جزئیات دریافت مالیات از خودرو ها و خانه های لوکس

به گزارش مجله گیتی رو، سخنگوی سازمان امور مالیاتی جزئیات دریافت مالیات از خودرو ها و خانه های لوکس در امسال را تشریح کرد.

جزئیات دریافت مالیات از خودرو ها و خانه های لوکس

به گزارش فارس، مهدی موحدی بک نظر در خصوص گرفتن مالیات در مالکیت بیش از یک خودرو و یا یک مسکن، اظهار کرد: ما قانونی برای گرفتن مالیات از چند خودرو نداریم، بلکه مالیاتی که در چند سال اخیر در قالب قوانین بودجه سالانه تصویب شده، مربوط به مالیات بر خودرو های لوکس و گران قیمت و املاک لوکس است که از سال 1400 این مسئله در قوانین بودجه گنجانده شده است.

وی گفت: در قانون بودجه 1402 هم مالیات بر خودروی لوکس وجود دارد. در سال قبل هم این مسئله بود. کسانی که خودروی به ارزش بیش از یک ونیم میلیارد تومان داشتند، به عنوان خودروی لوکس قلمداد می شد و باید مالیات می پرداخت. امسال هم طبق قانون بودجه 1402 عدد 3 میلیارد تومان برای خودروی لوکس در نظر گرفته شده است؛ یعنی خودرو هایی که ارزش آن ها کمتر از 3 میلیارد تومان باشد، مالیات ندارند، اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از 3 میلیارد باشد، به عنوان لوکس قلمداد شده و از ابتدای امسال مشمول یک درصد مالیات می شوند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که اگر یک خانوار چند خودرو داشته باشد که ارزش مجموع آن ها بیش از 3 میلیارد تومان باشد، گفت: قانون در خصوص مجموع ارزش خودرو سخنی نگفته، ولی تصریح دارد که اگر ارزش یک خودرو بیش از 3 میلیارد باشد، امسال مشمول مالیات بر خودروی لوکس می گردد.

به گفته موحدی بک نظر، اگر فردی 10 درصد خودروی پراید هم داشته باشد، طبق قانون امسال مشمول قانون خودروی لوکس نمی گردد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی بعلاوه در خصوص مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت گفت: طبق بند ع تبصره 6 قانون بودجه امسال، زمین های فاقد اعیانی و دارای کاربری مسکونی، اداری، تجاری، باغ ویلای مجاز با عرصه و اعیان و خانه های مجلل و لوکس که ارزش آن ها بالای 20 میلیارد تومان باشد، به مأخذ مالیات 2 در هزار باید بپردازند؛ بنابراین املاکی که زیر 20 میلیارد باشد، مشمول این مالیات نمی گردد و براساس قانون، مالیات برعهده کسی است که از ابتدای سال 1402 مالک خانه های مجلل و یا لوکس باشد، ولو بعد از آن فروخته باشد مشمول مالیات می گردد.

موحدی بک نظر افزود: اگر افرادی فقط یک باب منزل مسکونی داشته باشند که به شرط اینکه در 10 سال اخیر تغییر مالکیت نداده باشد، ولو ارزش آن بیش از 20 میلیارد تومان باشد، چون در 10 سال اخیر تغییر مالکیت نشده، مشمول مالیات بر خانه های لوکس نمی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 خرداد 1402 بروزرسانی: 26 خرداد 1402 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2342

به "جزئیات دریافت مالیات از خودرو ها و خانه های لوکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات دریافت مالیات از خودرو ها و خانه های لوکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید