غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران است

به گزارش مجله گیتی رو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران است.

غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران است
بیشتر بخوانیدغار آبی دانیال مازندران | دیدار با خفاش های خواب آلود

غرب مازندران به علت جاذبه های بی نظیر طبیعی در مثلث دریا، جنگل و کوه یکی از مهمترین کانون های فعالیت ایرانگردی و جهانگردی در کشور محسوب می گردد که به گفته کارشناسان هر چند هنوز خیلی از این جاذبه ها ناشناخته مانده و بهره برداری نشده است.

برخورداری از سواحل هموار و ماسه ای، همجواری جنگل، کوه و دریا و وجود چشمه های آب معدنی و آبشارهای زیبا از جمله امتیازاتی که تهیه نقشه راه جهانگردی و توسعه همه جانبه این صنعت اشتغالزا و ارزآور را با تامین احتیاجمندی ها و امکانات مربوط را در این منطقه ضروری می سازد.

غار دانیال سلمانشهر واقع در شهرستان عباس آباد یکی از این منظره ها بی نظیر جهانگردی است که تا به امروز حتی برای اهالی غرب استان مازندران نیز ناشناخته مانده است، ظرفیتی طبیعی که می تواند سالانه پذیرای میلیون ها جهانگرد داخلی و خارجی باشد.

به تاکید کارشناسان، برنامه ریزی علمی و سرمایه گذاری لازمه برون رفت نشناخته ماندن و بهره برداری اصولی از هر جاذبه جهانگردی از جمله غار دانیال است که مسئولان امر باید برای آن نقشه جهانگردی تهیه نمایند.

غار دانیال برای هر جهانگردی خاطره انگیز است، این غار دارای یک شبه دالان اصلی به طول تقریبی یک هزار و 500 متر و عرض تقریبی پنج متر است که با پیج و خم های فراوان و گذر از از دالانهای تنگ و باریک پرآب و حوضچه های کوچک ادامه دارد.

سقف زیبای آن آمیخته به مواد آهکی و رود جاری و منظره دلفریب در این غاز سبب شده تا بسیاری این غار را با غار علیصدر همدان مقایسه نمایند، این غار از چشمه ها و حوضچه های بسیار زیبا برخودار است و هوای آن در تابستان بسیار خنک و زمستان بسیار گرم بوده و وجود استالاکتیت و استالاک میت های فوق العاده زیبا و به رنگ قهوه ای، منظره ها مجذوب کننده و منحصر بفردی را بدان بخشیده است.

بیشتر غارنوردان تا به امروز توانسته اند تا حدود سه کیلومتری عمق این غار پیش بروند و هنوز انتهای آن بر کسی تعیین نشده است ولی غارنوردان طول آن را 6 هزار متر تخمین زده اند.

غار رودخانه ای ایران

غار دانیال با جاذبه های طبیعی و ورزشی فراوان بهشت غارنوردان و طبیعت گردان نام گرفت و ورزشکاران زیادی آرزوی عبور از تونل این غار را در سر می پرورانند، آب غار دانیال از چند چشمه کوچک تامین می گردد که آب این چشمه پس از پیوستن به یکدیگر، رود کوچکی را تشکیل می دهند و در طی مسیر این غار آب جاری است از این رو آن را غار رودخانه ای ایران نامیدند.

دهانه غار همجوار روستای دانیال سنگی بوده و برای ورود به آن باید حدود سه متر پایین رفت، در درون غار علاوه بر جاری بودن آب، سقف منقش به منظره ها طبیعی و بسیار زیبا، جاذبه های آن را دوچندان نموده است، هوای خنک و و دلپذیر داخل غار بخصوص در فصل گرم سال امکان حضور ساعتهای متمادی جهانگردان را در درون آن فراهم می سازد.

عرض غار دانیال و آب جاری در آن بگونه ای است که چهار قایق می توانند در کنار هم حرکت نمایند، به گفته بعضی از مسئولان منطقه، سالها قبل صحبت از احیای غار دانیال سلمانشهر به میان آمده بود که متاسفانه تا به امروز برای توسعه و معرفی آن بخاطر فراهم نبودن راه دسترسی آن هیچ کاری صورت نگرفته است.

به گفته شماری از جهانگردان و کارشناسان امر تعریض و آسفالت جاده خاکی، احداث کمپها و استراحتگاه های مقرون به صرفه قیمت و ایجاد امکانات رفاهی حاشیه غار دانیال موجب رونق صنعت جهانگردی در غرب مازندران می گردد و حتی در صورت سرمایه گذاری، این غار می تواند جهانگردان و غارنوردان داخلی و خارجی بیشتری را به خود جذب کند.

رضا محمدپور مسافری که خود را اهل تهران معرفی کرد، گفت : هر دو سه سال به غرب مازندران سفر می کنم و در هر مرتبه خیلی علاقه دارم غار دانیال را ببینم اما با پرس و جو از شرایط آن می گویند برای تماشا جهانگردان آماده نشده است.

وی پیرامون اینکه غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران است، گفت: امروز صنعت جهانگردی را مسئولان امر باید جدی بگیرند و مدیریت کشور و حتی شهرستان های نظیر غرب مازندران که بخاطر داشتن جاذبه های طبیعی بی نظیر روی این صنعت متمرکز بشوند، چرا که رونق مالی و اشتغالزایی در پی دارد.

این مسافر تهرانی اعلام کرد: متاسفانه شهرستان های غرب مازندران با این همه زیبایی ها نقشه راه جهانگردی و بهره برداری آن را ندارد و جهانگردان فقط دریا را می بینند و فکر هر مسافری در این منطقه ها با دریا نقش می بندد در حالی جاذبه های دیگر نظیر غار دانیال را دارد که در ایران بی نظیر است.

یک از اهالی منطقه گفت: بعضی از جهانگردان برای تماشا این غار به این منطقه می آیند و از نبود امکانات گلایه دارند، مسئولان امر باید هر چه زودتر نسبت به فراهم زیرساختهای جهانگردی در این جاذبه ها اقدام نمایند.

رسول مهربان توضیح داد: وزارت میراث فرهنگی باید اعتبارات مورد احتیاج برای فراهم زیرساختهای مورداحتیاج غار دانیال را تامین کند ضمن این که رسانه ها هم باید در معرفی این جاذبه طبیعی بیش از پیش نقش آفرینی نمایند.

به اعتقاد کارشناسان امور جهانگردی بطور کلی غارها دارای قابلیت چندگانه هستند و گاه به عنوان بانک اطلاعاتی در ابعاد زمین شناسی، دیرینه شناسی و باستان شناسی و گاهی هم به عنوان مکانی برای جذب جهانگردان عمل می نمایند، یکی از آن غارهایی که در جذب جهانگرد می تواند تاثیرگذار باشد غار دانیال است.

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند غارهای ایران از مجذوب کنندهیت بالایی برای جهانگردان برخوردار هستند که متاسفانه خیلی از آنها ناشناخته ماندند در حالی که کشور ترکیه روی غارها مطالعه نموده و اکنون تعداد غارهایی که در معرض نمایش گذاشته بسیار بیشتر از ایران است.

آنان گفتند عدم اطلاع رسانی و تبلیغات در شناساندن این جاذبه طبیعی برای جهانگردان داخلی و خارجی و سرمایه گذاری نکردن در جهت تقویت زیرساختها عوامل مهم در مغفول ماندن ظرفیت های بزرگ جهانگردی نظیر این غار است.

به گفته این کارشناسان ایجاد تورهای تخصصی غارنوردی، استاندارد سازی غارها، استقرار تیم های امداد و نجات و فراهم نمودن خدمات رفاهی و بهداشتی را در جذب جهانگرد موثر است که مسئولان امر باید در ارتباط باید غار دانیال ویژه توجه نمایند.

براساس آمار موجود دست کم 500 هزار غارنورد در جهان فعال هستند و اگر بتوان 10 درصد آنان را به ایران جذب گردد شاهد تحول چشمگیری در بخش جهانگردی خواهیم بود.

دمای هوای داخل غار دانیال حدود 23 درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود 17 درجه است و این دما در تمامی طول سال بطور تقریبی ثابت است که به گفته مسئولان امر در تمام فصول سال میتوان از این غار تماشا کرد اما برترین زمان بازدید فصل بهار و تابستان است.

در مازندران غارهای زیادی با قدمت بالا وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به غار هوتو و کمربند در روستای تروجن شهرستان بهشهر اشاره نمود که براساس آثار کشف شده، انسانهای اولیه در آن زندگی می کردند. در غرب مازندران نیز به علت وجود بسترهای آهکی، غارهای آبی زیادی به مرور زمان شکل گرفتند و هر یک زیبایی های خاص خود را دارند. غار آبی دانیال بعد از غار قوری قلعه شهر پاوه در استان کرمانشاه، دومین غار بزرگ رودخانه ای کشور است.

غار دانیال رها شده است

استاد دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران دانست و گفت: این غار ظرفیتی کم نظیری است و از نظر زمین جهانگردی دارای ارزش بسیار عالی است.

محمدرضا اورمزدی افزود: شبیه این غار را در غرب مازندران از جمله در شهرستان رامسر با عنوان یاغی لوگا در منطقه ایلمیلی این شهرستان داریم که غارنوردان هر 2 آنها را تا به امروز کاوش ننموده اند.

وی اعلام کرد : هر ساله تورهای جهانگردی برای تماشا غار دانیال برگزار می گردد که به خاطر مسائل راه دسترسی آن به نتیجه نمی رسد که باید برای این مهم فکر اساسی اتخاذ گردد.

پروژه سرمایه گذاری برای آن تعریف گردد

وی توضیح داد: این غار از نظر زمین شناسی و هم از نظر اهمیت جهانگردی متاسفانه سالهاست رها شده و می طلبد دستگاه های مثل زمین شناسی، هیات کوهنوردی و غارنوردی کشور و وزارت میراث فرهنگی پای کار بیایند و حتی برای آن پروژه تعریف نمایند، چرا که مخاطب خاص خودش را دارد.

این استاد دانشگاه بیان نمود: غار دانیال را نباید صرفا به عنوان غار نگاه کنیم چون در درون این یک ذخیره گاه زیست کره است یعنی مجموعه از زیست بوم های مختلف طبیعی و جانوری را در خود دارد که لازم است نهادهای مختلف از جمله استانداری و نهادهای ذیربط و وزارت میراث فرهنگی توجه ویژه داشته باشند.

اورمزدی افزود: باید غار دانیال را مثل غار علیصدر همدان یک پروژه سرمایه گذاری ببینیم بدین معنی در غار علیصدر یک شرکت سیاحتی آمده آنجا را برای رفاه حال عموم جهانگردان تجهیز کرد. البته در غار دانیال علاوه بر آن نیز مباحث زیست محیطی رعایت گردد.

تهیه نقشه جهانگردی برای غار دانیال در آینده نزدیک

جواد اصلانی، فرماندار عباس آباد گفت: غار دانیال سلمانشهر از توابع این شهرستان یکی از جاذبه های طبیعی کم نظیر این شهرستان غرب مازندران است.

اصلانی توضیح داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد برای این غار برنامه ای مدون جهانگردی تهیه گردد تا احتیاجهای ضروری آن از راه دسترسی گرفته تا مهیا کردن امکانات رفاهی و خدماتی تامین گردد.

فرماندار عباس آباد اعلام کرد: توجه به این غار در شرایط کنونی و با هدف توسعه صنعت جهانگردی امر لازم است، چرا که امروز در جهان از صنعت جهانگردی نهایت بهره را می برند در حالی که ما از این ظرفیت اکنون نتوانستیم استفاده بهینه را ببریم.

وی اعلام کرد: همه ظرفیت ها و جاذبه های جهانگردی این شهرستان غرب مازندران به وزارت میراث فرهنگی انعکاس داده شد، نکته مهم این که باید از جاذبه های فراوان جهانگردی این منطقه بهره لازم را ببریم.

منبع: همگردی
انتشار: 14 آذر 1401 بروزرسانی: 14 آذر 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2256

به "غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید