چرا تبعیض نژادی به کابوس بی پایانی در جامعه آمریکا تبدیل شده است؟

به گزارش مجله گیتی رو، به دلیل معضل تبعیض نژادی، روابط بین نژادی در ایالات متحده همچنان رو به وخامت دارد و جنایات ناشی از تنفر نژادها نیز رو به افزایش است و شکافهای اجتماعی نیز گسترش یافته است.

چرا تبعیض نژادی به کابوس بی پایانی در جامعه آمریکا تبدیل شده است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، در چند روز گذشته، اعتراضات ضد نژادپرستی در ایالات متحده ادامه داشته است. بعد از ظهر 29 اوت (8 شهریور) به وقت محلی، هزاران نفر در خیابانهای شهر کنوشای ایالت ویسکانسین با برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز، خواهان اجرای عدالت در خصوص جیکوب بلیک آمریکایی آفریقایی تبار شوند که هدف تیراندازی پلیس نهاده شد و زخمی شد.

در 28 اوت (7 شهریور) نیز در تجمع دیگری در واشنگتن به مناسبت بزرگداشت پنجاه و هفتمین سالگرد سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ که به سخنرانی رویایی دارم معروف شد، مارتین لوتر کینگ پسر خطاب به دهها هزار معترض خشمگین از نژادپرستی اذعان کرد که ایالات متحده به جای رسیدن به رؤیای پدرش، در کابوسی وحشتناک فرو رفته است.

همه گیری کرونا باعث رو شدن و افزایش نابرابری نژادی در ایالات متحده شده است. سی ان ان اخیراً مقاله ای با عنوان نابرابری نژادی در ایالات متحده به اندازه کرونا کشنده است منتشر کرد و نوشت: بیماری کرونا به طور غیرمتوازنی آمریکاییهای آفریقایی تبار را هدف قرار داده و بی شک تفاوت نرخ مرگ و میر میان نژادها را افزایش می دهد. این مقاله عوامل افزایش تفاوت در شرایط سلامتی میان نژادها را صندلی مالی و اجتماعی، میزان فرصت دسترسی افراد به خدمات درمانی و بیمه درمانی و ظرفیت و کیفیت بیمارستانها برشمرد.

به دلیل معضل تبعیض نژادی، روابط بین نژادی در ایالات متحده همچنان رو به وخامت دارد و جنایات ناشی از تنفر نژادها نیز رو به افزایش است و شکافهای اجتماعی نیز گسترش یافته است. طبق نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو آمریکا که در میان شهروندان 14 کشور توسعه یافته مد نظر صورت گرفته، تقریباً 80 درصد مردم آمریکا معتقدند که کشور آنها اکنون نسبت به قبل از شیوع کرونا دچار شکاف بزرگتری شده و بی تفاوتی یا بدرفتاری سیاستمداران آمریکایی یکی از عوامل مهم آن است.

در صحنه سیاسی دو حزبی ایالات متحده، درگیری و فرافکنی مسؤولیت میان فیل و الاغ، (به ترتیب نمادهای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات) یک شرایط معمول است و دو حزب به نفع خود از افکار عمومی استفاده می نمایند و به ندرت به مسائل نژادی واکنشهای واقعی می دهند.

گزارش اخیر نیویورک تایمز یادآور شده است که از یک سو، تظاهرات نمایندگان ضد نژادپرستی خواهان اصلاح فوری نظام پلیس آمریکا هستند و از طرف دیگر، حزب جمهوری خواه در کنگره خود که اخیراً برگزار گردید، ماجرای جیکوب بلیک را خیلی کم رنگ کرد و به جای آن، بر اوضاع خارج از کنترل ناشی از اعتراضات تأکید کرد. این تضاد آشکار باعث شده است که مردم آمریکا نسبت به تمایل دولت برای حل مسئله تبعیض نژادی ناامیدتر شوند.

برابری همه افراد در برابر قانون یک اصل اساسی منشور بین المللی حقوق بشر است. سیاستمداران آمریکایی خود را مدافع حقوق بشر مینامند اما هیچ قصد و قدرتی برای حل بحران جدی تبعیض نژادی در کشور خود ندارند. این نه تنها نقص ساختاری نظام آنها را آشکار نموده بلکه ماهیت ریاکارانه حقوق بشر آمریکایی و آمریکای مدعی حقوق بشر را برجسته می نماید.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1286

به "چرا تبعیض نژادی به کابوس بی پایانی در جامعه آمریکا تبدیل شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تبعیض نژادی به کابوس بی پایانی در جامعه آمریکا تبدیل شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید