حفاظت و بازسازی 114 شیء فرهنگی و تاریخی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش مجله گیتی رو، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری به تشریح عملکرد معاونت میراث فرهنگی استان در سال 98 پرداخت و گفت: بازدید از موزه های این استان در سال گذشته 23درصد افزایش داشته است.

حفاظت و بازسازی 114 شیء فرهنگی و تاریخی در چهارمحال و بختیاری

جهت دریافت خدمات بازسازی داخلی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری، مهرداد جوادی با اعلام این خبر تأکید کرد: در سال گذشته 88هزار و 868 بازدید از موزه های چهارمحال و بختیاری ثبت شده است.

او اضافه نمود: این میزان در سال قبل از آن 72 هزار و 89 بازدید بود که در سال گذشته 23 درصد رشد داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بازدید از موزه های چهارمحال و بختیاری در سال گذشته تا نیمه اسفندماه امکان پذیر بود و پس از شیوع ویروس کرونا حضور بازدیدکننده در موزه های این استان ممنوع شد.

اوافزود: با توجه به ادامه فرایند شیوع ویروس کرونا و کوشش برای مهار آن، فعالیت دوباره موزه ها در چهارمحال و بختیاری تابع تصمیم مسئولان ملی و استانی خواهد بود.

بازسازی آثار تاریخی در چهارمحال و بختیاری

جوادی به بازسازی ها در این استان اشاره نمود و ادامه داد: سال گذشته شش بنای تاریخی در چهارمحال و بختیاری شامل بافت تاریخی روستای سرآقاسید، گرمابه خان شهرکرد، خانه حفیظی بروجن و موزه عظیم استان بااعتباری بالغ بر 6میلیارد و 400 میلیون ریال بازسازی شد و تابلوهایی در محوطه های تاریخی نصب شد.

او یادآور شد: همچنین در سال گذشته سه اثر تاریخی شاخص در چهارمحال و بختیاری شامل خانه اسحاقی چالشتر، گرمابه خان (حمام مسجد جامع) شهرکرد و بافت روستای پلکانی سرآقا سید بازسازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: در بازسازی این بنای تاریخی استحکام بخشی، پشت بام سازی، کف فرش، تاق و تویزه، بندکشی، محوطه سازی، در و پنجره چوبی اجراشده است.

او اعلام نمود: برای بازسازی گرمابه خان (حمام مسجد جامع) شهرکرد در سال گذشته 5میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت و برای بازسازی خانه اسحاقی چالشتر با کاربری سفره خانه سنتی 6میلیارد ریال اعتبار ملی اختصاص داده شد.

جوادی گفت: در بازسازی حمام خان نیز عملیاتی شامل تکمیل کف فرش سنتی، نما، بندکشی، بازسازی گربه روها، بازسازی تاق ها، ایزولاسیون، بازسازی سنگ های ازاره، کاشی کاری سنتی، استحکام بخشی و نازک کاری انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در ادامه اضافه نمود: در سال گذشته مجوز راه اندازی دو موزه در این استان صادر شد.

حفظ و بازسازی 114 شی ء تاریخی

او توضیح داد: همچنین در یک سال گذشته 114 شیء فرهنگی و تاریخی در چهارمحال و بختیاری حفاظت و بازسازی شد.

جوادی بیان داشت: ثبت پنج اثر چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی، ثبت چهار شیء در فهرست آثار منقول ملی، ثبت دو اثر در فهرست آثار طبیعی ملی و ثبت شش اثر در فهرست آثار ناملموس ملی از دیگر اتفاقتی بود که در حوزه معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در سال گذشته روی داد.

او افزود: در یک سال اخیر 1200 شناسنامه از اموال فرهنگی تاریخی چهارمحال و بختیاری سامان دهی و مستندسازی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: در سال گذشته 12 پفراینده برای ثبت حریم آثار تاریخی این استان در شورای حریم استان تهیه و برای آنالیز نهایی به وزارتخانه ارسال شده است.

او اظهار کرد: در این مدت 50 نشست شورای فنی، ثبت و حریم و همچنین شورای راهبردی موزه ها در چهارمحال و بختیاری برگزار گردید.

جوادی ادامه داد: پاسخگویی به 900 استعلام مرتبط با محوطه های تاریخی فرهنگی چهارمحال و بختیاری از دیگر اقدامات معاونت میراث فرهنگی استان در سال 1398 به شمار می رود.

او اعلام کرد: در این مدت 278 پاسخ به استعلامات مربوط به بافت ها و محوطه های تاریخی و فرهنگی چهارمحال و بختیاری داده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هم اینک 26 پروژه فعال در معاونت میراث فرهنگی استان وجود دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1039

به "حفاظت و بازسازی 114 شیء فرهنگی و تاریخی در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت و بازسازی 114 شیء فرهنگی و تاریخی در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید