پارکینگ هوشمند با سیستم پلاک خوان

به گزارش مجله گیتی رو، بعد از شنیدن نام پلاک خوان، معمولا اولین چیزی که به فکر ما می رسد خاطرات تلخ ناشی از جریمه شدن از طریق دوربین های ثبت پلاک نیرو انتظامی است. اما واقعیت این است که پلاک خوان کاربرد های گسترده ای دارد و هر کسی می تواند برای مصارف شخیص خود از این سیستم ها استفاده کند. در حال حاضر بسیاری شرکت های خصوصی و ارگان های دولتی برای کنترل تردد خودرو ها و افراد از سیستم های پلاک خوان استفاده می کنند.

پارکینگ هوشمند با سیستم پلاک خوان

یکی از مهم ترین کاربرد های سیستم های پلاک خوان ، راه اندازی سیستم پارکینگ هوشمند است. پارکینگ هوشمند را شاید بتوان از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه پارکینگ داری تا کنون دانست. از دهه 1850 که اولین پارکینگ ها برای نگهداری اسب ها ساخته شد تا اکنون که پارکینگ های طبقاتی و زیرزمینی متعددی در شهر ها برای پارک کردن خوردو ها وجود دارند، سیستم پارکینگ داری و ثبت دستی اطلاعات خودرو و صاحب خودرو تغییر به خصوصی نداشته است.

پارکینگ هوشمند 2 شیوه پیاده سازی کلی دارد. روش اول استفاده از کارت های RFID است و روش دوم ثبت اطلاعات از طریق سیستم پلاک خوان. در ادامه این دو سیستم را به صورت جزئی تر بررسی می کنیم.

  • استفاده از کارت های RFID در پارکینگ هوشمند

سیستم RFID که مخفف Radio Frequency Identification است، فناوری است که از طریق امواج رادیویی می تواند اطلاعات ذخیره شده در یک کارت یا تگ را به صورت بی سیم خوانده و با آن ارتباط برقرار کند.

درون کارت ها و تگ های RFID یک چیپ واقع شده است که از یک آنتن داخلی برای ارسال اطلاعات استفاده می نماید. خواندن اطلاعات این کارت ها هم از طریق آنتن های جداگانه انجام می گردد که به دو نوع برد کوتاه و برد بلند می باشند. آنتن برد کوتاه بدین صورت کار می نماید که باید کارت روی دستگاه آنتن قرار گیرد تا اطلاعات آن از طریق آنتن خوانده و ثبت گردد. اما آنتن برد بلند که معمولا به صورت یک گیت در خروجی نصب می گردد، اطلاعات کارت RFID را بدون نیاز به قرار دادن کارت روی دستگاه و حتی از درون ماشین هم می خواند.

برای پیاده سازی پارکینگ هوشمند از طریق RFID ، در هنگام ورود خودرو به پارکینگ، یک کارت به راننده تحویل داده می گردد که در طول حضور خودرو در فضای پارکینگ ، کارت باید در اختیار راننده یا داخل خودرو باشد. در هنگام خروج از فضای پارکینگ ، متصدی پارکینگ کارت را از راننده تحویل گرفته و با خواندن اطلاعات کارت از طریق دستگاه (آنتن) مدت زمان حضور خودرو در فضای پارکینگ مشخیص می گردد و بر اساس این مدت زمان ، هزنیه پارکینگ محاسبه خواهد شد.

سیستم RFID در کنار مزایا و راحتی استفاده، معایبی هم دارد.

اولین مشکل سیستم های RFID هزینه آن ها می باشد. سیستم RFID شامل دستگاه های آنتن برای دریافت و ثبت اطلاعات کارت ها، کارت ها یا تگ های RFID و سیستم نرم افزاری آن است که روی یک کامپیوتر نصب می گردد. هزینه تجهیزات چنین سیستمی نسبتا بالا می گردد و علاوه بر آن، معمولا در هر پارکینگی در قسمت ورودی و خروجی دوربین های نظارتی هم نصب می گردد.

مشکل دوم این سیستم ها، وابستگی آن ها به کارت های فیزیکی می باشد. کارتی که به راننده تحویل داده می گردد باید از طریق راننده تا لحظه خروج نگهداری گردد و در صورت مفقود شدن یا به مشکل خوردن آن، سیستم با مشکل روبرو می گردد. علاوه بر آن، تعداد این کارت ها محدود است و در صورت گم شدن یک کارت، باید مجددا خریداری گردد.

  • استفاده از نرم افزار پلاک خوان در پارکینگ هوشمند

نرم افزار پلاک خوان، راهکاری به مراتب راحت تر و بهینه تر برای راه اندازی پارکینگ هوشمند می باشد. نرم افزار پلاک خوان، به محض تشخیص دادن پلاک خودرو از طریق دوربین نصب شده در ورودی، اطلاعات خودرو به همراه زمان ورود خودرو به پارکینگ را در سیستم ثبت می نماید. در زمان خروج خودرو هم وقتی پلاک از طریق دوربین تشخیص داده گردد، اطلاعات ثبت شده و بر اساس زمان توقف خودرو در پارکینگ، قبض صادر می گردد.

چنین سیستمی دیگر وابستگی به سخت افزار و کارت ندارد. برای سیستم پلاک خوان تنها تشخیص دادن پلاک خودرو مهم است که این عمل هم به طور اتوماتیک از طریق نرم افزار انجام می گردد.

مزیت دیگر این سیستم هم این است که می تواند از دوربین های از پیش تعبیه شده در پارکینگ استفاده نماید و نیازی به نصب دوربین تازه یا سیستم دیگری نیست. البته دوربین های موجود باید کیفیت مناسبی برای تشخیص پلاک خودرو ها داشته باشند.

همچنین در سیستم پلاک خوان، محدودیتی برای تعداد خودرو های ثبت شده وجود ندارد. اطلاعات خودرو ها و تردد آن ها در سیستم به صورت کامل ثبت می گردد و همیشه قابل گزارش گیری و جستجو می باشد.

در کل از نظر هزینه ، سیستم پلاک خوان نسبت به سیستم RFID بسیار مناسب تر می باشد زیرا تنها هزینه های جانبی آن، هزینه دوربین و سیستم رایانه می باشد که در هر دو سیستم مشترک است، اما هزینه نرم افزار به نسبت کارت ها و آنتن RFID کمتر است.

نرم افزار پلاک خوان آی پلاک

نرم افزار پلاک خوان آی پلاک یکی از با سابقه ترین نرم افزار های پلاک خوان کشور است که از موتور پردازش پلاک ساتپا برای تشخیص پلاک خودرو ها استفاده می نماید. نرم افزار آی پلاک برای کاربرد های مختلف ، نسخه های متعددی دارد که برای هر کاربرد سفارشی سازی شده است.

یکی از نسخه های کاربردی آی پلاک، نسخه پارکینگ هوشمند است. نسخه پارکینگی آی پلاک می تواند به طور کامل نیاز های یک پارکینگ هوشمند را بر اساس استاندارد های روز دنیا برآورده کند.

آی پلاک پارکینگی، ظرفیت پارکینگ و تعداد خودرو های پارک شده در آن را به متصدی نمایش می دهد. با ورود خودرو تازه به پارکینگ، اطلاعات آن به طور آنی از طریق سیستم ثبت شده و راهبند برای خودرو باز می گردد. بر اساس سیاست های قیمت گزاری پارکینگ، می توان برای انواع مختلف خودرو تعرفه های مختلفی برای آن ها تعیین کرد. همچنین برای افرادی که به طور دائم یا موقتی از فضای پارکینگ استفاده می کنند ، می توان تعرفه های مختلفی بر اساس توقف روزانه، ماهانه یا ساعتی تعیین کرد.

در نهایت در هنگام خروج خودرو از فضای پارکینگ ، با تشخیص شماره پلاک از طریق دوربین خروجی، مدت زمان توقف خودرو تعیین شده و بر اساس تعرفه آن ، هزینه پارکینگ محاسبه می گردد. با اتصال نرم افزار به دستگاه چاپگر ، قبض پارکینگ هم از طریق نرم افزار چاپ می گردد.

در دنیای امروز که تکنولوژی با سرعت برق آسایی زندگی ما را دگرگون می نماید، برای بهره بری بیشتر باید به سمت دنیایی پیشرفته تر و هوشمند تر گام برداریم. با استفاده از نرم افزار پلاک خوان ، می توان علاوه بر ایجاد فرایند های اتوماسیون برای ورود و خروج ، نظارتی کامل بر تردد خودرو ها داشت تا بتوانیم از امنیت خود و اموالمان اطمینان خاطر برقرار کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1836

به "پارکینگ هوشمند با سیستم پلاک خوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارکینگ هوشمند با سیستم پلاک خوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید