جنگ سرد جدید میان آمریکا، روسیه و چین

به گزارش مجله گیتی رو، اندیشکده رند در گزارشی می نویسد که ایالات متحده از قدرت روزافزون روسیه و چین نگران است و برای مقابله با آن در حال برنامه ریزی است که ممکن است این مقابله به جنگ سرد جدیدی میان شرق و عالم بدل گردد.

جنگ سرد جدید میان آمریکا، روسیه و چین

با ما همراه باشید و با تور لحظه آخری چین 99 از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اندیشکده آمریکایی رند (RAND) طی گزارشی به آنالیز عملیات های احتمالی ایالات متحده در شرق و جنوب شرقی آسیا برای مقابله با اقدامات ناقض معاهده تسلیحاتی سال 1987 میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی توسط روسیه پرداخته است.

در این گزارش فرصت ها و تهدیدهای مقابله به مثل آمریکا در منطقه اقیانوس آرام آنالیز شده است. معاهده تسلیحات هسته ای میان برد که در سال 1987 به امضای ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی رسید، استفاده از موشک های زمین به زمین معمولی یا مجهز به کلاهک هسته ای با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را در حوزه اقیانوس آرام ممنوع نموده است.

این گزارش و گزارش های مشابهی که در روزهای اخیر در مؤسسات مطالعاتی آمریکایی فراوری شده است، نشان می دهد که ایالات متحده برای مقابله با قدرت روزافزون روسیه و چین میخواهد با مستقرنمودن سامانه های موشکی میان برد هسته ای خود در حوزه اقیانوس آرام، قدرت بازدارندگی خود را در برابر چین و روسیه افزایش دهد و توسعه طلبی های آن ها را با ایجاد تهدید هسته ای مدیریت کند.

برنامه ریزی برای چنین اقداماتی دو معنا دارد: اولاً نشان دهنده قدرت روبه رشد چین و روسیه و نگرانی آمریکا از این امر است، آمریکا قدرت دریافت روزافزون این دو کشور را تهدیدی جدی برای نظم جهانی به رهبری ایالات متحده می داند و میخواهد تا جای ممکن با آن ها مقابله نماید؛ ثانیاً آمریکا نگران است که تصمیمش برای استقرار سامانه های پیشرفته موشک های میان برد هسته ای در اقیانوس آرام، موجب تحریک مقامات چین و روسیه برای تسریع اقدامات خود برای تغییر نظم موجود جهانی گردد؛ اقداماتی که ممکن است موجب بروز جنگ سرد جدیدی میان قدرت های شرق و غرب گردد و مسائل بسیاری برای طرفین ایجاد نماید.

ایالات متحده از قدرت روزافزون روسیه و چین نگران است و برای مقابله با آن در حال برنامه ریزی است. ممکن است این مقابله به جنگ سرد جدیدی میان شرق و عالم بدل گردد.

مسئولین سیاست خارجی کشورمان ضروری است به آنالیز رقابت های سیاسی، مالی و نظامی این کشورها بپردازند و برای ایفای نقش مناسب و کسب حداکثر منافع ممکن با حداقل آسیب برنامه ریزی کنند.

منبع: تسنیم
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 829

به "جنگ سرد جدید میان آمریکا، روسیه و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ سرد جدید میان آمریکا، روسیه و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید