وانت نیسان تازه چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش مجله گیتی رو، پس از حدود نیم قرن، فراوری خودروی وانت نیسان آبی انتها متوقف شد و شرکت زامیاد وانت نیسان تازه را معرفی کرد. اما این جایگزین، چیست؟ در ادامه گزارش به آنالیز ویژگی های وانت تازه شرکت زامیاد خواهیم پرداخت.

وانت نیسان تازه چه ویژگی هایی دارد؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: برادران شرکت زامیاد همان نیسان آبی را برداشتند، فاصله محوری اش را 16 سانتی متر افزایش دادند، چند آپشن به آن افزودند و نتیجه را با نام زامیاد اکستند یا EX عرضه کردند. این خودرو جهت دریافت استانداردهای تازه خودروهای تجاری، به امکانات تازه ایمنی مجهز شده است. بعلاوه پیشرانه این خودرو نیز ارتقا یافته است. در ادامه خواهیم دید وانت نیسان تازه چگونه است.

امکانات وانت نیسان تازه

از جمله امکانات اضافه شده به وانت نیسان تازه می توان به رادار تصادف از جلو، ترمز اضطراری، کنترل پایداری، دی لایت، صندلی های تازه و تریم داخلی تازه اشاره نمود.

البته هنوز خبری از ایربگ نیست! با این حساب، معین نیست چطور چنین خودرویی پیروز به دریافت استانداردهای اروپا شده است؟!

بعلاوه سیستم هشدار تصادف فعال شده است، اما می توان گفت خودِ ترمز هنوز غایب است! یعنی خودرو پیش از برخورد اخطار می دهد، اما در نهایت خودش هم نمی تواند کاری کند! کنترل پایداری هم اضافه شده است، اما وقتی خودِ پایداری وجود ندارد، چگونه می توان کنترلش کرد؟

فضای کابین نیز کمی افزایش یافته است و حالا راننده و سرنشین می توانند تقریباً عمودی بنشینند!

دیلایت ها هم برای بهتر دیده شدن اضافه شده اند؛ هرچند در جاده های ایران، تماشا نیسان آبی (یا طوسی!) هیچ وقت مشکل نبوده است، بلکه ایستادنش همواره چالش برانگیز بوده است.

پیشرانه وانت نیسان تازه

موتور تازه زامیاد EX از نوع M24 پلاس است؛ دریچه گاز برقی دارد و 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید. قدرت و گشتاورش نسبت به نسخه پیشین اندکی کاهش یافته؛ شاید برای مهار آن توان خارق العاده پیشین چاره ای جز این نبوده است! نسخه گازسوز نیز در دسترس است که طبیعتاً ضعیف تر خواهد بود.

زامیاد ظرفیت حمل بار را دو تن اعلام و قیمت نسخه بنزینی را حدود 908 میلیون تومان معین نموده است. وانت نیسان تازه در واقع، همان نیسان آبی سابق است با کمی تغییر در ظاهر و امکانات؛ اما ضعف هایی نظیر ترمز ضعیف، طراحی قدیمی، ایمنی پایین و موتور کم قدرت همچنان پابرجاست.

چرا نیسان آبی هنوز محبوب است؟

با وجود گذشت دهه ها، هیچ خودرویی نتوانسته جای نیسان آبی را در بازار ایران بگیرد. وانت های مختلفی از جمله فورس 38 بهمن، کاپرا تک کابین و پادرا معرفی شدند، اما هیچ کدام نتوانستند محبوبیت و کارایی این وانت قدیمی را تکرار نمایند.

علت اصلی محبوبیت وانت نیسان، کاربری گسترده و خدمات مناسب آن است. نیسان وانت توانایی تبدیل به یخچال دار، کمپرسی، آتش نشانی، یدک کش و بسیاری کاربری های دیگر را دارد.

قطعاتش مقرون به صرفه و در دسترس اند، تعمیراتش ساده است و بازار خرید و فروشش همواره داغ بوده است. هیچ وانت دیگری در ایران این ویژگی ها را یک جا ندارد.

اما ریشه ماجرا فقط در زامیاد یا سایپا نیست؛ بلکه مسئله در سطحی بالاتر است.

در مالی که ضعیف است، راننده ها توان خرید وانت های تازهتر را ندارند. اگر بخواهند خودرویی بهتر بخرند، ناچارند کرایه حمل را افزایش دهند و این افزایش، روی کل هزینه حمل ونقل و در نهایت قیمت کالا تأثیر می گذارد. در چنین شرایطی، هیچ نهاد صنفی حاضر به تغییر این معادله نیست.

برای جایگزینی واقعی نیسان آبی، باید دولت وارد عمل گردد: سرمایه گذاری روی یک پلتفرم ملی برای وانت های کارا، حمایت از چند خودروساز برای فراوری مشترک، و ارائه تسهیلات واقعی به رانندگان برای خرید و اسقاط وانت های فرسوده.

اما متأسفانه در کشوری که برنامه ریزی بلندمدت مفهومی ندارد، چنین اتفاقی بیشتر شبیه شوخی است؛ شوخی ای که البته نیسان آبی سال هاست دارد آن را جدی زندگی می نماید.

منبع: بیت ران
انتشار: 29 مهر 1404 بروزرسانی: 29 مهر 1404 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2533

به "وانت نیسان تازه چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وانت نیسان تازه چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید