ابداع بانداژی که خونریزی را متوقف می نماید

به گزارش مجله گیتی رو، محققان بانداژ جدیدی ابداع نموده اند که جریان خون را لخته می نماید. این بانداژ در زمینه مراقبت های بهداشتی تحول ایجاد می نماید.

ابداع بانداژی که خونریزی را متوقف می نماید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، مسئله ای که در بیشتر بانداژها وجود دارد این است که آنها به زخم می چسبند و زمانی که از روی زخم برداشته می شوند موجب باز شدن زخم و خونریزی مجدد می شوند. اکنون محققان بانداژی ابداع نموده اند که علاوه بر این که به زخم نمی چسبد به متوقف کردن خونریزی نیز یاری می نماید.

مواد مورد استفاده در ساخت این بانداژ تقریبا به صورت تصادفی ابداع شد.

محققان موسسه تحقیقاتی ETH زوریخ در سوئیس و دانشگاه ملی سنگاپور سرگرم تهیه پوشش های فوق آب گریز (دفع مایع) برای تجهیزات پزشکی مانند کاتترها بودند. این پوشش های آب گریز باعث می گردد خون یا مایعات دیگر به وسایل پزشکی نچسبد.

محققان به طور غیرمنتظره متوجه شدند یکی از پوشش هایی که ابداع نموده اند به لخته شدن خون یاری می نماید. این پوشش از نانوالیاف سیلیکون و کربن تشکیل شده است و برای استفاده در بانداژ روی گاز پنبه ای معمولی قرار می گیرد.

این ماده طی چند دقیقه تماس باعث جلوگیری از خونریزی و لخته شدن خون می گردد. مکانیسم این بانداژ در لخته کردن خون هنوز به طور کامل تعیین نشده است، اما محققان گمان می نمایند که نانوالیاف کربن در این مکانیسم دخالت دارند.

از دیگر امتیازهای این ماده این است که خواص ضد باکتریایی نیز دارد و باکتری ها نمی توانند به سطح آن بچسبند در حالی که نمونه اولیه این بانداژ با موفقیت بر موش ها آزمایش شده اند، اما محققان می گویند ضروری است این فناوری قبل از این که روی انسان ها آزمایش گردد بیشتر توسعه داده گردد. در نهایت این بانداژ تفاوت زیادی در زمینه مراقبت های بهداشتی ایجاد می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 795

به "ابداع بانداژی که خونریزی را متوقف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع بانداژی که خونریزی را متوقف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید