برای کودک زیر شش سال کدام اسباب بازی را بخرم؟!

به گزارش مجله گیتی رو، اسباب بازی بچه ها در سنین پیش از دبستان خیلی ساده و در حد لِگو یا همان آجرک ها یا بلوک های خانه سازی است یا مثلاً وسایل الکترونیکی جذابی که به مقدار اجرای بازی های یاری آموزشی پیشرفته اند.

برای کودک زیر شش سال کدام اسباب بازی را بخرم؟!

والدین و پرستاران باید اسباب بازی هایی را برای کودک انتخاب نمایند که مهارت های شناختی و خلاقیت او را پرورش دهد و بازی هایی باشند که انتها باز داشته باشند. هر نوع اسباب بازی که انتخاب می کنید، اول باید این نکته مهم را بدانید که کیفیت اسباب بازی های منتخب باید خوب و متناسب با سن کودک باشد و خوراک مفیدی برای رشد فکری و جسمی آنها محسوب گردد. در اینجا، می خواهیم نکاتی ارائه دهیم تا شما هنگام خرید اسباب بازی برای کودک خود سردرگم نشوید و همواره برترین انتخاب را داشته باشید:

مراحل انتخاب اسباب بازی:

  • با علایق کودک خود آغاز کنید. کودک شما شیفته چیست؟ قطار، پرنسس یا کره اسب؟ هر چه بیشتر در خصوص اسباب بازی مورد علاقه کودک خود صحبت کنید، بیشتر محتمل است توجه او را جلب نمایید.
  • کودک را با موسیقی جذب کنید. سی دی های بچه ها می تواند نه تنها برای آنها، بلکه برای والدین هم لذت بخش باشد. تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض موسیقی های متنوعی که متناسب با سن کودک باشد، منجر به خلاقیت بیشتر در مراحل بعدی زندگی بچه ها می گردد.
  • در پی اسباب بازی های باکیفیتی باشید که با چندین و چند بار استفاده تاب بیاورند. مثلاً، بلوک های چوبی را به جای بلوک های مقوایی و نازک انتخاب کنید تا سرمایه گذاری معقولانه ای نموده باشید و وقتی یکی از آنها شکست مجبور نباشید یک مجموعه دیگر بخرید.
  • لباس های عروسکی یا شخصیت های مشهور و مورد علاقه کودک را بخرید تا کودک دلش بخواهد خودش را جای آن شخصیت بگذارد و نقش او را بازی کند. این فرصت بسیار اهمیت دارد زیرا یکدلی و همدردی را با مشاهده موقعیت ها از جنبه دیگر پایه ریزی می نماید. برترین زمان برای خرید انواع اسباب بازی های بچه ها در سنین پیش از دبستان ایام نوروز است.
  • برای بچه ها زیر 6 سال انواع و اقسام توپ و یک سه چرخه بخرید. تاب و سرسره می تواند ساعت ها تفریح و لذت برای کودک شما به ارمغان بیاورد.
  • پازل های مختلف و مناسبی که مهارت های حرکتی ظریف را تقویت می نماید و احتیاج به سطوح متفاوتی از مهارت دارند بخرید. مجموعه های سازه و آجرک ها مهارت های حرکتی خوب و ظریف را تقویت می نماید.
  • با فراهم کردن مجموعه های مختلف هنری و مهارتی مانند کاغذ، قیچی های بی خطر، روبان، چسب، پَر و هر چیز دیگری که در خانه دارید و فکر می کنید مفید باشد به کودک اجازه دهید خلاقیت خود را بروز دهد.
  • از اسباب بازی هایی بهره ببرید که نمونه واقعی دارند و می توانند علاقه کودک را به خود جلب نمایند. چیزهایی مثل مزرعه حیوانات، عروسک، لوازم تزئینی، وسایل خاله بازی، لوازم منزل و ماشین انتخاب های خوبی برای خرید اسباب بازی برای بچه ها در سنین پیش از دبستان هستند.
  • مثل کودکی هایتان لذت به هم ریختن، شلوغ کردن و کثیف کاری را تجربه کنید. وسایل شن بازی یا گِل بازی، خاک، بشقاب های اسباب بازی برای ساختن کیک و کلوچه های گلی و خمیربازی هم یکی از ابزارهای بازی و آموزشی پیش از دبستان است. وقتی بچه ها با این وسایل بازی می نمایند، تخیل آنها مانند اسب سرکشی می تازد زیرا می توانند بافت ها و بوهای مختلفی را استشمام نمایند.
  • در پی کارت بازی یا بازی های فکری تخته ای برای بچه ها خود باشید. بازی های خاطره انگیز فکری و آموزشی مانند منچ، ماروپله، مونوپولی، روپولی، اسرار جنگل و از این دست بازی ها را برای کودک بخرید تا به او یاد دهید چطور نوبت گرفتن را بیاموزد و قوانین را دنبال کند.

چند نکته:

به کودک اجازه دهید با اسباب بازی و کتاب های خود به شیوه خلاقانه استفاده کند. به آنها یاد دهید و تشویقشان کنید که از وسایلی که متعلق به خودشان است به خوبی مراقبت نمایید. مثلاً با اینکه خواندن کتاب خیلی عالی است اما می توان از کتاب برای ساختن دیوار یا جاده هم استفاده کرد.

  • بچه های که در سن پیش از دبستان هستند را از اسباب بازی هایی که حاوی تعداد زیادی قطعات کوچک هستند دور نگه دارید. این قطعات گم می شوند یا سر از سیستم گوارشی کودک درمی آورند.
  • برای بچه ها، اسباب بازی بزرگترها را نگیرید. مثلاً کودک شما احتیاجی به جعبه پروژه های علمی ندارد.
  • حتماً خودتان هم با کودکتان بازی کنید.

هشدار

به کودک خود اسباب بازی های ریز و کوچک ندهید زیرا قورتش می دهند و ممکن است به علت انسداد مجاری تنفسی خفه شوند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2198

به "برای کودک زیر شش سال کدام اسباب بازی را بخرم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کودک زیر شش سال کدام اسباب بازی را بخرم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید