در هفته مد نیویورک چه گذشت؟
به گزارش مجله گیتی رو، هفته مد نیویورک هر ساله به عنوان یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین رویدادهای دنیای مد و فشن، به منظور معرفی تازه ترین ترندها و همینطور کالکشن های نو برندهای مختلف برگزار می گردد. این هفته به تمام طراحان، از تازه کاران گرفته تا افراد شناخته شده، فرصتی را ارائه می دهد تا آینده نزدیک صنعت مد را تعریف و پیشبینی نمایند.
سال جاری هم درست همانطور که انتظار می رفت مجموعه های نوآورانه، منحصر به فرد و برجسته زیادی به نمایش گذاشته شدند که هر یک به نوبه خود زیبای شناسی قابل تاملی داشتند. در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم به سراغ معرفی چند مورد از پرطرفدارترین و محبوب ترین کالکشن های رونمایی شده در هفته مد نیویورک سپتامبر 2024 برویم. پس با ما همراه باشید.
برجسته ترین کالکشن های هفته مد نیویورک
برندهای زیادی در هفته مد نیویورک از کالکشن های بهار و تابستان خود رونمایی کردند که هر کدام از آن ها به شیوه مختلفی مخاطبان دنیای مد و فشن را تحت تاثیر خود قرار دادند. در ادامه به معرفی چند مورد از برجسته ترین کالکشن هایی که در این رویداد از آن ها رونمایی شد و توجه افراد زیادی را به خودشان جلب کردند می پردازیم.
کالکشن بهار و تابستان 2025 برند رالف لارن
رالف لارن یکی از آن طراحانی است که تمامی علاقه مندان دنیای مد و فشن با حد و مقدار کمال گرایی او آشنایی دارند. کالکشن بهار و تابستان 2025 این برند در یک مزرعه واقع در حومه ساحلی شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد؛ مکانی که به عنوان نقطه امن ثروتمندان آمریکا برای فرار از روزهای گرم و تابستانی نیویورک شناخته می گردد. لباس های ساحلی و خنک این کالکشن به خوبی به مخاطب نشان می دادند که انتخاب این موقعیت مکانی برای برگزاری رویداد هرگز بی علت نبوده است.
از طرفی طراحی های کالکشن درست همانطور که از رالف لارن انتظار می رفت سبکی پرپی و به شدت آمریکایی داشتند. رالف لارن برای طراحی کالکشن بهار و تابستان 2025 برند خود 104 لوک مختلف آماده نموده بود تا هواداران آن بتوانند برای هر موقعیتی، از جشن های شبانه گرفته تا انجام ورزش هایی چون اسب سواری، یک لباس مخصوص و مناسب داشته باشند. این کالکشن به راحتی می تواند لقب یکی از برترین رونمایی های هفته مد نیویورک را از آن خود کند چرا که عناصر اصلی برند رالف رالن بدون ریسک پذیری قابل توجهی در زیباترین و چشمگیرترین حالت خودشان به وسیله طراح مورد استفاده قرار گرفته بودند.
کالکشن زمستان و بهار 2025 برند آلایا
رونمایی از کالکشن زمستان و بهار 2025 برند آلایا (Alaïa) در موزه سالومون رابرت گوگنهایم شهر نیویورک تصمیم قابل تامل و مهمی به شمار می آید. از آنجایی که نیویورک در شکل گرفتن برند آلایا و داستان آن نقش مهمی را ایفا می نماید، انتخاب این شهر برای نمایش کالکشن تازه این برند می تواند ارتباط قوی و 40 ساله بین آن ها را به خوبی به مخاطب نشان بدهد. کارگردان هنری فعلی آلایا یعنی پیر مولیر (Pieter Mulier) به زیبایی آمریکایی که از نظر او در سادگی، مدرنیته و صراحت خلاصه می گردد، علاقه غیرقابل وصفی دارد و در کنار آن برگزاری یک فشن شو در نیویورک را یک فرصت مهم و باارزش تلقی می نماید. این علاقه در کالکشن بهار و زمستان برند ماهیتی واقعی پیدا نموده است؛ به طوریکه هر طراحی به عنوان یک لباس اسپورت آمریکایی کاربردی، راحت و در عین حال پر از جزئیات به نظر می رسد.
پالت رنگی کالکشن بهار و زمستان 2025 آلایا بسیار گسترده تر از هر برند دیگری بود و استفاده از حجم، پارچه های بدن نما و همینطور لایه بندی به وفور در هر لوک به چشم می خورد. اشکال هندسی در این کالکشن زند ه تر از هر زمان دیگری به چشم می آمدند، پارچه های آیتم های پوشیدنی مختلف بدون یاری هر گونه زیپ یا دکمه ای به تن مدل ها نشسته بودند و در پویاترین حالت خود قرار داشتند. برای بسیاری از مخاطبان بسیار جالب بود که چطور لباس های شب بدون هر گونه بند و یاریی در تن مدل ها شیک و بی نقص به نظر می رسیدند. افتخار برگزاری این رویداد در موزه گوگنهایم برای اولین بار در دنیای فشن و نمایش لوک هایی که آشکارا با الهام از ساختمان موزه طراحی شده بودند یکی از به یادماندنی ترین لحظات هفته مد نیویورک سال جاری به شمار می آید.
کالکشن بهار و تابستان 2025 برند تامی هیلفیگر در هفته مد نیویورک
کالکشن بهار و تابستان برند تامی هیلفیگر در جنوبی ترین نقطه منهتن و در کشتی عظیمی به نام MV John F. Kennedy برگزار گردید. این کشتی از سال 1965 تا سال 2021 به عنوان کشتی جزیره استاتن به کار گرفته می شده و حالا پس از بازنشسته شدن قرار است به یک کلوپ کمدی و رستوران تبدیل گردد. هیلفیگر درباره این انتخاب خود می گوید که قصد داشته است تا یک فضا و مکان نمادین و غیرمنتظره را برای کالکشن تازه خود بسازد. کالکشن بهار و تابستان 2025 تامی هیلفیگر در آمریکایی ترین شکل خود به نمایش گذاشته شد؛ استفاده از رنگ های قرمز، سرمه ای و سفید، بکارگیری طناب و گره ملوانی به عنوان اکسسوری، طراحی لباس های دارای یقه های ملوانی و همینطور اضافه کردن جزئیاتی که شما را به فکر این سبک از لباس پوشیدن و فشن کشور آمریکا می اندازد به طور واضحی در این مجموعه دیده می شد.
نمی توان گفت که تامی هیلفیگر برای مجموعه تازه خود ریسک زیادی را به جان خریده است چرا که همه چیز درست همانطور که از یک برند آمریکایی انتظار می رود به نظر می رسید؛ به طوریکه بسیاری از منتقدین تصور دارند که این طراح حتی قصد داشته تا ماهیت کلاسیک و همیشگی برند خود را حفظ کند. کالکشن بهار و تابستان 2025 برند تامی هیلفیگر می تواند درست همان چیزی باشد که بسیاری از کسانیکه هفته مد نیویورک را دنبال می نمایند می خواهند از یک خانه مد آمریکایی ببیند.
کالکشن بهار و تابستان 2025 فیلیپ لیم
3.1 فیلیپ لیم یکی از برندهایی است که به مناسبت 20 سالگی برند خود در طول هفته مد نیویورک از کالکشن بهار و تابستان 2025 آن رونمایی نموده است. این طراح باور دارد که علت دوام آوردن او در این صنعت و جذب مخاطبین تازه شادی و احساس خوبی است که همیشه سعی داشته تا با طراحی های خود برای آن ها به ارمغان بیاورد و البته در شغل خودش حفظ کند. یکی از توانایی های مهم و چشمگیر فیلیپ لیم توجه او به تغییر ترندها و جای دادن آن ها در برند خودش است. دقیقا به همین علت است که بسیاری از ترندهای فعلی دنیای فشن را مانند جلیقه های جین، دامن های کوتاه، پارچه های گیپور و ریش ریشی، پیراهن های اورسایز راه راه و همینطور طرح های چریکی و گل دار را در لوک های این کالکشن می بینیم. نکته ای که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است غیرمنسجم بودن هر یک از لوک های کالکشن بهار و تابستان این برند بود؛ به طوریکه می توانیم بگوییم تنها یک سری ترند به عنوان مجموعه ای ویژه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به نمایش عمومی گذاشته شده اند.
کالکشن بهار و تابستان 2025 مایکل کروس در هفته مد نیویورک
برند مایکل کروس (Michael Kors) مدتی پیش از به نمایش گذاشتن کالکشن بهار و تابستان 2025 خود با انتشار تصاویر سیاه و سفیدی از منظره ها ایتالیا سی و پنجمین سال همکاری خود با هنرمندان و صنعتگران این کشور را جشن گرفت. اما فکر طراح این برند تنها در همین جا متوقف نشده بود چرا که کمی بعد درست در وسط هفته مد نیویورک متوجه شدیم که او برای طراحی کالکشن تازه خود از سریال جنایی سیاه و سفید ریپلی نتفلیکس که در کشور ایتالیا فیلمبرداری شده، الهام گرفته است. کسانیکه این سریال دیده اند با همان نگاه اول متوجه می شوند که لوک های مردانه کالکشن تا حد زیادی با حس وحال شخصیت های اصلی یعنی تام ریپلی و دیکی گرین لیف همخوانی دارند.
اگر اهل دنبال کردن ترندهای دنیای فشن باشید احتمالا به خوبی می دانید که ترند Office Siren یکی از پرطرفدارترین روندهای فصل های گذشته بوده است. کت و شلوارهای اورسایز خاکستری و کلاسیک، ژاکت های بافتنی ظریف و سبک و همینطور کت و دامن های شیک و اغوانماینده آن بخشی از کالکشن بهار و تابستان مایکل کروس بودند که به طور مستقیم به این ترند اشاره داشتند. در این کالکشن هم استفاده از پارچه های گیپور، ریش ریش و البته ساتن به وضوح دیده می شد. در کنار این طراحی ها، لوک های دیگری هم بودند که به عنوان لباس های مناسب یک مهمانی عصرگاهی خودمانی پوشیده شوند. به طور کلی می توان گفت ایده و اجرای لوک های کالکشن به طور قابل توجهی منسجم بودد و نسبت به مجموعه های برندهای دیگر متفاوت تر و منحصر به فردتر به نظر می رسید.
کالکشن بهار و تابستان 2025 سندی لیانگ
اگر در دهه 90 میلادی دخترهای جوان در استایل های خود از برند میو میو استفاده می کردند، دخترهای دهه فعلی بیشتر از هر چیزی به برند سندی لیانگ (Sandy Liang) علاقه مند هستند. برای مثال، شاید برایتان جالب باشد که بدانید این برند سر منشا ترند کوکت کور (Coquette Core) و محبوبیت پیدا کردن آیتم های پوشیدنی و اکسسوری های دارای انرژی زنانه مانند پاپیون ها و دامن های چین دار کوتاه است. در سال های اخیر طراحی های این طراح با بکارگیری پارچه های چهارخانه و اکسسوری های پر زرق و برق بیشتر از هر زمان دیگری شبیه به لباس های مخصوص بچه ها و نوجوانان به نظر می رسیدند؛ در حالیکه مشتریان واقعی آن بزرگسالانی هستند که توانایی خرید آیتم های خاص لیانگ را دارند. با این حال سندی لیانگ برای طراحی این کالکشن خود هم از انیمیشن Totally Spies الهام گرفته است.
شاید رونمایی از کالکشن تازه این برند از خاتمه ترند کوکت کور و جایگزین شدن آن با استایل های زنانه تر خبر بدهد اما سندی لیانگ همچنان باور دارد که برای خلق یک چیز تازه شما مجبور به رها کردن آنچه که در گذشته به آن علاقه مند بودید نیستید. لوک های این کالکشن حس وحال یک فرد شاغل در یک شرکت بزرگ را به شما می دهد که دلش می خواهد همچنان علایق و سلایق دخترانه خود را حفظ کند. در کنار ست های کت ودامن طوسی و مشکی ما شاهد استفاده از پارچه های کش بافت به رنگ های روشن مانند سبز و صورتی در لباس های کژوال بالا تنه و پایین تنه بودیم. کالکشن های سندی لیانگ هرگز بدون استفاده از پارچه های ساتن کامل نمی شوند بنابراین طبیعی است که در میان لوک ها از پیراهن های ساتن مینیمال اما در عین حال چشم نواز رونمایی گردد. علاوه بر این ها، دامن های کوتاه و لباس های تزئین شده با پولک های زرق وبرق دار کالکشن را کمی از مسیر همیشگی خود منحرف می کرد. هفته مد نیویورک با این کالکشن از برند سندی لیانگ توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد چرا که قرار است ترندهای آینده را تا حد زیادی تحت تاثیر خود قرار دهد.
کالکشن بهار و تابستان 2025 کیت در هفته مد نیویورک
با یک نگاه ساده به مهمانان کالکشن بهار و تابستان 2025 برند کیت می توانید متوجه شوید که بیشتر مخاطبین کارگردان هنری این برند یعنی کاترین هلستین (Catherine Holstein) زنان هستند. یکی از دلایل محبوبیت کارهای هلستین در میان زنان توانایی او در شناخت چیزی است که جامعه برای خودش می خواهد؛ هنجارشکن، مدرن و بی عیب و نقص. این طراح برای کالکشن تازه خود به سمت روحیه لطیف تر و گرم تر خود رفته است تا جلوه متفاوتی از برند کیت را به علاقه مندان دنیای مد و فشن نشان دهد.
کالکشن با یک لوک مونوکروم مشکی و کراپ کت اورسایزی که روی شلواری حریر پوشیده شده بود آغاز گشت اما هیچ ارتباطی در میان لوک های بعدی آن احساس نمی شد. ست های ساتن، پیراهن های قلاب بافی شده بلند، پانچوهای حریر و کت ها و بلیزرهای چرم همگی به خوبی نشان می دادند که بافت و حجم در این کالکشن بیشتر از هر تکنیک دیگری به کار گرفته شده است. کاترین هلستین بارها و بارها روی این موضوع تاکید نموده است که کاربردی و در عین حال راحت بودن قطعاتی که طراحی می نماید برای او اهمیت زیادی دارد؛ در نتیجه لوک هایی که در این کالکشن از او دیدیم همگی کژوال و همینطور کاربردی به نظر می رسیدند.
کالکشن بهار و تابستان 2025 برند لوار
با حضور مدونا و آیس اسپایس (Ice Spice) در ردیف اول مهمانان فشن شوی برند لوار (Luar) می توان گفت که این رویداد یکی از مهم ترین لحظات هفته مد نیویورک به شمار می آید. طراح این برند یعنی رائول لوپز (Raul Lopez) سعی نموده بود تا در کالکشن تازه خود تنش هایی که هنگام بزرگ شدن به عنوان یک فرد لاتین در شهر نیویورک تجربه نموده بود را بیان کند. این برند بیشتر از هر چیزی با ماهیت قدرتمند، پر از اعتماد به نفس و پانک خود شناخته می گردد؛ دقیقا به همین علت است که بافت ها، رنگ ها و پارچه های به کار گرفته شده در لوک های مختلف به طرز چشمگیری پررنگ و گیرا به نظر می رسیدند. چکمه های بلند، کیف های طلایی چشمگیر، طرح های پلنگی، کت های دارای سرشانه های بزرگ، بافتنی های منحصر به فرد و کت وشلوارهای براق قدرت لوپز را در به تصویر کشیدن آنچه که واقعا در قلب و فکر خود دارد نشان می دهد. حتی شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام اصلی این کالکشن برند لوار یعنی En Boca Quedó به موقعیتی اشاره دارد که اطرافیانتان به طور ویژه ای تحت تاثیر ظاهر شما قرار می گیرند و حتی پس از اینکه آن مکان را ترک کردید هم دائما درباره شما صحبت می نمایند. همین موضوع به خوبی نشان می دهد که مخاطب هدف برند لوار افراد هنجارشکن و متفاوتی هستند که از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن نمی ترسند.
کالکشن بهار و تابستان 2025 برند هو دیسایدز وار در هفته مد نیویورک
برند هو دیسایدز وار (Who Decides War) یکی دیگر از برندهایی به شمار می آید که در هفته مد نیویورک به مناسبت ده ساله شدن حضورش در صنعت فشن از کالکشن تازه خود رونمایی نموده است. همانطور که با توجه به پیشینه این برند انتظار داشتیم استفاده از عناصر مد و فشن دوران ویکتوریایی مانند آستین ها و لباس های پف دار و ترکیب آن ها با عناصر مدرن مانند کت و شلوار و دامن های کوتاه به وفور در کالکشن بهار و تابستان 2025 آن دیده می شد. طراحان برند هو دیسایدز وار یعنی اِو براوادو (Ev Bravado) و تِلا دآموره (Téla DAmore) علاوه بر اکسسوری های مخصوص استایل خیابانی مانند کیف های بزرگ، روسری های دورگ، کتانی های جردن و کلاه های مدرن از پارچه هایی که هویتی آمریکایی دارند مانند جین، چرم و گیپور استفاده نموده بودند تا لوک های جسورانه و متفاوتی را برای مخاطبان خودشان ایجاد نمایند. هر یک از لوک ها به تنهایی زیبا و منحصر به فرد به نظر می رسیدند اما در کنار آن سبک استایل شدن هر یک از قطعات و لباس ها به طرز شگفت انگیزی زیبا و متفاوت بود.
سخن خاتمهی
شاید به نظر بسیاری از افراد هفته مد نیویورک 2024 ابهت و زیبایی سال های گذشته را نداشته باشد اما نمی توانیم بگوییم که در طول آن شاهد به نمایش در آمدن مجموعه های تاثیرگذار و چشمگیری نبودیم. این رویداد دنیای مد به ما نشان می دهد که فشن تنها یک صنعت تکراری مانند صنایع دیگر نیست و در واقع یک پل میان هنر، فرهنگ و هویت انسانی ما به شمار می آید که دائما در حال تحول و تغییر است.
منبع: Vogue
منبع: دیجیکالا مگ