خانه تکانی قبل از مرگ؛ یک سنت سوئدی

به گزارش مجله گیتی رو، به گزارش خبرنگاران، در فرهنگ های مختلف به شیوه های مختلفی به استقبال مرگ می فرایند. در واقع مرگ ، یکی از پیشامدهایی است که انسان های جهان با هر رنگ و نژاد و فرهنگی که باشند، خود را متناسب با فرهنگ شان برای رویارویی با آن آماده می نمایند. فرهنگ سوئدی ها نیز در مواجهه با مرگ جالب است که رسانه یورونیوز در گزارشی به آن پرداخته است:

خانه تکانی قبل از مرگ؛ یک سنت سوئدی

لنا سوندگرن، 84 ساله در آپارتمان شیک خود در مرکز استکهلم، مرکز سوئد زیر نور شمع به قفسه کتاب هایش می نگرد. او پس از آنکه آه عمیقی می کشد، انبوهی از کتاب های باغبانی اش را برمی دارد و به سویی می برد.

لنا با بیان اینکه احساس خلاص شدن از شر آنها یک آرامش است، می گوید: این خانه تکانی و مرتب سازی پیش از مرگ که چند بار در هفته انجام می دهم، باعث آرامش من می گردد.

عبارت خانه تکانی مرگ به سنتی در سوئد اشاره دارد که افراد پیش از مرگشان وسایل شخصی خود را پاکسازی می نمایند.

این مفهوم از زمانی که مارگارتا مگنوسون در کتاب پرفروش سال 2017 خود با عنوان هنر ملایم پاکسازی پیش از مرگ سوئدی نوشت که چگونه خود و خانواده خود را از یک عمر به هم ریختگی رها کنیم، به زمینه سازی برای ایجاد یک سنت در سراسر دنیا یاری کرد.

نویسنده این کتاب به خبرگزاری فرانسه می گوید: من فکر می کنم که شما باید تکلیف اسباب و اثاث و وسایل خود را روشن کنید تا هیچ فرد دیگری مجبور نباشد پس از مرگتان همه کارها را با همه مزخرفاتی که بر جای گذاشته اید انجام دهد.

او در ادامه می گوید: مرتب کردن وسایل و دارایی هایی که طول عمرتان جمع آوری نموده اید، شما را به لحظاتی می برد که شاید می خواهید به خاطر آورید، و اگر این چنین نبود، فقط آنها را دور بیندازید.

خانه تکانی پیش از مرگ سوئدی با ایده دیگری که به وسیله ماری کوندو، سلبریتی ژاپنی مطرح شده، فرق دارد. او بر این باور است که مردم باید فقط وسایلی را نگه دارند که باعث شادی شأن می گردد.

اما مفهوم خانه تکانی مرگ سوئدی به این نکته اشاره دارد که خانواده ها از زیر بار مرتب سازی اموال عزیزانشان پس از مرگ آن ها رها شوند.

شما نمی توانید برای همواره زندگی کنید

جین، دختر مگنوسون با قدردانی از کوشش های مادرش، می گوید: من فکر می کنم بیشتر افرادی که والدین واقعاً مسن و زندگی پرمشغله ای دارند، دوست دارند که وقتی آن ها را از دست می دهند، کمتر درگیر کارهای پدر و مادرشان شوند.

او از اینکه کوشش های مادرش در سراسر دنیا رواج یافته است، ابراز خوشحالی می نماید.

کتاب مگنوسون در لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز قرار گرفته و تا به امروز به ده ها زبان ترجمه شده است.

یک وبلاگ نویس آمریکایی که ویدئویی درباره تجربه خود از مرتب سازی پیش از مرگ منتشر نموده، ویدئواش سه میلیون بیننده داشته است.

اگرچه مگنوسون این اصطلاح را ابداع نموده اما سوئدی ها مدت های مدیدی است که به خانه تکانی پیش از مرگ می پردازند.

کریستینا آدولفسون، بازیگر 84 ساله که او نیز این کار را انجام می دهد، می گوید: چهل سال پیش یکی از همسایه های بسیار قدیمی ام به من گفت که میخواهد مرتب سازی پیش از مرگ را انجام دهد.

حامیان این ایده می گویند که با خانه تکانی پیش از مرگ، این نکته یادآوری می گردد که قرار نیست برای همواره زندگی کرد.

مگنوسون با بیان اینکه رویکرد عمل گرایانه سوئدی ها به مرگ به شرح این پدیده یاری می نماید، می گوید که همه از مرگ می ترسند اما آن ها در خصوص آن صحبت می نمایند.

او که تعدادی مجسمه از حیوانات را در اتاقش نگهداری می نماید، فقط چند لباس ضروری را در کمد لباس هایش آویزان نموده است.

او می گوید: من بارها آپارتمانم را پاکسازی نموده ام اما هنوز وسایلی دارم. بنابراین وسایل هرگز تمام شدنی نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2023

به "خانه تکانی قبل از مرگ؛ یک سنت سوئدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تکانی قبل از مرگ؛ یک سنت سوئدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید