10 ترفند طلایی برای زود بیدار شدن بچه مدرسه ای ها

به گزارش مجله گیتی رو، خواب با کیفیت یکی از موثرترین عوامل در سلامت جسمی و روانی بچه ها است. اغلب بچه ها به همان میزان که از رفتن به رختخواب خودداری می نمایند و دیر به خواب می روند، به سختی از خواب بیدار می شوند.

10 ترفند طلایی برای زود بیدار شدن بچه مدرسه ای ها

صبر، تمرین و انضباط سه نکته اساسی برای غلبه بر این مسائل هستند. در ادامه با معرفی برترین راه حل ها برای زود بیدار شدن بچه ها در زمان مدرسه با راهنماتو همراه باشید.

1- خواب را در اولویت قرار دهید

داشتن خواب کافی اولین قدم برای راحت بیدار شدن بچه ها در هنگام صبح است. ابتدا باید بدانید کودک شما به چه اندازه خواب در شبانه روز احتیاج دارد. همانطور که می دانید کمبود خواب می تواند سلامت جسمی و روانی افراد را دچار اختلال کند. تحقیقات نشان می دهند که نوجونان 11 تا 17 ساله که خواب کمی دارند، به مسائلی مانند افزایش اضطراب، افسردگی و درد های فیزیکی دچار می شوند. اندازه خواب مورد احتیاج ما در طول زندگی با توجه به سن فرق دارد:

1 تا 2 سال: 11 تا 14 ساعت خواب شبانه (بدون احتساب چرت روزانه)

2 تا 3 سال: 11 تا 13 ساعت خواب شبانه (بدون احتساب چرت روزانه)

3 تا 5 سال: 10 تا 13 ساعت

6 تا 13 سال: 9 تا 11 ساعت

14 تا 17 سال: 8 تا 10 سال

18 تا 25 سال: 7 تا 9 ساعت

داشتن یک برنامه منظم یاری می نماید تا کودک شما راحت تر به خواب برود. یکی از موارد بسیار موثر در دیر به خواب رفتن افراد در هنگام شب، نور آبی تلفن های همراه است که موجب مهار فراوری ملاتونین یا همان هورمون تحریک کننده خواب شده و بر روی چرخه خواب و بیداری فرد تا روز بعد تاثیر منفی می گذارد. از این رو توصیه می گردد حداقل نیم ساعت قبل از خواب از لوازم الکترونیکی مانند گوشی و لپ تاپ استفاده نگردد.

2- بچه ها را به یاری نور طبیعی بیدار کنید

ریتم طبیعی شبانه روزی بدن یا همان چرخه خواب و بیداری توانایی بدن برای بیدار شدن با نور و به خواب رفتن در هنگام تاریکی است. پیش از خوابیدن پرده ها را کمی کنار بزنید تا در هنگام صبح نور طبیعی به داخل اتاق بتابد. این کار به بهتر بیدار شدن بچه ها یاری می نماید.

3- به بچه ها برای بیدار شدن زمان بدهید

کمی زودتر از کودکتان بیدار شوید. صبحانه اش را آماده کنید و به اتاق او بروید. پرده ها را بیشتر کنار بزنید تا نور طبیعی به اتاق بتابد. او را ببوسید و به آرامی صدایش کنید. سپس اتاق را ترک کنید و 10 دقیقه صبر کنید تا کودکتان به تدریج از خواب بیدار گردد. گفتن کلمات محبت آمیز به کودک موجب می گردد تا روز خود را با شادی و انرژی مثبت آغاز کند.

4- از آلارم های ملایم بهره ببرید

صدای زنگ بلند و ناخوشایند می تواند در هنگام بیدار شدن به کودک شما استرس وارد کند. از یک آلارم ملایم بچه هاه برای بیدار کردن فرزندتان از خواب یاری بگیرید. این کار به بهتر بیدار شدن و دوری از استرس یاری خواهد نمود. بیدار کردن کودک با موسیقی مورد علاقه نیز یک راه موثر برای داشتن خلق و خوی بهتر در طول روز است.

5- از شب قبل آغاز کنید

برای داشتن یک روال صبحگاهی منظم بهتر است از قبل برنامه ریزی کنید. پیش از خواب کودکتان را به حمام بفرستید. لباس های مدرسه را آماده کنید. چند دقیقه وقت بگذارید و برنامه روز بعد را با هم مرور کنید. آنالیز کنید که همه کتاب ها و تکالیف آماده باشند. این کار خیال کودکتان را از انجام تعدادی از کار ها راحت می نماید و به بهتر بیدار شدن او در صبح یاری می نماید.

6- بوی خوش را نباید فراموش کنید

بوی یک خوراکی خوشمزه در هنگام صبح، به بهتر بیدار شدن کودک شما یاری زیادی می نماید. می توانید با پختن غذا هایی که کودکتان دوست دارد، انگیزه بیدار شدن در او ایجاد کنید.

7- روتین منظم داشته باشید

داشتن ساعت خواب و بیداری معین و یک چک فهرست برای کار هایی که کودکتان باید در هنگام صبح انجام دهد، او را منظم تر نموده و به راحت تر بیدار شدن کودکتان یاری می نماید.

8- از حیوانات خانگی یاری بگیرید

اگر در منزلتان حیوان خانگی دارید، می توانید از آن ها برای بیدار کردن کودکتان یاری بگیرید. استفاده از حیوانات خانگی روشی سرگرم کننده برای بیدار کردن بچه ها است که به داشتن خلق و خوی مثبت آن ها در هنگام صبح یاری می نماید.

9- به کودکتان پاداش بدهید

برای زود بیدار شدن از خواب پاداش در نظر بگیرید. احتیاجی نیست این پاداش حتما هدیه ای گران قیمت باشد. این پاداش می تواند یک هدیه کوچک یا حتی چند دقیقه بازی کردن کودکتان با تلفن همراهتان باشد.

10- اجازه دهید کودکتان با عواقب دیر رسیدن روبرو گردد

اگر با انجام همه این اقدامات باز هم در زود بیدار کردن فرزندتان با شکست روبرو شدید، به جای فریاد زدن و تنبیه کردن او اجازه دهید با عواقب دیر بیدار شدن روبرو گردد. مواردی مانند تاخیر در رسیدن به مدرسه، نرسیدن به ورزش ها و بازی های صبحگاهی، تنبیه و انجام تکالیف اضافی می تواند کودک شما را مجاب کند تا صبح زود از خواب بیدار گردد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 24 شهریور 1402 بروزرسانی: 24 شهریور 1402 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2375

به "10 ترفند طلایی برای زود بیدار شدن بچه مدرسه ای ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ترفند طلایی برای زود بیدار شدن بچه مدرسه ای ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید