بررسی میزان فروش برندهای ایرانی و خارجی در خبرنگاران
به گزارش مجله گیتی رو، به نقل از آی تی رسان؛ خبرنگاران به عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی در ایران و خاورمیانه، میزبان میلیون ها محصول و هزاران برند از داخل و خارج از کشور است. کاربران خبرنگاران از ابتدا برای خرید محصولات ایرانی یا خارجی در این فروشگاه محدودیتی نداشتند اما این فروشگاه در راستای حمایت از شرکت های داخلی و توسعه کسب وکارهای بومی، مزایای ویژه ای برای برندهای داخلی تدارک دید تا حتی کسب وکارهای نوپا و کوچک نیز بتوانند محصولات خود را در خبرنگاران به فروش برسانند. در این مطلب، بر اساس گزارش سال 99 خبرنگاران میزان فروش برندهای ایرانی و خارجی در خبرنگاران را بررسی می کنیم.
از جمله مهم ترین اقدامات خبرنگاران برای حمایت از کسب وکارهای کوچک و گمنام بومی، راه اندازی سیستم خرده فروشی آنلاین مارکت پلیس بود که دسترسی و آزادی بیشتری را برای فروش محصولات تامین کنندگان کوچک و بزرگ بومی، در خبرنگاران فراهم کرد.
مارکت پلیس خبرنگاران در سال 95 راه اندازی شد و در خاتمه آن سال، تنها هزار و نود و چهار تامین کننده ایرانی با خبرنگاران همکاری داشتند؛ اما این آمار طی 4 سال به بیش از 152 هزار کسب وکار ایرانی رسید؛ از طرفی فروشندگان فعال خبرنگاران به طور میانه ماهانه 51 میلیون تومان فروش محصول دارند که رقمی قابل توجه است.
حالا در زمانی که ایران بیش از پیش به توسعه کسب وکارهای بومی و حمایت از شرکت ها و برندهای داخلی نیاز دارد، خبرنگاران در جایگاه یک حامی و همراه برای برندهای ایرانی، شرایطی را فراهم کرده تا محصولات ایرانی همپا و حتی بیشتر از محصولات خارجی در بزرگ ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه به فروش برسند.
همانطور که گفته شد، در حال حاضر بیش از 150 هزار کسب و کار ایرانی در خبرنگاران فعال هستند و این فروشگاه توانسته بخش عمده ای از بازار خرده فروشی کشور را در اختیار داشته باشد؛ بنابراین فروش بالای محصولات و برندهای داخلی و خارجی در این فروشگاه، نشان دهنده سلیقه و نیازهای بازار است.
حضور پر رنگ برندهای خارجی در بخش لوازم دیجیتال
محصولات ایرانی در بسیاری از بخش های پرفروش خبرنگاران نماینده ای ندارند، طبق گزارش سال 99 خبرنگاران، پرفروش ترین تلفن های همراه، ساعت هوشمند، کنسول بازی، دوربین عکاسی و غیره تماما در اختیار برندهای معتبر خارجی است و برندهای ایرانی تا به امروز توان رقابت در این بخش ها را پیدا نکرده اند.
اما در دسته بندی هایی که برندهای داخلی در آن حضور پر رنگ دارند، اقبال مردم به این برندها بیشتر بوده و شرکت های داخلی توانسته اند محصولات خود را همپا با برندهای خارجی و معتبر به فروش برسانند.
حضور پر رنگ برندهای ایرانی در بخش لوازم خانگی
در گزارش سال 99 خبرنگاران اشاره شده که در بخش تلویزیون، چهار محصول پرفروش متعلق به برندهای ایکس ویژن و اسنوا هستند؛ همچنین پرفروش ترین ماشین لباس شویی های خبرنگاران تماما ایرانی و از برندهای پاکشوما و پارس خزر هستند. البته خروج برندهای معتبر سامسونگ و ال جی از این حوزه، تاثیر زیادی در فروش برندهای ایرانی داشته است. در میان پرفروش های بخش یخچال و فریزر و همچنین پوشاک نیز برندهای ایرانی محبوبیت بیشتری نسبت به برندهای خارجی دارند.
پر جستجوترین برندهای ایرانی و خارجی در خبرنگاران
براساس گزارش سال 99 خبرنگاران، برند نوشیدنی باربیکن، پرجستجوترین برند ایرانی و سامسونگ، پرجستجوترین برند خارجی این پلتفرم هستند؛ نکته قابل توجه آن است که در سال گذشته مقدار جستجو سامسونگ در خبرنگاران بیش از 31 برابر بیشتر از مقدار جستجو باربیکن بوده است!
برند لوازم آرایشی بهداشتی لافارر، لوازم خانگی گوفر، لوازم آرایشی و بهداشتی سینره و سریتا نیز جزو دیگر برندهای ایرانی پرجستجو در خبرنگاران هستند، در میان برندهای خارجی نیز پس از سامسونگ، برندهای شیائومی، اپل، هواوی و نوکیا بیشترین مقدار جستجو را دارند. نکته قابل توجه دیگر آن است که مقدار سرچ نوکیا در خبرنگاران از باربیکن هم بالاتر است. بنابراین در مجموع اقبال مردم نسبت به برندهای خارجی فاصله زیادی با برندهای ایرانی دارد.
افزایش برندهای ایرانی خبرنگاران با عرضه مارکت پلیس
طبق گزارش سال 99 خبرنگاران، تا خاتمه سال 99 بیش از 6 هزار برند ایرانی محصولات خود را در خبرنگاران به فروش گذاشتند که این مقدار نسبت به دو هزار و پانصد برند سال 98 رشدی 145 درصدی داشت.
این فروشگاه در آماری دیگر اعلام کرده که در سال گذشته، 78 درصد فروش تعدادی خبرنگاران متعلق به برندهای ایرانی بوده، در واقع از سال 97 مقدار فروش کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی پیشی گرفته به طوری که در سال 99 کالاهای ایرانی بیش از سه برابر کالاهای خارجی در خبرنگاران فروش داشتند.
پرفروش ترین برندهای ایرانی خبرنگاران
در جدول پرفروش ترین برندهای ایرانی دیجی کلا در سال 99، نام ایکس ویژن و پارس خزر همچون سال 98 به ترتیب در رتبه اول و دوم دیده می شود؛ پس از آن ها، پاکشوما توانسته با تولید محصولات باکیفیت و تبلیغات گسترده از رتبه ششم در سال 98 به رتبه سوم برندهای پرفروش ایرانی در خبرنگاران برسد. ایکس ویژن به عنوان پرفروش ترین برند ایرانی خبرنگاران حدود 4 درصد فروش ریالی این فروشگاه را به خود اختصاص داده است.
پرفروش ترین برندهای خارجی خبرنگاران
در میان برندهای خارجی نیز همچون گذشته سامسونگ در رده اول قرار گرفته است، پس از آن شیائومی با صعود یک پله ای نسبت به سال 98، به مقام دوم رسیده و اپل نیز سومین برند خارجی پرفروش سال گذشته خبرنگاران بود، همچنین بیش از 20 درصد فروش ریالی خبرنگاران متعلق به برند سامسونگ است. در واقع این کمپانی کره ای توانسته تا اعتبار خوبی در میان ایرانی ها کسب کند و به یکی از بهترین برندهای خارجی حاضر در ایران تبدیل شود.
تلویزیون های ایرانی طرفداران زیادی دارد
همانطور که گفته شد، در میان برندهای پرفروش تلویزیون در خبرنگاران، برندهای ایرانی درخشش فراوانی دارند، برند ایکس ویژن با در اختیار داشتن نزدیک به 25 درصد سهم فروش ریالی تلویزیون ها در خبرنگاران، پرفروش ترین برند تلویزیون در این فروشگاه محسوب می شود. پس از آن به ترتیب نام تی سی ال، اسنوا، سامسونگ، دوو، فیلیپس، ال جی و شهاب دیده می شود که شاهد حضور سه برند ایرانی در میان شرکت های غول تولید کننده تلویزیون در جهان هستیم.
اقبال مردم به یخچال و فریزرهای ایرانی
در میان برندهای پرفروش یخچال و فریزر نیز امرسان، ایستکول، اسنوا، جی پلاس، فلور، پارس و ایکس ویژن به عنوان برندهای ایرانی حضور چشمگیری دارند، در حالی که از برندهای خارجی تنها نام دوو، سامسونگ و تی سی ال به چشم می خورد.
بخش لوازم دیجیتال در اختیار برندهای خارجی
اما در دیگر بخش های صوتی، تصویری و الکترونیکی حضور برندهای خارجی بسیار برجسته تر است، در برندهای پرفروش تلفن همراه، نام سامسونگ، شیائومی، اپل، هواوی، آنر و نوکیا به چشم می خورد، این درحالی است که تنها برند اُرد به عنوان یک شرکت ایرانی با سهم کمتر از یک درصد در این جدول حضور دارد.
در میان برندهای پرفروش در بخش دوربین، لپ تاپ، عطر و ادکلن، نامی از برندهای ایرانی دیده نمی شود، اما در بخش لوازم جانبی کنسول و بازی، شرکت تسکو سومین برند محبوب خبرنگاران است که حدود 4 درصد بازار در این فروشگاه را در اختیار دارد.
طبق انتظار در بخش لوازم خوراکی و پروتئینی، برندهای ایرانی حرف اول را می زنند اما در همین بخش برند نسکافه با در اختیار داشتن نزدیک به دو درصد بازار به عنوان تنها برند خارجی دیده می شود.
نکته خاتمهی…
همانطور که مشاهده می کنید، در گزارش سال 99 خبرنگاران تعیین شده که برندهای ایرانی معتبر در فروش محصولات خود در خبرنگاران کاملا پیروز بودند و محبوبیت بیشتری نسبت به برندهای خارجی پیدا کردند، اما در بخش لوازم دیجیتال مانند تلفن همراه، برند ایرانی قدرتمندی نیست که توانایی رقابت با امثال سامسونگ، اپل و شیائومی را داشته باشد؛ به همین دلیل این بازار کاملا در اختیار برندهای خارجی قرار گرفته است.
همچنین در گزارش سال 99 خبرنگاران شاهد فروش پایین برخی برندهای خارجی بودیم که در این مورد نباید خروج برندهای مطرح لوازم خانگی همچون سامسونگ، ال جی و یا برند محبوب سونی از بازار ایران را فراموش کرد. در واقع اقبال عمومی به کالاهای ایرانی، نتیجه خروج برندهای مطرح است.
در سالیان نه چندان دور، مثلا در بخش تلویزیون شاهد نام های بسیار بزرگ و معتبری همچون سونی و سامسونگ بودیم و بازار به سمت این برندها گرایش داشت اما حالا با نایاب شدن آن ها، عملا خبرنگاران و سایر پلتفرم های خرید و فروش آنلاین راهی جز فروش برندهای داخلی ندارد.
منبع: دیجیکالا مگ