پیش بینی برداشت بیش از 200 تن پسته تر از باغات جنوب استان کرمان

به گزارش مجله گیتی رو، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان پیش بینی کرد: سال جاری از 306 هکتار باغ پسته در جنوب کرمان بیش از 200 تن پسته تر برداشت گردد.

پیش بینی برداشت بیش از 200 تن پسته تر از باغات جنوب استان کرمان

صادق حسین زاده گفت: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و بحران خشکسالی، یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی کشت و پرورش ارقام مالی با احتیاج آبی کم است که بدین منظور درخت پسته یکی از درختان متحمل به شوری و مقاوم به کم آبی می باشد.

او اضافه کرد: با توجه به مطالعات اجرا شده، منطقه اسفندقه از شرایط اقلیمی مناسبی برای توسعه باغات پسته برخوردار است و در سال های اخیر، کشاورزان نیز توجه ویژه ای به کشت و پرورش این محصول داشته اند و هر سال شاهد افزایش سطح کشت این محصول در منطقه می باشیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بیان نمود: در حال حاضر تنها منطقه کشت و پرورش پسته در جنوب استان کرمان، بخش اسفندقه از توابع شهرستان جیرفت است که از این حیث این شهرستان قطب فراوری محصول پسته می باشد.

او با اشاره به حدود 597 هکتار سطح کشت باغات پسته در جنوب استان کرمان توضیح داد: از این سطح، 291 هکتار نابارور و 306 هکتار بارور هستند.

او زمان برداشت پسته در جنوب استان کرمان را اوایل شهریور ماه تا خاتمه شهریورماه بیان کرد.

حسین زاده اضافه کرد: از هر هکتار باغ پسته بارور به طور میانه حدود هزار و 380 کیلوگرم محصول خشک برداشت می گردد؛ اما متاسفانه به علت سرمای دیررس بهاره حدود 50 درصد محصول سال جاری از بین رفته است و پیش بینی می گردد از سطوح بارور پسته، حدود 210 تن محصول تر برداشت گردد که محصول برداشت شده فورا به ترمینال های ضبط پسته واقع در اسفندقه و در سطح استان منتقل می گردد و پس از پوست گیری، خشک کردن و درجه بندی حدود 70 تن محصول خشک به دست می آید که در بازار های داخل و خارج از کشور به فروش می رسد.

اوبا اشاره به ارقام پسته منطقه گفت: عمده ارقام پسته کشت شده در منطقه: ارقام احمد آقایی، اکبری و کله قوچی است که با توجه به اقلیم خاص منطقه اسفندقه و خاک حاصلخیز، محصولی با مغز سبز و کیفیت بسیار عالی به دست می آید.

خبرنگاران کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2224

به "پیش بینی برداشت بیش از 200 تن پسته تر از باغات جنوب استان کرمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "پیش بینی برداشت بیش از 200 تن پسته تر از باغات جنوب استان کرمان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی برداشت بیش از 200 تن پسته تر از باغات جنوب استان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید