چگونه یک فایل را از ویندوز به VMware منتقل کنیم؟

به گزارش مجله گیتی رو، ماشین های مجازی (Virtual Machine)، کانتینرهای ایزوله و مستقلی هستند. بنابراین، سیستم عامل میهمان در ماشین مجازی به سیستم فایل کامپیوتر شما دسترسی ندارد. برای اشتراک گذاری فایل ها و پوشه ها از سیستم عامل میزبان که می تواند ویندوز مایکروسافت، مک او اس اپل یا لینوکس باشد؛ به ماشین مجازی به یک ابزار مانند VirtualBox یا VMware احتیاج دارید.

چگونه یک فایل را از ویندوز به VMware منتقل کنیم؟

به طور پیش فرض، ماشین های مجازی به فایل های موجود روی کامپیوتر میزبان یا سایر ماشین های مجازی دسترسی ندارند و اگر شما می خواهید این دسترسی ایجاد گردد؛ باید پوشه های مشترکی میان سیستم عامل میزبان (برای مثال ویندوز) و ماشین مجازی پیکربندی کنید. برای یاری به سیستم عامل های میهمان درون ماشین های مجازی، اپلیکیشن های ماشین مجازی مانند VirtualBox یا VMware می توانند پوشه های فایل ها را همچون فایل های شبکه به اشتراک بگذارند.

سیستم عامل میهمان در ماشین مجازی به یک پوشه روی کامپیوتر شخصی شما، همچون یک پوشه مشترک در یک شبکه دسترسی پیدا خواهد نمود.

ما در این مطلب، می خواهیم روش های انتقال فایل از ویندوز به یک ماشین مجازی مجازی با VirtualBox یا VMware را آنالیز کنیم. روش های دیگر انتقال فایل از یک سیستم عامل به ماشین مجازی، شامل کپی و پیست (کشیدن و رها کردن) و ساخت یک درایو USB است. برای دریافت آموزش های ویدئویی مجذوب نماینده دیگر در حوزه کامپیوتر می توانید از سایت فردارس در لینک زیر بازدید کنید:

  • مجموعه آموزش علوم کامپیوتر - کلیک کنید

انتقال فایل از ویندوز به ماشین مجازی با VirtualBox

ویرژوال باکس (VirtualBox) یکی از محبوب ترین ماشین های مجازی برای سیستم عامل های ویندوز است که اجازه می دهد چندین سیستم عامل میهمان روی یک کامپیوتر شخصی با یک سخت افزار یکسان داشته باشید.

VirtualBox به وسیله شرکت اوراکل ارائه شده است و کار با آن بسیار ساده است و هر کاربری برای تست و اجرا و استفاده از یک سیستم عامل به صورت مجازی روی یک سخت افزار می تواند از آن استفاده کند. در نسخه های تازه ویرژوال باکس، حتی می توانید سیستم عامل اندروید یا iOS را روی یک سخت افزار ویندوزی نصب و شبیه سازی کنید.

هر سیستم عامل میهمان یک ماشین مجازی است که کاملا مستقل و ایزوله اجرا می گردد و با سخت افزار و سیستم عامل اصلی (میزبان) پی سی هیچ ارتباط مستقیمی ندارد. بنابراین، به فایل ها و پوشه ها روی سیستم دسترسی ندارد و کاربران احتیاج پیدا می نمایند که فایل هایی را از ویندوز به ماشین مجازی ببرند.

ویژگی Shared Folders در نرم افزار VirtualBox با هر دو سیستم عامل میهمان ویندوز و لینوکس کار می نماید. برای استفاده از این ویژگی، ابتدا باید VirtualBox Guest Additions را روی ماشین مجازی میهمان نصب کنید.

در حالی که ماشین مجازی در حال انجام است؛ روی منوی Devices کلیک و گزینه Insert Guest Additions CD image را انتخاب کنید. این گزینه یک سی دی مجازی راه اندازی می نماید که می توانید از آن در سیستم عامل میهمان برای نصب Guest Additions بهره ببرید:

پس از اینکه Guest Additions نصب شد؛ منوی Machine را باز کنید و روی گزینه Settings کلیک کنید:

در پنجره Settings، از منوهای نوار کناری سمت چپ، سراغ گزینه Shared Folders بروید و روی آن کلیک کنید. حالا در پنجره باز شده می توانید تمام پوشه های به اشتراک گذاشته شده میان سیستم عامل میهمان روی ماشین مجازی و کامپیوتر میزبان را مشاهده کنید. در اینجا، باید دو نوع پوشه اشتراکی باشد.

Machine Folders پوشه های دائمی هستند که تا زمانی که آن ها را حذف نکنید؛ به اشتراک گذاری خود ادامه می دهند. Transient Folders پوشه های موقتی هستند که با ریستارت یا خاموش کردن ماشین مجازی، به طور اتوماتیک حذف می شوند.

برای ایجاد یک پوشه مشترک تازه، روی دکمه Add (آیکون یک پوشه که روی آن علامت + است) در نوار کناری سمت راست بالا کلیک کنید:

در پنجره Add Share، می توانید موارد زیر را تعیین کنید:

Folder Path: راستا پوشه ای که روی کامپیوتر یا سیستم عامل میزبان باید به اشتراک گذاشته گردد را تعیین می نماید (کامپیوتر و ویندوز فیزیکی شما).

Folder Name: نام پوشه مشترک در داخل سیستم عامل میهمان

Read-only: به طور پیش فرض، ماشین های مجازی یک دسترسی کامل برای نوشتن و خواندن به پوشه های مشترک دارند. اگر می خواهید ماشین مجازی فقط قابلیت خواندن محتویات پوشه مشترک را داشته باشد ولی نتواند آن ها را تغییر و دستکاری کند؛ تیک باکس Read-only را بزنید.

Auto-mount: این گزینه به سیستم عامل میهمان می گوید در هر بار بوت شدن؛ به طور خوکار پوشه مشترک را مانت کند.

Make Permanent: با این گزینه می توانید یک پوشه دائمی یا از نوع Machine Folder بسازید. اگر این گزینه را انتخاب نکنید؛ با هر بار ریستارت یا خاموش شدن VM، پوشه مشترک از بین خواهد رفت!

یک بار دیگر همه تنظیمات و گزینه های مورد نظر خود را آنالیز کنید و بعد روی دکمه OK بزنید:

اکنون، باید پوشه مشترک به عنوان یک فایل شبکه مشترک ظاهر گردد. اگر از سیستم عامل میهمان ویندوز استفاده می کنید؛ فایل اکسپلورر را باز کنید و پس از انتخاب Network، به زیربخش کامپیوتر VBOXSRV بروید:

در اینجا باید پوشه مشترک را مشاهده کنید که به صورت یک فایل شبکه در دسترس است. حالا، هر فایل و سند دیگری که در این پوشه قرار بگیرد؛ بین کامپیوتر و سیستم عامل میزبان و ماشین مجازی و سیستم عامل میهمان، مشترک بوده و در دسترس خواهد بود. در ادامه، را به دو روش و گام به گام مرور خواهیم کرد.

انتقال فایل از ویندوز به VMware

VMware قوی ترین پلتفرم مجازی سازی و ساخت ماشین مجازی در کامپیوترهای شخصی و شبکه است. این نرم افزار که از سال 2005 در حال توسعه است؛ مزایا و قابلیت های بی شماری برای نصب و اجرای یک سیستم عامل ایزوله روی سخت افزار یکسانی دارد و به شما آزادی بی نهایتی برای کار با ماشین های مجازی می دهد.

با VMware می توانید از یک سیستم عامل ساده مانند لینوکس و مک و ویندوز روی پی سی نصب کنید تا پیچیده ترین شبکه های کامپیوتری را روی یک سخت افزار پیاده سازی و به اجرا درآورید.

اولین بار نرم افزار VMware در سال 1998 عرضه شد ولی بعدها به وسیله شرکت معروف شبکه EMC خریداری و زیرنظر این مجموعه به رشد خود ادامه داد. وی ام ایر در چهار حوزه نرم افزارهای مجازی سازی ارائه نموده است؛ دسکتاپ و مصارف خانگی، سرور، پردازش ابری و نرم افزارهای کاربردی اینترپرایس. طبیعتا برای هریک از این حوزه ها نیز یک یا چند ابزار ارائه شده است.

برای مصارف خانگی و دسکتاپ کاربران عمومی برترین ابزار مجازی سازی VMware Workstation است. نسخه دیگر در این حوزه VMware Player است که باز ویژگی های گسترده ای ارائه می دهد.

در حوزه مجازی سازی سرور برنامه VMware ESX/ESXi بسیار معروف و کاربردی است. برای پردازش ابری و مرکزداده از VMware VSphere استفاده می گردد که خودش شامل ده ها ابزار جانبی است. ابزار دیگر وی ام ویر برای پردازش ابری Vcloud است. برای مجازی سازی اپلیکیشن ها هم نرم افزار VMware vFabric tcServe و VMware vFabric Hyperic و (VMware vFabric Enterprise Ready Server (ERS ارائه شده است.

VMware ابزارهای مختلفی دارد که در این آموزش می خواهیم از ابزار VMware Workstation Player برای انتقال فایل از ویندوز به VMware استفاده کنیم.

قابلیت Shared Folders در نرم افزار VMware نیز با هر دو سیستم عامل میهمان ویندوز و لینوکس سازگار است. برای استفاده از این ویژگی، شما ابتدا باید VMware Tools را روی ماشین مجازی میهمان نصب کنید.

منوی Player را باز کنید و بعد روی منوی Manage بزنید و گزینه Install VMware Tools را کلیک کنید. یک باکس دیالوگی باز می گردد و از شما می خواهد که این ابزار را دانلود کنید و هنگامی که به خاتمه رسید؛ سی دی مجازی را اجرا نموده و روی ماشین مجازی میهمان برای نصب ابزار VMWare بهره ببرید:

پس از اینکه ابزار VMware نصب شد؛ منوی Player را باز نموده و سراغ منوی Manage بروید و گزینه Virtual Machine Settings را بزنید:

در پنجره Virtual Machine Settings، وارد برگه Options شده و تنظیمات Shared Folders در بخش سمت چپ را انتخاب کنید. به طور پیش فرض، قابلیت Shared folders غیرفعال (disable) است. شما می توانید به یکی از این دو روش آن را فعال کنید. اگر می خواهید همواره پوشه مشترک در ماشین مجازی میهمان قابل دسترسی باشد و پس از ریستارت VM پاک نگردد؛ در پنجره سمت راست گزینه Always enabled را انتخاب کنید. اگر گزینه Enabled until next power off or suspend را انتخاب کنید؛ باید پس از هر ریستارت ماشین مجازی، به طور دستی دوباره پوشه مشترک را فعال کنید.

در صورت تمایل می توانید گزینه Map as a network drive in Windows guests را هم انتخاب کنید تا یک درایو به شبکه نگاشت شده و به اشتراک گذاری برود؛ به جای اینکه فقط یک پوشه مشترک را به ماشین مجای میهمان وصل کنید:

وقتی این ویژگی را فعال کردی؛ روی کلید Add بزنید تا یک پوشه مشترک تازه اضافه گردد:

در پنجره Add Shared Folder Wizard، روی Next کلیک کنید تا از صفحه خوش آمدگویی رد شوید. در صفحه Name the Shared Folder از باکس Host path بهره ببرید تا راستا مکانی پوشه ای که باید مشترک گردد را تعیین کنید. این پوشه باید روی کامپیوتر میزبان و فیزیکی یا سیستم عامل میزبان (ویندوز) باشد. از باکس Name هم برای تعریف کردن یک نام برای پوشه مشترک در ماشین مجازی میهمان بهره ببرید. وقتی کارتان در این باکس ها تمام شد؛ روی Next بزنید:

در پنجره Specify Shared Folder Attributes، گزینه Enable this share را انتخاب کنید. اگر این کار را انجام ندهید؛ این پوشه مشترک به لیست اشتراک های شما افزوده می گردد و شما می توانید در آینده آن را فعال کنید. به طور پیش فرض، ماشین مجازی یک دسترسی کامل خواندن/نوشتن به پوشه مشترک دارد. اگر می خواهید فقط دسترسی خواندن داشته باشد و نتواند پوشه را تغییر دهد؛ تیک گزینه Read-only را بزنید. در خاتمه، برای ثبت تغییرات باید روی کلید Finish کلیک کنید:

اکنون، شما می توانید پوشه مشترک را در بخش شبکه ویندوز خود مشاهده کنید. اگر شما از سیستم عامل میهمان ویندوز استفاده می کنید؛ برنامه File Explorer را باز نموده و از لیست سمت چپ روی Network بزنید. بعد، در زیربخش کامپیوتر vmware-host می توانید پوشه مشترک را مشاهده و باز کنید. هر فایلی در این پوشه مشترک باشد؛ به راحتی در هر دو سیستم عامل میزبان و میهمان قابل مشاهده و استفاده است.

در سیستم عامل میهمان لینوکس، شما باید VMware Shared Folders را در راستا mnt/hgfs/ در دایرکتوری روت پیدا کنید.

اگر چندین ماشین مجازی دارید؛ باید ساخت پوشه مشترک را به صورت جداگانه برای هریک از این ماشین های مجازی انجام دهید. پوشه مشترک می تواند در همه ماشین های مجازی مشترک باشد ولی باید مراحل اشتراک گذاری آن به صورت جداگانه در هر VM تکرار گردد.

در ساخت و استفاده از پوشه مشترک برای انتقال فایل از ویندوز به VMware یا سایر ماشین های مجازی خیلی مواظب باشید. چون، نکته بسیار مهمی که باید درباره ماشین های مجازی بدانید؛ همه آن ها به صورت ایزوله اجرا می شوند و آلوده یا خراب شدن هریک از آن ها نمی تواند روی کامپیوتر و سیستم عامل فیزیکی شما تاثیرگذار باشد ولی وقتی یک پوشه با چندین فایل را مشترک می کنید؛ احتمال آلوده شدن این فایل ها و پوشه مشترک وجود دارد.

انتقال فایل از ویندوز به VMware با کشیدن و رها کردن

برای انتقال فایل میان ویندوز و ماشین مجازی، علاوه بر روش پوشه مشترک، می توانید از روش کپی و پیست (copy and paste) و کشیدن و رها کردن (drag and drop) بهره ببرید. در این روش، از کلیپ بورد و کپی و پیست فایل ها همچون انتقال یک فایل و اطلاعات در ویندوز استفاده می کنید. شما با این ترفند به سادگی می توانید یک متن، عکس، نشانی URL و فایل را بین ماشین مجازی و پی سی میزبان جابه جا کنید. این ترفند برای انتقال فایل های کوچک یا متن و لینک های اینترنتی بسیار مناسب تر از روش پوشه مشترک است.

در این روش هم باید پکیج VMware Tools را قبلا نصب نموده باشید تا بتوانید به این ویژگی دسترسی پیدا کنید:

1- در نرم افزار VMware، از راستا VM > Install VMware Tools این ابزار را نصب کنید. اگر شما هنوز VMware Tools را دانلود ننموده اید؛ همچون مراحل گفته شده در بالا عمل کنید.

2- از راستا VM > Settings > Options می توانید قابلیت copy and paste را فعال کنید. بخش Guest Isolation را انتخاب کنید و بعد باکس گزینه های Enable copy and paste و Enable drag and drop را تیک بزنید. در نسخه های VMware تازه، این دو قابلیت به طور پیش فرض فعال هستند. اگر تیک این گزینه ها زده نشده بود؛ آن ها را فعال و یک بار ماشین مجازی را ریستارت کنید.

اکنون، دقیقا همچون کاری که در ویندوز برای کپی کردن یا فایل یا انتقال یک متن از برنامه ای به برنامه دیگری انجام می دهید؛ می توانید یک فایل یا متن یا لینک و عکس را بین ویندوز و ماشین مجازی (VMware) جابه جا کنید. حتی می توانید از ماشین مجازی یک فایل یا مجموعه ای از فایل ها را به ویندوز بیاورید.

کافی است یک فایل را گرفته و از ویندوز و پی سی میزبان به ماشین مجازی بکشید و بعد رها کنید. همین طور، می توانید روی یک فایل یا دسته ای از فایل ها راست کلیک نموده و گزینه Copy را انتخاب و بعد در مقصد که سیستم عامل میهمان است؛ گزینه Paste را بزنید.

اشاره شد که روش کپی و پیست یا کشیدن و رها کردن، فقط برای فایل های کوچک و اشتراک گذاری متن و لینک مناسب است. اگر بخواهید فایل های بزرگی را بین سیستم عامل میزبان و سیستم عامل میهمان منتقل کنید؛ بهتر است از روش پوشه مشترک یا روش دیگری که درایو USB است؛ یاری بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با ماشین های مجازی و مجازی سازی در ویندوز و سایر آموزش های سیستم عامل مایکروسافت، پیشنهاد می کنیم نگاهی به آموزش های ویدئویی ویندوز سایت فرادرس بیندازید:

  • آموزش ویندوز - کلیک کنید
منبع: شبکه چی
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1965

به "چگونه یک فایل را از ویندوز به VMware منتقل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک فایل را از ویندوز به VMware منتقل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید