موسیقی درمانی چیست؟

به گزارش مجله گیتی رو، موسیقی درمانی یک روش درمانی علمی تایید شده می باشد که دارای قدمت تاریخی بسیار زیادی داشته و قدمت تاریخی آن تقریباً با قدمت بشریت یکی میباشد. موسیقی درمانی می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مانند انواع مختلف بیماریهای روحی و روانی، انواع مختلف بیماری ها و دردهای مزمن انواع مختلف بیماری های پیشرفته مانند سرطان، آلزایمر، پارکینسون و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

موسیقی درمانی چیست؟
موسیقی درمانی یک روش درمانی علمی و پرکاربرد در بسیاری از اهداف درمانی و پزشکی می باشد که در طی آن با استفاده از موسیقی به تقویت و ساماندهی سلامت جسمی و روحی افراد در ابعاد مختلف پرداخته می شود. در حالت کلی از موسیقی درمانی برای نگهداری تقویت و باز پس گیری سلامت روحی و جسمی عاطفی افراد یاری گرفته می شود. در صورتی که شما عزیزان می خواهید در خصوص موسیقی درمانی اطلاعات مناسبی کسب کنید و به این روش درمانی جالب و هیجان انگیز علاقه مند هستید می توانید موضوعات و مطالب ارائه شده در این مقاله را تا پایان مطالعه نموده و اطلاعات مناسب در این زمینه دست پیدا کنید:

معرفی موسیقی

در حالت کلی موسیقی به هر صدا و نوایی گفته می شود که فرد مخاطب با شنیدن آن دچار تحول و حس خوشایند می شود. واژه موسیقی واژه یونانی بوده از رب النوع حافظ شعر و موسیقی یونان گرفته است. در حالت کلی موسیقی به عنوان هنر بیان احساسات از طریق آواها و صدا و ریتم شناخته شده و به دانش ترکیب صدا گفته می شود که در نتیجه بتواند آوا های خوش و متحول کننده را ایجاد نماید.

قدمت تاریخی موسیقی درمانی

موضوعی که تعیین است این است که موسیقی چیزی برابر با بشریت قدمت دارد و با توجه به این موضوع موسیقی درمانی هم به مقدار تاریخ بشریت دارای قدمت میباشد. بسیاری از فیلسوفان یونان باستان و بعلاوه سرخپوستان منطقه ها امریکای شمالی بر این باور بودند که موسیقی می تواند از بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد و بعلاوه می تواند فرایند بهبود بسیاری از بیماری ها را سرعت بخشد. به عنوان مثال زمانی که در برهه های مختلف تاریخی کندوکاو میکنیم موارد بسیار زیادی را برای تاریخچه موسیقی درمانی به چشم خواهید دید که در ایالات متحده آمریکا در طی جنگ جهانی دوم از موسیقی درمانی به عنوان یک درمان رسمی و قطعی در بیمارستانهای نظامی این کشور استفاده می شود تا سربازانی که دچار نقص عضو شده بودند و روحیه خود را از دست نداده و به گونه ای به درمان بیماریهای روحی آنها پرداخته می شد. بعلاوه طبق گفته های تاریخی در دهه 40 میلادی برای نخستین بار به افرادی که از موسیقی درمانی استفاده می کردند مدارک رسمی تعلق گرفت و برای بار نخست در دهه 50 انجمن موسیقی درمانی در کشور ایالات متحده آمریکا فعالیت خود را شروع نمود.

معرفی موسیقی درمانی

موسیقی درمانی یک روش درمانی بسیار جالب و پرکاربرد موسیقی درمانی به روش درمانی گفته می شود که در آن از موسیقی های مختلف برای بهبود عملکرد ذهنی و ایجاد سلامتی و تندرستی در بدن افراد مختلف ایجاد آرامش و احساس رهایی و سبکی و بعلاوه یاری به بهبود فرایند بیماری های مختلف استفاده می شود. افرادی که تحت درمان موسیقی درمانی قرار می گیرند با توجه به رهنمودهای که فرد متخصص موسیقی درمانی به افراد مختلف ارائه می کند و یا زیر نظر یک کارشناس موسیقی که دارای مجوز رسمی برای فعالیت خود می باشد به ما موسیقی های خاص و مد نظر متخصص گوش داده و یا ایجاد موزیک و موسیقی های خاص برای خود خواهند پرداخت. موسیقی درمانی به عنوان یکی از روش های درمانی هنری و بیانگر احساسات شناخته می شود و شاخه های مختلفی داشته که از جمله مهمترین آنها می توان به روش درمانی شعرسرایی و درمان های هنری اشاره کرد. موسیقی درمانی این قابلیت را دارد تا با درمان های دیگر ترکیب شده و هارمونی مناسبی را با روش های درمانی دیگر ایجاد نماید و یا به تنهایی برای درمان بسیاری از بیماری ها در بدن افراد مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که به عنوان متخصص موسیقی درمانی در حال فعالیت هستند این امکان را دارند تا با بیماران با سن و سال های مختلف اطفال و یا افراد مسن کار نموده و به درمان بیماری آنها بپردازند افراد متخصص در مراکز درمانی مختلف مانند مطب های خصوصی، خانه های سالمندان، مراکز روانپزشکی و روانشناسی و بعلاوه بیمارستان ها می توانند و مشغول به فعالیت و استفاده از روش درمانی موسیقی درمانی شوند.

مکاهمم عملکرد موسیقی درمانی

بیماران و افراد مختلف زمانی که یک موسیقی خاص را می شنوند یک نوع واکنش و ریسپانس اتونومیک از خود نشان داده و آن را تجربه می کنند. زمانی که یک موسیقی هیجان انگیز پخش می شود احساس پر انرژی بودن به افراد دست می دهد و هنگامی که یک قطعه آرام و کلاسیک پخش می شود حس آرامش و سبکی در افراد ایجاد می شود. فرایند موسیقی درمانی می تواند یک ارتباط بسیار موثر و معتدل را میان اخلاق و موسیقی در افراد مختلف ایجاد نماید بعلاوه مطالعات علمی بسیار زیادی که در زمینه موسیقی درمانی انجام شده نشان دهنده آن است که موسیقی می تواند بر عملکرد های فیزیولوژیک بدن افراد مختلف مانند ضربان قلب، اندازه فشار خون و بعلاوه کیفیت تنفس تأثیر بسیار زیادی ایجاد کنند. افرادی که به عنوان متخصص از روش موسیقی درمانی استفاده می کنند، معمولاً از ابزار موسیقی برای ایجاد ارتباط بهره می برند، چرا که موسیقی در انواع مختلف آن دارای گوشه ها، ضربه ها و ملودی های مختلفی می باشد و می توان موسیقی را به عنوان یک زبان به حساب آورده و از آن برای ارتباط و برقراری رابطه با افراد مختلف بهره برد. بنابراین موسیقی درمانی می تواند برای بسیاری از بیمارانی که دارای اختلالات ذهنی و جسمی هستند گزینه بسیار مناسب بوده تا بتوانند از این طریق به بیان احساسات خود بپردازند.

تاثیرات مثبت موسیقی درمانی

موسیقی درمانی می تواند به افراد مختلف که دارای شخصیت متفاوتی هستند یاری نموده، به عنوان مثال یک فرد برون گرا را به فرد درونگرا تبدیل نموده و یا برعکس یک فرد درونگرا را به فرد برونگرا تبدیل نماید. بعلاوه می تواند در درمان بسیاری از بیماری های روحی و روانی مانند بیماری های درخودمانده و یا اوتیستیک و بعلاوه بیماری اسکیزوفرنیا جنون دوران جوانی یاری نموده و سعی می کند تا با استفاده از روش های مختلف به کاهش گوشه گیری این افراد یاری کند. موسیقی درمانی می تواند برای بیمارانی که به انواع متوسطه مغزی و اختلالات اینترنی دچار شده اند هم یاری نموده و تاثیرات مثبت بسیار زیادی را در این افراد ایجاد کنند. به عنوان مثال زمانی که بیماران مختلف از موسیقی های ریتمیک بهره برده و به آنها گوش می دهند می توانند به صورت همزمان حرکات خود را بیشتر و بهتر حرکت داده و هر چه این حرکات بهتر موزون تر صورت پذیرد.

مهارت های حرکتی در افراد مبتلا به چه بیماریهایی حالت بهبود یافته تری پیدا نموده و در نتیجه بیماری افراد با سرعت بیشتری رو به بهبودی قدم بر میدارد. بعلاوه در صورتی که در طی درمان موسیقی درمانی موسیقی آرام و دارای کیفیت آرام بخش باشد. آرامش روحی و جسمی افراد هم به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد نمود. بعلاوه با استفاده از موسیقی درمانی این امکان به وجود می آید تا تمامی افکار و احساسات و هیجانات اضافی و پوست در افراد مختلف که بیماری های روحی و روانی مبتلا هستند از بین برده شود، به عنوان مثال در درمان بسیاری از بیماری های فیزیکی مانند دندان پزشکی و جراحی و درد ناشی از آن با استفاده از موسیقی درمانی تا حدود زیادی کاهش پیدا کند. بعلاوه موسیقی درمانی می تواند به عنوان یک روش درمانی بسیار مناسب در حین زایمان به خانم های باردار یاری نموده و به عنوان یک عامل مکمل و تکمیل کننده در کنار بیهوشی در عمل های جراحی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد و به درمان انواع مختلف دردهای مزمن یاری شایانی نماید. این روش درمانی بسیار مناسب در درمان بسیاری از بیماری های سخت پیشرفته مانند سکته های مغزی، سرطان، آلزایمر، پارکینسون و غیره هم می تواند تاثیرات مناسب ایجاد نماید.

منبع: ویکی پدیا

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1933

به "موسیقی درمانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی درمانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید