عملکرد دولت باید به گونه ای باشد که مردم ناراضی نشوند ، کمبود های قانونی زمینه ساز اعتراضات مخرب

به گزارش مجله گیتی رو، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: عملکرد قوه مجریه یا دولت باید به گونه ای باشد که مردم نسبت به چیزی ناراضی نشوند و یا خود از مسائل مردم باخبر شده و آن ها را برطرف نمایند.

عملکرد دولت باید به گونه ای باشد که مردم ناراضی نشوند ، کمبود های قانونی زمینه ساز اعتراضات مخرب

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ویژه برنامه سالروز تسخیر لانه جاسوسی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید، گفت: در گذشته زمانیکه با واژه اعتراض برخورد می کردم از مفهوم اعتراض فقط شلوغی ها و خرابی ها به ذهنم می آمد، اما فی الواقع اعتراض روش های گوناگون و دلایل متفاوتی دارد و اعتراض صحیح خرابی در پی نخواهد داشت. اما علت و زمینه اینکه اعتراضات به خیابان ها کشیده می شوند چیست؟ چه چیزی آش را انقدر شور نموده که صدای مردم نیز در امده است؟

وی اضافه نمود: تا رسیدن به اعتراضات مردمی چهار مرحله وجود دارد، در وهله اول عملکرد قوه مجریه یا دولت باید به گونه ای باشد که مردم نسبت به چیزی ناراضی نشوند و یا خود از مسائل مردم باخبر شده و ان ها را برطرف نمایند در صورتی که حاکمیت در مرحله اول به صحبت های مردم گوش دهد کمترین هزینه را چه برای مردم و چه برای حاکمیت در پی خواهد داشت. اما اگر این اتفاق نیفتاد در مرحله دوم وظیفه شورا های اسلامی، شهر و روستاهاست که پیگیر خواسته های مردمی شوند.

کوشکی بیان نمود: اعضای شورا های شهر و روستا که از بین مردم و از خود مردم هستند وظیفه دارند به مردم گزارش بدهند و فلسفه وجودی آن ها پل ارتباطی بودن بین مردم و حاکمیت است و اگر مردم نقصی را ببینند باید به نماینده خود اطلاع دهند و نماینده تا به ثمر نرسیدن آن اعتراض به پیگیری ادامه دهد. حال این نتیجه می تواند به دو صورت باشد اول حاکمیت بگوید که آن خواسته را طی مدت تعیین انجام می دهد و یا حاکمیت مردم را قانع کند با توجه به شرایط زمانی امکان انجام آن وجود ندارد که در این صورت نیازی به اعتراضات مخرب نیست. اما این روش نیازمند وجود اعتماد مردم و قانع کردن کردن مردم توسط مسئولین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در مرحله سوم هنگامی که نمایندگان کار خود را به درستی انجام نمی دهند مردم می توانند به وسیله بستر های قانونی مثل دادسرا ها و دیوان عالی عدالت اقدام نمایند، اما همه خواسته ها امکان رسیدگی قانونی را ندارد در این حالت مردم می توانند به وسیله رسانه ها مطالبات خود را به گوش مسئولین برسانند.

کوشکی اظهار کرد: در حالت چهارم هنگامی که رسانه ها هم خواسته مردم را پیگیری نمی نمایند و یا گاهی پس از پیگیری اولیه و افتادن آب ها از آسیاب، بی خیال رسیدن به نتیجه می شوند و فرایند قانونی نیز جوابگو نیست در این مرحله مردم کارد به استخوان رسیده چاره ای ندارند جز اینکه خودشان وارد میدان شده و مطالبه نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه نمود: در بعضی کشور ها برای اعتراضات و مطالبات مستقیم مردم قوانینی وضع شده است بدین شکل که افراد معترض به وسیله نماینده زمان و شیوه اعتراضات خود را به دولت اطلاع می دهند نه این که اجازه بگیرند صرفا اطلاع میدهند و پلیس وظیفه دارد از اعتصاب نمایندگان و مترقی معترضان محافظت نمایند و اگر شخصی اموال عمومی یا به شخصی آسیب برساند آن فرد را دستگیر و یا وظیفه پرداخت جریمه به عهده مسئول این تظاهرات خواهد بود.

وی بیان نمود: در ایران در خصوص این گونه تجمع قانون تعیین و دقیقی وجود ندارد که همین مساله به نفع مسئولین بوده و باعث سوء استفاده هایی میگردد و جز کمبود های قانونی ما محسوب می گردد. به هر روی در صورتی که این اصلاحات انجام نگردد می تواند زمینه ساز اعتراضات مخرب بعدی گردد و ضرر و زیان بیافریند پس باید این قانون را بازنویسی و جزئی تر کرد به طوری که قابل اجرا گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1382

به "عملکرد دولت باید به گونه ای باشد که مردم ناراضی نشوند ، کمبود های قانونی زمینه ساز اعتراضات مخرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد دولت باید به گونه ای باشد که مردم ناراضی نشوند ، کمبود های قانونی زمینه ساز اعتراضات مخرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید