توصیه های لازم برای سفر همراه بچه ها

به گزارش مجله گیتی رو، بزرگ ترین دغدغه والدین به هنگام برنامه ریزی برای سفر، بچه ها شان هستند. برای سفرهای شاد و بی خطر به همراه بچه ها انجام اقدامات اولیه لازم است.

توصیه های لازم برای سفر همراه بچه ها

مسافرت با بچه ها احتیاج به برنامه ریزی دقیق و منظمی دارد. توصیه می گردد حداقل 6 تا 8 هفته قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید و به مسائل مختلفی از جمله مقصد و مدت زمان سفر، فعالیت های برنامه ریزی شده، سن و سلامت عمومی بچه ها توجه کنید.

واکسیناسیون

برای سفر به برخی نقاط دنیا انجام واکسیناسیون توصیه می گردد. اغلب با توجه به سن کودک و تشخیص پزشک می توان واکسن های مورد احتیاج را به بچه ها تزریق کرد.

باید توجه داشت که برخی واکسن ها برای نوزادان مناسب نیست و در این موارد باید با پزشک مشورت کنید.

زمان انجام واکسیناسیون مهم است، زیرا مدت زمان لازم برای ایمن سازی بدن در برابر بیماری ها فرق دارد. برخی واکسن ها ممکن است در طی دو هفته، و برخی دیگر پس از یک ماه ایمنی لازم را ایجاد نمایند.

برخی واکسن ها در مراکز بهداشت به صورت رایگان تزریق می شوند؛ اما ممکن است مجبور باشید سایر واکسن های توصیه شده را از داروخانه ها تهیه کنید. در هنگام برنامه ریزی برای سفر و مشخص بودجه ، لازم است به این موارد نیز توجه کنید.

مالاریا

بچه ها در معرض ابتلا به مالاریای شدید و کشنده هستند؛ به همین علت به والدین توصیه می گردد از سفر به مناظق مالاریا خیز به همراه بچه ها و نوزادان خودداری نمایند. در صورتی که سفر اجتناب ناپذیر باشد، لازم است بچه ها و نوزادان به خوبی از نیش پشه ها محافظت شوند و از داروهای ضد مالاریا استفاده نمایند.

الف) مطلعی از خطر

در حال حاضر بیماری مالاریا در آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیای جنوب شرقی، قاره هند و به اندازه کمتر در آمریکای مرکزی و خاورمیانه تأثیر می گذارد. برای تشخیص اندازه خطر باید تحقیقاتی درباره مقصد سفر صورت گیرد.

ب) پیشگیری از نیش زدن پشه

والدین و بچه ها باید از ریسک مطلع باشند و از اقدامات احتیاطی جهت جلوگیری از گزش پشه، از جمله استفاده از بازدارنده ها، توری و لباس مناسب استفاده نمایند.

ج) داروهای ضد مالاریا

بسیار مهم است که پیش از مصرف داروهای شیمیایی ضد مالاریا با پزشک متخصص، پرستار یا داروساز صحبت کنید.

انتخاب داروی ضد مالاریا با توجه به مقصد سفر، سن و وزن کودک مشخص می گردد.

والدین باید نظارت دقیق بر مصرف داروی ضد مالاریای بچه ها خود داشته باشند و از مصرف بیش از دوز تجویز شده اجتناب نمایند؛ استفاده بیش از حد داروهای ضد مالاریا به خصوص برای بچه ها ممکن است سمی باشد.

توجه داشته باشید در صورت احتیاج به شکستن یا خرد کردن قرص ها از تیغه های مخصوص بهره ببرید تا دوز دقیقی از دارو مصرف گردد.

بچه ها و نوزادان ممکن است برای مصرف دارو مقاومت نمایند؛ بهتر است قرص ها را با مربا، عسل، شکلات یا غذاهای مشابه مخلوط کنید.

هیچ داروی ضد مالاریایی 100٪ مؤثر نیست و در کنار استفاده از داروها باید از نیش پشه مالاریا نیز پیشگیری کرد.

د) تشخیص و درمان

تشخیص سریع و درمان مالاریا بسیار لازم است و والدین باید نسبت به علائم این بیماری مطلع باشند. شایع ترین علامت مالاریا تب است. حداقل 7 روز پس از انتقال بیماری تب آغاز می گردد؛ اما ممکن است عفونت های ناشی از مالاریا تا یک سال نهفته بمانند.

تشخیص این علائم در بچه ها مشکل است و والدین باید مطلع باشند تا در صورتی که بچه ها در محیط مالاریا خیز دچار رنگ پریدگی شدند یا رفتاری مثل همواره نداشتند، برای تشخیص مالاریا اقدام نمایند.

هاری

بیماری هاری به وسیله تماس بزاق دهان یک حیوان آلوده (به ویژه سگ ها، گربه ها، میمون ها و خفاش ها)، با پوست زخمی و بدون محافظ منتقل می گردد. این زخم می تواند ناشی از گاز گرفتن حیوان یا ایجاد خراش بر روی پوست بدن انسان باشد.

درمان خاصی برای بیماری هاری وجود ندارد و با پیشرفت علائم، شخص مبتلا می میرد.

بچه ها بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به بیماری هاری هستند. کنجکاوی ذاتی و علاقه بچه ها به اکتشاف ممکن است آن ها را به سمت حیوانات هدایت کند؛ در نهایت ممکن است ترس از تنبیه شدن به وسیله والدین، بچه ها را به خطر اندازد.

لازم است قبل از سفر به بچه ها گوشزد کرد که از تماس با حیوانات خودداری نمایند؛ و در صورت تماس یا آسیب دیدگی به وسیله حیوانات، حتما با والدین خود در میان بگذارند.

به منظور سفر به مناطقی که خطر ابتلا به هاری در آن ها بالا است، می توان قبل از سفر از واکسن هاری استفاده کرد.

بهداشت مواد غذایی و آب

بچه ها و نوزادان به علت تماس طبیعی و دائمی دست ها به دهان شان، بیشتر از بزرگسالان در معرض بیماری های ناشی از مواد غذایی و آب قرار می گیرند.

اندازه خطر ابتلا می تواند با شستشوی مکرر دست ها با صابون یا مواد ضدعفونی نماینده الکلی، کاهش یابد. بعلاوه بهتر است بچه ها از مواد غذایی تازه و پخته شده استفاده نمایند و از خوردن غذاهای خام و و محصولات لبنی غیر پاستوریزه خودداری نمایند.

آب مورد استفاده برای نوشیدن، تهیه شیر خشک، رقیق کردن نوشیدنی ها و مسواک زدن باید به صورت بطری یا آب جوشانده شده باشد.

نوزادان و بچه ها نباید از آب استخرها یا حمام بنوشند و بهتر است والدین محصولات بسته بندی شده همراه خود داشته باشند.

بچه ها مبتلا به اسهال، آب بدن خود را به سرعت از دست می دهند و لازم است مایعات زیادی بنوشند. آب آشامیدنی و آب میوه ها باید از آب بهداشتی و سالم تأمین شوند.

بچه های که از اسهال خونی، تب بالا یا دردهای ناحیه شکم رنج می برند، لازم است از مراقبت های پزشکی بهره گیرند.

ایمنی در برابر تابش آفتاب

بچه ها و نوزادان از جمله گروه های آسیب پذیر در برابر آفتاب سوختگی و تابش خورشید هستند. عدم رعایت موارد ایمنی می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی قابل توجه در کوتاه مدت شده و احتمال بروز سرطان پوست در آینده را افزایش دهد.

برترین روش برای محافظت از بچه ها در برابر آفتاب سوختگی استفاده ترکیبی از سایه، لباس و کرم های ضد آفتاب است.

از کرم های ضد آفتاب با حداقل SPF 15 بهره ببرید تا حفاظت مناسبی در برابر UVA ایجاد گردد.

از کرم های ضد آفتاب حدود 20-30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب برای پوشاندن تمام نقاطی که با نور آفتاب در تماس هستند، بهره ببرید.

به یاد داشته باشید دوش گرفتن، شنا کردن یا تعریق می توانند کرم ضد آفتاب را از بین ببرند و در این صورت لازم است دوباره از کرم ضد آفتاب استفاده گردد. کرم های ضد آفتاب ضد آب نیز گزینه مناسبی هستند.

استفاده از لباس هایی با بافت فشرده تر و پوشش بیشتر و کلاه های لبه دار می تواند از پوست بدن و صورت در مقابل اشعه های آفتاب محافظت کند.

بهتر است بین ساعت 11 صبح تا 3 بعدازظهر که تابش خورشید به طور معمول قوی تر است، در سایه باشید و در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

برای محافظت از چشم ها در برابر اشعه آفتاب از عینک ّهای آفتابی با علامت CE، برچسب UV400 یا برچسب 100٪ محافظ UV بهره ببرید.

پیشگیری از تصادف

مقررات بهداشتی، ایمنی و استانداردها در کشورهای مختلف، فرق دارد. بنابراین والدین باید از این مقررات مطلع باشند و شرایط لازم برای ایمنی بچه ها شان را در کشور مقصد فراهم نمایند.

امکاناتی از قبیل جایگاه های بلند برای غذا دادن به بچه ها، ظروف سفارشی و مخصوص بچه ها، مایکروویو برای گرم کردن غذا و اتاق های پرستاری مادر و کودک ممکن است در بسیاری از نقاط در دسترس نباشند. به والدین توصیه می گردد قبل از سفر امکانات موجود در کشور مقصد را آنالیز نمایند.

قوانین هدایت و رانندگی و سن مناسب برای استفاده از جایگاه ماشین برای کود کان در همه کشورها یکسان نیستند؛ ممکن است پس از آنالیز های لازم، والدین مجبور باشند جایگاه کودک خودروی خود را به کشور مقصد ببرند.

خدمات درمانی

همه مسافران از جمله بچه ها باید تحت پوشش بیمه های مسافرتی باشند تا در صورت احتیاج هزینه های درمانی تأمین شوند.

یاری های پزشکی

والدین باید بدانند در صورت بیمار شدن بچه ها چه کاری انجام دهند. لازم است راه های دسترسی به اورژ انس در خارج از کشور را آنالیز و بعلاوه از اطلاعات هتل محل اقامت، آدرس مراکز درمانی نزدیک به هتل را دریافت کرد.

منبع: کجارو / fitfortravel.nhs.uk
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2042

به "توصیه های لازم برای سفر همراه بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های لازم برای سفر همراه بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید