دستیابی محققان کشور به فراوری لاین مادری 10 نوع بذر استراتژیک، برطرف چالش گلوگاهی کشت صیفی

به گزارش مجله گیتی رو، در حالی که بذر صیفی جات در کشور وارداتی است و به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک تلقی می گردد، محققان دانشگاه آزاد در قالب اجرای پروژه ملی به دانش فنی فراوری بذر 10 نوع صیفی و سبزیجات دست یافتند و به دلیل افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماری ها و سازگاری با اقلیم کشور با استقبال کشاورزان روبرو شده است.

دستیابی محققان کشور به فراوری لاین مادری 10 نوع بذر استراتژیک، برطرف چالش گلوگاهی کشت صیفی

دکتر پیغام نجفی، مدیر پروژه ملی فراوری بذر در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به مطالعات صورت گرفته در زمینه فراوری بذور مورد احتیاج کشور در دانشگاه آزاد واحد اصفهان، گفت: این مطالعات بر روی بذر 10 نوع گیاه مختلف بوده است که بر روی سبزی، صیفی جات و کنجد متمرکز بوده است.

وی با بیان اینکه بذرهایی که در این مطالعات فراوری شده، هم قابلیت کشت در فضای باز را دارد و هم قابل کشت در گلخانه ها است، اظهار کرد: بذرهای فراوری شده از نوع بذرهای هیبریدی هستند که گواهی شده اند و آماده تجاری سازی و فراوری انبوه هستند.

نجفی از ثبت 5 رقم دیگر بذر در امسال اطلاع داد و خاطر نشان کرد: بذوری که گواهی شده اند، وارد بازار شدند، ولی احتیاج به توسعه بازار دارند و از آنجایی که احتیاج بازار وجود دارد، برای پاسخگویی به این احتیاجها باید ظرفیت فراوری افزایش یابد که با انعقاد تفاهم نامه ای میان دانشگاه آزاد، صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان امور خیریه و اوقاف، کوشش شد تا از امکانات بخش های مختلف برای افزایش توان فراوری بهره ببریم.

مجری پروژه ملی بذر با اشاره به ارزیابی های صورت گرفته بر روی بذر صیفی جات فراوری شده، یادآور شد: این ارزیابی ها نشان داد که بذرهای فراوری شده دارای عملکرد بهتری نسبت به نمونه های خارجی هستند، ضمن آنکه این بذرها با استقبال کشاورزان روبرو شده اند.

نجفی با تاکید بر استراتژیک بودن فراوری بذر در کشور، یادآور شد: از آنجایی که فراوری بذر دارای فرآیندهای پیچیده و سنگینی است؛ از این رو فراوری بذور سبزی و صیفی جات در انحصار چند کمپانی بزرگ جهان واقع شده است و بر این اساس از 7 سال قبل فراوری این بذرها را در دانشگاه آزاد واحد اصفهان دستور کار قرار دادیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه بذرهای فراوری شده در فضایی عرضه شده است، ادامه داد: در حال حاضر این بذرها از خارج وارد می گردد و ما با محصولات خارجی در حال رقابت هستیم، ولی محصولات فراوریی ما نسبت به نمونه های خارجی رجحان دارد؛ چراکه بذرهای فراوری شده، بذور بومی کشور است که در برابر آفات و بیماری های بومی کشور مقاوم تر هستند؛ از این رو برای رشد به سموم کمتری احتیاج دارند. ضمن آنکه ارزیابی هایی بر روی این بذرها در مناطق جنوب و مرکز و غرب کشور انجام دادیم و نشان داد که این محصولات با اقلیم گرم، خشک و نیمه خشک کشور سازگاری دارند.

به گفته وی، بذرهای خارجی علاوه بر آنکه با اقلیم کشور سازگار نیستند، در برابر آقات و بیماری ها احتیاج به سموم بیشتری دارند که این سموم وارد چرخه مصرف می گردد و مخاطراتی برای سلامت جامعه دارد.

نجفی، سازگاری با ذائقه ایرانی ها را از دیگر مزایای بذرهای صیفی و سبزیجات ذکر کرد و ادامه داد: بذرهای گلخانه ای هر چند که فراوری انبوه دارند، طعم مطلوبی ندارند؛ ولی از آنجایی که بذرهای فراوری شده از ارقام بومی گرفته شده اند، با ذائقه ایرانی سازگاری دارند.

وی با بیان اینکه در این مطالعات به دانش فنی فراوری بذر 10 نوع صیفی جات و سبزیجات دست یافتیم، خاطر نشان کرد: این بذرها شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل، هندوانه، بادمجان، کدو، پیاز، ملون می گردد؛ ضمن آنکه مطالعاتی در زمینه فراوری بذر کنجد در دست داریم و این تحقیقات ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 403

به "دستیابی محققان کشور به فراوری لاین مادری 10 نوع بذر استراتژیک، برطرف چالش گلوگاهی کشت صیفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستیابی محققان کشور به فراوری لاین مادری 10 نوع بذر استراتژیک، برطرف چالش گلوگاهی کشت صیفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید