسائل زیادی شوند.

مهرنوش خالقی

منبع: https://indianexpress.com/

منبع: عصر ایران
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2304

به "3 نکته برای فرستادن کودک زیر یک سال به کودکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 نکته برای فرستادن کودک زیر یک سال به کودکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید