طرز تهیه بز قورمه کرمانی در 8 مرحله آسون

به گزارش مجله گیتی رو، بزقرمه یا قرمه گوشت کرمانی از غذاهای سنتی استان کرمان و یک است. در گذشته برای درست کردن این از گوشت بزغاله قورمه شده که در ظروف مخصوص آن را نگهداری می کردند استفاده می کردند تا در فصل های دیگر هم بتوانند با این گوشت قورمه شده انواع غذاها را طبخ نمایند. اما امروز بزقرمه را با گوشت گوسفندی درست می نمایند. بز قرمه نمونه یک نونی برای ناهار و شام است. طرز تهیه بز قورمه گوشت کرمانی به هر دو صورت آبگوشت یا خورشت را در این مقاله از در بخوانید.

طرز تهیه بز قورمه کرمانی در 8 مرحله آسون

مواد لازم تهیه بز قورمه کرمانی (برای 4 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
نخود1 لیوان فرانسوی دسته دار
گوشت گوسفند یا بزنیم کیلوگرم
کشک1 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
پیاز (برای پیاز داغ)3 عدد بزرگ
سیر (برای سیر داغ)5 حبه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه میزان دلخواه
نعناع خشکبه میزان دلخواه برای نعنا داغ
مغز گردوبه میزان دلخواه
روغن سرخ کردنیبه میزان کافی
زعفران (دم نموده غلیظ)1 قاشق غذاخوری (اختیاری)
نان یا برنجبرای سرو بز قرمه

مدت زمان آماده سازی و استراحت مواد: 8 تا 12 ساعت

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت بزقرمه: 2 تا 3 ساعت

میزان کالری بزقورمه در 100 گرم: حدود 159 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه بزقورمه کرمانی اصیل و مجلسی

بز قرمه در اصل نوعی آبگوشت بزباش کرمانی هاست. کرمانی ها به جای گوجه فرنگی یا رب گوجه، به بز قرمه کشک اضافه می نمایند. بزقرمه بیشتر در شهرهای شمال استان کرمان یعنی سیرجان، رفسنجان، شهر بابک و کرمان طبخ می گردد. این غذای کرمانی با کشک و گوشت را می توانید مرحله به مرحله به روش زیر درست کنید.

مرحله اول: نخود را بخیسانید

در ابتدا نخودها را پاک کنید و با آب بشویید. سپس نخودها را در یک کاسه بریزید و به آنها میزانی آب اضافه کنید، در حدی که 2 بند انگشت روی آنها را بپوشاند چون نخودها بعد از خیس خوردن، حجیم می شوند و آب به خوردشان می رود.

حدود 8 تا 12 ساعت نخودها را بخیسانید تا نفخ آنها گرفته گردد و نرم تر شوند. در این مدت، 2 تا 3 بار آب روی نخودها را با آب تازه عوض کنید.

در صورت تمایل می توانید انواع حبوبات مثل نخود را از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: مواد بز قورمه را آماده کنید

برای آغاز کار، گوشت گوسفندی یا بز را بشویید و به صورت درشت خرد کنید. یکی از پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. در یک قابلمه میزانی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ گردد. سپس پیازهای خرد شده را در قابلمه بریزید و پیازها را هم بزنید تا تفت بخورند و سبک و شیشه ای شوند.

شما می توانید گوشت گوسفندی تازه، روغن سرخ کردنی و پیاز داغ آماده منجمد را به روش های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

مرحله سوم: گوشت و پیاز را تفت دهید

بعد از آماده شدن پیازها، تکه های گوشت را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آنها به سفیدی بزند. سپس زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه خود را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا ادویه ها از خامی بیفتند و به خورد گوشت ها بروند. نخودها را آبکش کنید. سپس در قابلمه بریزید و کمی با گوشت ها تفت دهید.

انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و … را از فروشگاه های به روش های حضوری یا اینترنتی می توانید بخرید.

مرحله چهارم: گوشت و نخود بزقرمه را بپزید

در این مرحله، به میزان 4 تا 5 لیوان فرانسوی دسته دار آب جوش به گوشت و نخود اضافه کنید و صبر کنید که آب آغاز به جوشیدن کند. شعله را کم کنید و صبر کنید تا گوشت ها و نخودها به مدت 2 تا 2/5 ساعت بپزند و نرم شوند.

مرحله پنجم: مواد تزیین بز قورمه را آماده کنید

در زمان پخت مواد یا اواخر پخت گوشت و نخود، 2 پیاز دیگر را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و ریز خرد کنید. نعناع را هم بسایید و کنار بگذارید. در یک تابه میزانی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ گردد.

مرحله ششم: پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ درست کنید

سپس پیازها را در روغن داغ سرخ کنید تا کاملا طلایی گردد. بعد پیاز داغ () را از تابه بیرون بیاورید و در یک بشقاب بریزید. سپس سیرها را در تابه بریزید و وقتی عطرشان بلند شد، سیر داغ () از تابه خارج کنید. در آخر، نعناع ها را در تابه بریزید و 30 ثانیه تا 1 دقیقه تفت دهید تا حاضر گردد.

برای خرید سبزی خشک نعناع، سیر داغ و پیاز داغ آماده می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: گوشت و نخود بز قورمه را بکوبید

بعد از پختن نخود و گوشت، استخوان های گوشت را جدا کنید. می توانید گوشت ها را هم بیرون بیاورید و آنها را ریش ریش کنید. سپس گوشت ها را به قابلمه برگردانید. آب گوشت بزقرمه را جدا کنید و کنار بگذارید. با گوشتکوب دستی، نخود و گوشت را بکوبید تا کاملا یکدست گردد.

دوباره شعله گاز را روشن کنید و کمی نمک یا در صورت دلخواه، زعفران دم نموده را به قابلمه اضافه کنید (می توانید کشک را هم در همین مرحله اضافه کنید). حدود 5 دقیقه دیگر مواد بزقرمه را بجوشانید تا ادویه و چاشنی ها به خورد غذا برود.

برای خرید زعفران با کیفیت و کشک می توانید از فروشگاه های به صورت اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

مرحله هشتم: بز قورمه کرمانی را سرو کنید

بعد از اینکه بز قورمه طعم دلخواهتان را گرفت، آنها را در ظرف سرو بریزید و روی بز قورمه را با نعناع داغ، پیاز داغ، سیر داغ و مغز گردوی خرد شده، تزیین و سرو کنید. می توانید آب گوشت بز قورمه را ترید کنید. بز قورمه را مثل خورش با یا مثل آبگوشت با نان، سبزی خوردن و ترشی دلخواه، سرو کنید.

مغز گردو، نان و برنج را به روش خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

طرز تهیه بز قرمه به روش های دیگر

روش تهیه بز قورمه قشقایی

بزقرمه قشقایی یکی از غذاهای سنتی ایل قشقایی است. در طرز تهیه بزقرمه ترکی قشقایی که به آن بوز قرمه یا قاورمه یا قا قورمه هم می گویند و آن را روی آتش زغال یا هیزم درست می نمایند، فقط از پیاز داغ، روغن حیوانی و گوشت بره یا بز به همراه دنبه و ادویه استفاده می گردد. سبک سنتی این غذای ترکی قشقایی معمولا مخلفات دیگری ندارد.

بیشتر بخوانید:

روش تهیه بز قورمه با لپه

بعضی ترجیح می دهند در طرز تهیه بزقرمه از لپه به جای نخود گرد استفاده نمایند. در این روش نخود و سیب زمینی حذف شده و بز قورمه فقط با گوشت فراوان و سیر و پیاز بزقرمه درست می گردد.

بعد از پخت گوشت بز قورمه، آن را ریش ریش می نمایند و لپه نیم پز را کمی تفت می دهند و به گوشت اضافه می نمایند. بعد از اضافه کردن لپه به گوشت، کشک محلی گوسفندی را به آن اضافه می نمایند و اجازه می دهند لپه با گوشت بپزد و بزقرمه حسابی جا بیفتد. در این روش هم بز قورمه کوبیده شده و با پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ، تزیین و سرو می گردد.

نکات مهم در طرز تهیه خورشت بز قورمه کرمانی اصیل

  • برای تهیه خورشت بز قورمه رفسنجان یا کرمانی اصیل، از نخود گرد بهره ببرید.
  • به جای استفاده از نخود خشک، می توانید از کنسرو نخود در طرز تهیه خورش بز قورمه بهره ببرید. در این صورت، در نیم ساعت پایانی پخت بز قورمه و وقتی گوشت ها پختند و نرم شدند، کنسرو نخود را اضافه کنید. کنسرو نخود را به روش های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.
  • اگر کشک را با خورش بز قورمه مخلوط کردید، مراقب باشید که میزان نمک را زیاد در نظر نگیرید، چون بعضی کشک ها نمک زیادی دارند و احتمال شور شدن غذا وجود دارد.
  • استفاده از سیب زمینی در بز قورمه اختیازی است. البته کرمانی ها ترجیح می دهند سیب زمینی را به بزقرمه اضافه ننمایند. اما در صورت دلخواه می توانید 1 سیب زمینی را در نیم ساعت پایانی پخت بز قورمه بشویید، پوست بگیرید و به صورت درشت خرد کنید. سپس سیب زمینی را در بز قورمه بریزید تا بپزد و نرم گردد. سیب زمینی را همراه با گوشت و نخود، بکوبید.
  • بزقرمه اصیل کرمانی به خاطر استفاده نکردن از سیب زمینی در آن و آبدار بودن، معمولا کمی رقیق است و در آن، نان را ترید یا تلیت می نمایند.
  • در بعضی شهرهای کرمان برنج هم در مواد بزقرمه استفاده می نمایند. در این صورت در 40 دقیقه پایانی پخت، در حد نصف لیوان فرانسوی برنج ایرانی خیس خورده را هم (برای 4 نفر) اضافه کنید تا برنج به خوبی با سایر مواد بپزد.
  • اضافه کردن نعناع داغ و سیر داغ به خاطر گرفتن سردی کشک است. پس بهتر است در تهیه این غذا، آن ها را حذف نکنید.
  • برای طرز تهیه بزقرمه سیرجانی و بز قرمه رفسنجان هم به همین ترتیب عمل کنید.
  • میزانی از گوشت را بعد از پخت می توانید ریش ریش نموده و برای تزیین روی غذا، بهره ببرید.
  • بعضی افراد بز قورمه را در کنار کشک سیب کرمانی سرو می نمایند.

فوت و فن های خوشمزه شدن خورشت بز قورمه کرمان

برترین گوشت برای درست کردن بز قورمه چیست؟

در زمان های قدیم، از گوشت بز یا بزغاله برای تهیه بز قورمه کرمانی استفاده می شده است ولی در حال حاضر، به خاطر کمیاب بودن گوشت بز و قیمت بالای آن، از گوشت گوسفندی یا بره در طرز تهیه خورشت بز قورمه کرمانی استفاده می گردد. بهتر است از قسمت ران، ماهیچه یا سردست بز یا گوسفند، در این غذا، بهره ببرید.

کشک بز قورمه را کی اضافه کنیم؟

بعضی کرمانی ها، در اواخر پخت و زمانی که چاشنی های غذا را به بز قورمه اضافه می نمایند، کشک را هم با میزانی آب، رقیق نموده و به خورش بز قورمه می افزایند. اما بعضی هم از کشک برای تزیین روی بز قورمه استفاده می نمایند.

محصولات مرتبط

تخمه آفتابگردان رست شده لیمویی 105 گرمی وی نات

32,300 تومان 36,000 تومان 10% تخفیف

بادام هندی بزرگ 65 گرم مزمز

69,900 تومان 78,000 تومان 10% تخفیف

چاشنی خورشت قیمه 40گرمی هاتی کارا

11,750 تومان 11,900 تومان 1% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار دریایی دوی پک 900 گرمی دلفین

43,900 تومان 50,000 تومان 12% تخفیف

زردچوبه 400 گرمی فامیلا

118,900 تومان 129,900 تومان 8% تخفیف

زعفران یک گرمی نوین زعفران

210,900 تومان 230,000 تومان 8% تخفیف

فلفل سیاه 80 گرمی سانتین

56,900 تومان 61,900 تومان 8% تخفیف

پیاز سرخ شده خلال 300 گرم لاریج سار

106,900 تومان 120,000 تومان 11% تخفیف

برنج ایرانی طارم معطر خالص 4.5 کیلوگرمی فامیلا

536,900 تومان 650,000 تومان 17% تخفیف

برنج هندی دانه بلند 1121- 10 کیلویی جشنواره

511,900 تومان 610,000 تومان 16% تخفیف

روغن نیمه جامد5کیلویی پت رعنا

280,900 تومان 303,700 تومان 8% تخفیف

روغن حیوانی ممتاز 450 گرم نیک منش

326,900 تومان 385,000 تومان 15% تخفیف

روغن سرخ کردنی بدون پالم 1350 گرمی فامیلا

86,900 تومان 92,000 تومان 6% تخفیف

لوبیا چیتی 900 گرمی سبزدانه

143,900 تومان 169,900 تومان 15% تخفیف

نخود 900 گرمی سبزدانه

117,900 تومان 119,900 تومان 2% تخفیف

کشک شیشه 500 گرمی بیژن

66,900 تومان 69,400 تومان 4% تخفیف

کشک 380 گرمی پگاه

34,500 تومان 35,000 تومان 1% تخفیف

سبزی منجمد قورمه 400 گرم سمیم

32,800 تومان 33,000 تومان 1% تخفیف

مخلوط زیبا 400 گرمی نوبر سبز

69,900 تومان 77,700 تومان 10% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 6 مرداد 1403 بروزرسانی: 6 مرداد 1403 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2402

به "طرز تهیه بز قورمه کرمانی در 8 مرحله آسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بز قورمه کرمانی در 8 مرحله آسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید