رقابت آمریکایی ها برای خرید سلاح

به گزارش مجله گیتی رو، مجموعه عواملی همچون خشونت های داخلی، همه گیری ویروس کرونا که بیکاری گسترده را بدنبال داشت، احساس ناامنی و هراس از یگدیگر موجب شده تا بطور بی سابقه ای آمریکایی ها به خرید سلاح روی آورند بطوریکه یک پنجم از خریداران سلاح در سال 2020برای نخستین بار اقدام به خرید آن کردند.

رقابت آمریکایی ها برای خرید سلاح

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با پرداختن به این بحران روبه رشد امنیتی در داخل آمریکا نوشت: شهرها در سراسر آمریکا شاهد افزایش صحنه قتل و کشتار است، اما چرخه فروش سلاح گرم در آمریکا همچنان روبه فزونی است، بطوریکه تنها در ماه مارس 2020 میلادی(فروردین1399) درخواست کنترل سابقه برای خرید سلاح گرم به یک میلیون تقاضا در یک هفته رسید، موضوعی که از سال 1998 میلادی بدین سو سابقه نداشت.

تب خرید سلاح فروکش نمی کند

دکتر گارن جی. وینتمیوت (Garen J. Wintemute) پژوهشگر سلاح در آمریکا از دانشگاه داویس کالیفرنیا (University of California, Davis) دراین مورد به نیویورک تایمز گفت: خرید سلاح رو به فزونی است امری که تا به امروز دیده نشده، معمولا مدتی این تب خرید سلاح فروکش می کند اما همچنان خرید در سطح بالا ادامه دارد.

نیویورک تایمز نوشت: عواملی همچون شیوع ویروس کرونا و کشته شدن جرج فلوید و نا آرامی هایی که در تابستان سال گذشته (2020میلادی) به همراه داشت در شدت بخشیدن خرید سلاح تاثیر داشته بطوریکه بررسی های مشترک صورت گرفته از طریق دانشگاه دانشگاه نورت ایسترن (Northeastern University) واقع در استان ماساچوست و مرکز کنترل آسیب شناسی هاروارد (HICRC) نشان می دهد که یک پنجم از افرادی که سال گذشته اقدام به خرید سلاح کردند، افرادی هستند که برای نخستین بار مبادرت به خرید سلاح کرده بودند.

آمریکایی ها در رقابت تسلیحاتی با یکدیگرند

اندازه مسلح شدن خانواده ها در سال 2016میلادی از 32 درصد به 239 درصد در سال 2020 رسیده است.

مارکز هریس داوسون (Marqueece Harris-Dawson) نماینده شورای بخش جنوبی شهر لس آنجلس دراین باره به نیویورک تایمز گفت: آمریکایی ها در حقیقت در رقابت تسلیحاتی با یکدیگرند، به حدی که با کمبود سلاح همچون کمبود دستمال توالت در اوایل شیوع ویروس کرونا می ماند.

نیویورک تایمز نوشت: یک بینش نگران کننده هم اکنون درمیان آمریکاییان بوجود آمده که قصد دارند خود را از دیگران و یکدیگر مصون دارند.

اولین ها سلاح های گرانقیمت می خرند

این نشریه آمریکایی نوشت: کارشناسان مسائل سلاح در آمریکا می گویند افرادی که برای نخستین بار مبادرت به خرید سلاح گرم زده اند، کسانی هستند که هیچ آشنایی با آن ندارند، نمی دانند چگونه باید آن را مسلح کرد و حتی از کالیبر آن هم اطلاعی ندارند، آنها اقدام به خرید سلاح های گرانقیمتی کرده اند که قیمت آنها از 400 دلار به بالا بوده است؛ آنها می گویند که زمانی که ناگزیریم در خانه بمانیم (به علت شیوع کرونا) باید که ازخود در برابر دیگران محافظت کنیم.

تغییر ماهیت جامعه؛ فقدان اعتماد

لیلیان ماسون (Lilliana Mason) کارشناس مسائل سیاسی در دانشگاه مریلند که در زمینه خشونت سیاسی مطالبی نوشته است دراین باره به این نشریه آمریکایی گفت: اکنون با نبود اعتماد روبرو ایم، همچنین ماهیت جامعه تغییر یافته و این تغییر اجتماعی خود نگران کننده است.

17 میلیون آمریکایی در 2020 سلاح خریداری کردند

نیویورک تایمز درادامه این گزارش نوشت: بررسی که از داده های دانشگاه نورت ایسترن صورت گرفته نشان می دهد که در سال 2020 میلادی 6.5 درصد از جمعیت آمریکا یعنی 17 میلیون نفر مبادرت به خرید سلاح کردند این در حالی بود که در سال 2019 این اندازه تنها 5.3 درصد بود.

تفکیک جنسیتی خریداران سلاح

این نشریه امریکایی نوشت: افرادی که در مجموع در سال 2021 میلادی اقدام به خرید سلاح کردند نشان می دهد که 63 درصد خریداران مرد، 73درصد سفیدپوست، 10 درصد سیاهپوست و 12 درصد هم لاتین تبار بوده اند.

تیراندازی سندی هوک شوک خرید سلاح در آمریکا

بنابراین گزارش، تارنمای آمریکایی تریس (The Trace) که به اخبار مرتبط به سلاح و تیراندازی در آمریکا می پردازد گفت که شیوع ویروس کرونا باعث تسریع در خرید سلاح در آمریکا بوده اما عامل اصلی آن به تعداد نمی رود بلکه شوک ناشی از تیراندازی سندی هوک در سال 2012 موجب جهش در امر خرید سلاح در میان شهروندان آمریکایی شد.

تیراندازی دبستان سندی هوک (Sandy Hook Elementary School shooting) در آذرماه 1391 که از طریق آدام لانزا 20 ساله رخ داد، 26 نفر، شامل 20 دانش آموز و 6 نفر از کارکنان این دبستان در شهر نیوتاون استان کنتیتکت کشته شدند.

400 میلیون قبضه سلاح در آمریکا

نیویورک تایمز نوشت: دولت فدرال هرگز سلاح های گرمی که در داخل آمریکا به فروش می رسند را دنبال و پی گیری نمی کند، حتی داده های موجود در باره کنترل سوابق خریداران سلاح هم نمی تواند آمار دقیقی از سلاح های موجود در آمریکا را مشخص سازد، تنها برآورد می شود که از جمعیت 330 میلیون نفری آن، حدود 400 میلیون قبضه سلاح در این کشور در اختیار افرادی باشد.

100 کشته در روز

درحالی نیویورک تایمز به مساله شدت یافتن فروش سلاح در آمریکا پرداخت که شبکه خبری سی ان ان درگزارشی در 29 فروردین 1400 هم در ارتباط با اندازه جرائم سلاح گرم در میان شهروندان آمریکایی گفت: بنابر آمارها سالانه بیش از 38 هزار نفر در آمریکا بر سر خشونت با سلاح گرم کشته شده و این بدان معنی است که روزانه یکصد آمریکایی دراین کشور با سلاح گرم به قتل می رسند.

افزایش تعداد تیراندازی در آمریکا در سال 2020

درهمین حال آمار خشونت های خیابانی و مرگ و میر ناشی از تیراندازی در آمریکا در سال 2020 نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت و تنها در شهر شیکاگو، آمار قربانیان خشونت خیابانی با سلاح گرم در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 افزایش 55 درصدی داشت.

تارنمای نشریه انگلیسی ایندیپندنت هم در گزارشی در 16 آذرماه 1399 نوشت: بنابرگزارش اداره پلیس شهر نیویورک تنها در سال 2020 یکهزار و 400 مورد تیراندازی دراین شهر را ثبت کرده که نسبت به سال گذشته و در فاصله زمانی ماه ژانویه تا نوامبر، 95.8 درصد افزایش تیراندازی و خشونت با سلاح گرم را نشان می دهد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1810

به "رقابت آمریکایی ها برای خرید سلاح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت آمریکایی ها برای خرید سلاح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید