دانشگاه ها برای پیوند با صنعت باید مأموریت محور شوند ، مرجعیت علمی و اقتصاد دانش بنیان دو محور اصلی تدوین سند علمی کشور

به گزارش مجله گیتی رو، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت فراوری تکنسین ماهر در دانشگاه ها را برای صنایع ضروری دانست و گفت: اگر دانشگاه ها با رویکرد مأموریت گرایی عمل نمایند پیوند خوبی با صنعت شکل می گیرد.

دانشگاه ها برای پیوند با صنعت باید مأموریت محور شوند ، مرجعیت علمی و اقتصاد دانش بنیان دو محور اصلی تدوین سند علمی کشور

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، حمیدرضا کوهدار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مشاور علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه رادیویی معیار گفت: بر اساس اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری، آموزش عالی موظف به تربیت انسان های متخصص، متعهد، متقی، کارآمد و کارآفرین است.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما وظایف خود را از نظر فراوری علم به درستی انجام داده اند، اضافه نمود: ما در فراوری علم رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده ایم و از نظر بعضی فناوری ها نیز مانند فناوری نانو، رتبه پنجم هستیم، اما ارتباط بین صنعت و دانشگاه های ما یک زنجیره کامل را تشکیل نمی دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: یکی از راهبرد های کلان نقشه جامع علمی کشور، جهت دهی آموزش، پژوهش و فناوری و نوآوری ها به سمت حل مسائل و رفع احتیاج های واقعی کشور با توجه به آمایش سرزمینی است.

کوهدار توجه به مرجعیت علمی و اقتصاد دانش بنیان را دو محور اصلی در تدوین سند علمی کشور بیان کرد و گفت: ما در حوزه مرجعیت علمی (فراوری علم) به دستاورد های خوبی رسیدیم، اما از نظر به کارگیری این فراوریات در حوزه صنایع کشورمان چندان پیروز عمل نکرده ایم.

کوهدار با بیان اینکه نیرو های انسانی دانشگاهی به راحتی جذب صنعت نمی شوند، گفت: ما به قدری مازاد فراوری نیروی انسانی داریم که ظرفیت پذیرش آن را ندارند و لذا به نظر می رسد که باید در سیاست پذیرش دانشجویان تجدیدنظر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین به آنالیز شرایط دانشگاه ها از نظر اقتصاد دانش بنیان نیز پرداخت و گفت: اگر دانش آموختگان دانشگاهی را به تأسیس و فعالیت در شرکت های دانش بنیان تشویق کنیم، فناوری های زیادی فراوری و بسیاری از مسائل کشور نیز حل خواهد شد.

مشاور علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از صنایع کشورمان اطلاعی از فعالیت و دستاورد های دانشگاه ها ندارند، گفت: این، همان مسئله ای است که به صورت دو سویه باید رفع گردد.

کوهدار تدوین سند آمایش آموزش عالی را از دستاورد های انقلاب برشمرد و گفت: طبق این سند، کشور در حوزه وزارت علوم و وزارت بهداشت به ده منطقه تقسیم بندی و به هر دانشگاه هم یک مأموریت داده می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت فراوری نیروی انسانی و تکنسین ماهر در دانشگاه ها و جلوگیری از رشد قارچ گونه دانشگاه ها در حوزه تحصیلات تکمیلی را برای صنایع ضروری دانست و گفت: اگر دانشگاه ها با رویکرد مأموریت گرایی عمل نمایند پیوند خوبی هم با صنعت شکل خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1558

به "دانشگاه ها برای پیوند با صنعت باید مأموریت محور شوند ، مرجعیت علمی و اقتصاد دانش بنیان دو محور اصلی تدوین سند علمی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها برای پیوند با صنعت باید مأموریت محور شوند ، مرجعیت علمی و اقتصاد دانش بنیان دو محور اصلی تدوین سند علمی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید