ترس های غیرواقعی بچه ها، در صورت تماشای کارتون های ترسناک

به گزارش مجله گیتی رو، کارتون های ترسناکی که بچه ها تماشا می نمایند ترس ها و اضطراب های غیرواقعی را در روان آن ها شکل می دهند.

ترس های غیرواقعی بچه ها، در صورت تماشای کارتون های ترسناک

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرفوری، فاطمه خادملو درباره تاثیرات کارتون هاى ترسناک و تخیلى بر بچه ها، اظهار کرد: در عصر اطلاعات، رسانه یکی از ابزارهای قدرتمند برای گذران اوقات فراغت، آموزش و حتی سایر حوزه ها مانند تجارت، شهرت و ... شده است. از میان انواع رسانه، رسانه های تصویری نسبت به سایر رسانه ها در اولویت مصرف قرار دارند.

این روانشناس با اشاره به اینکه از میان مصرف نمایندگان رسانه نیز گروه بچه ها و نوجوانان با توجه به شرایط زندگی این روزها، جزء مصرف نمایندگان اصلی این رسانه هستند، افزود: دلایلی همچون بیماری کرونا و به دنبال آن آموزش مجازی و همچنین ویژگی کنجکاوی بچه ها و نوجوانان برای شناخت اتفاقات جدید جهان و همچنین ویژگی هیجان خواهی آنان موجب شده تا این پرمصرف بودن قابل توجیه باشد.

جامعه شناسی و آسیب شناس مسائل اجتماعی و خانواده توضیح داد: از این نظر که رسانه ها یکی از قدرتمندترین کانال های جامع پذیری و فرهنگ پذیری فرزندان در عصر کنونی هستند؛ و به عبارتی این ابزار ارتباطی، وسیله ای قوی برای شکل دهی رفتار انسان ها به طور کلی، و بچه ها و نوجوانان به طور ویژه اند؛ و از آنجایی که رسانه بخصوص برنامه های تلویزیون، یا سی دی ها و دی وی دی های خانگی و ... تأثیرات خود را به طور غیرمستقیم و در ناخودمطلع فرد میگذارد و در دراز مدت این ناخودمطلع شکل یافته، بخش مهمی از روان انسان می گردد و در ادامه باورهای انسان را شکل می دهد و در نهایت، رفتار را که بخش خروجی یا برونداد انسان است را تحت تاثیر قرار می دهد، بسیار اهمیت دارد.

خادملو با بیان اینکه این درجه اهمیت در مورد بچه ها و نوجوانان از حساسیت بالاتری برخوردار است، ادامه داد: زیرا افکار، باورها و رفتارهای این گروه سنی در حال شکل گیری است و راستا زندگی آنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. از این حیث، انتخاب نوع کارتون و فیلم برای گروه سنی کودک و نوجوان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

این روانشناس گفت: کارتون ها یا فیلم های تخیلی برای پرورش تخیل بچه ها می تواند بسیار مفید و موثر باشند، اما اگر همین فیلم ها از تخیلات منفی یا ترسناک استفاده نموده باشند می توانند تاثیر مخربی بر کودک و نوجوان بگذارند؛ به همان میزان که تخیل مثبت و سازنده می تواند بر رشد خلاقیت و تفکر کودک و نوجوان اثر تکاملی و روبه رشدی داشته باشد، تخیل منفی و باورهای ناسازگار با عواطف انسانی نیز می تواند تاثیر روبه زوال و منفی بگذارد.

وی ادامه داد: از این رو، توجه به نوع کارتون یا فیلم هایی که بچه ها و نوجوانان انتخاب می نمایند و یا والدین برای آنان انتخاب می نمایند، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این انتخاب ها می تواند بر افکار اولیه، باورهای بنیادی و در آینده، رفتارهای کودک و نوجوانمان موثر باشد و چه بسا لایه های پنهانی را در روان فرزندمان شکل دهد که امکان تغییر آن بسیار سخت و یا گاه غیرممکن باشد.

خادملو افزود: کارتون های ترسناکی که بچه ها از آن ها استفاده می نمایند ترس های غیرواقعی و بدنبال آن اضطراب های غیرواقعی را در روان آن ها شکل می دهد که اثرات آن بر شخصیت فرد در سال های آینده زندگی اش بروز می یابد.

این روانشناس گفت: امیدواریم که والدین نسبت به این گونه مسائل در پرورش بچه ها خود مطلع باشند تا در نوجوانی با چالش های کمتر و قابل حل تری روبرو بشوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1358

به "ترس های غیرواقعی بچه ها، در صورت تماشای کارتون های ترسناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس های غیرواقعی بچه ها، در صورت تماشای کارتون های ترسناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید