آب خوان هایی که در خوان خود آب ندارند

به گزارش مجله گیتی رو، خبرنگاران/لرستان آب خوان های لرستان دیگر در خوان خود آب ندارند.

آب خوان هایی که در خوان خود آب ندارند

داریوش حسن نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در این خصوص گفت: منابع آب زیرزمینی استان در اسفند 1400 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود دو متر افت داشته است.

وی با بیان اینکه به علت کاهش نگران نماینده منابع آبی در سالجاری، کشت محصولات آبدوست با استفاده از منابع آب زیر زمینی در هیچ یک از شهرستان های استان امکان پذیر نیست، اظهار کرد: میانه سطح آب زیرزمینی محدوده های بیلان استان در اسفند 1400 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود دو متر افت داشته که معادل حجمی حدود 158 میلیون متر مکعب که نسبت به سال گذشته 76 درصد کاهش را نشان می دهد.

این مسئول اضافه کرد: میزان آب مورد احتیاج به منظور پایداری آب رودخانه کشکان و جلوگیری از خشک شدن این رودخانه به 2 تا 3 متر مکعب آب احتیاج است، رودخانه های کاکارضا و کهمان به عنوان سرشاخه های اصلی کشکان، بعلت کاهش شدید قادر به تامین این میزان آب نیستند.

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان با اشاره به اینکه بیشترین تغییرات سطح آب زیر زمینی استان در اسفند 1400 نسبت به سال گذشته دشت الشتر با افت 3.3 متر و کسری مخزن 21 میلیون متر مکعب و دشت الیگودرز با افت حدود 3 متر و کسری مخزن حدود 61 میلیون مترمکعب است، تاکید نمود: در صورت عدم توجه کشاورزان و بهره برداران از منابع آب زیرزمینی به رعایت الگوی کشت مناسب و مدیریت مصرف از منابع آبی استان خسارات جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود.

حسن نژاد توضیح داد: سطح آب های زیر زمینی استان در بلندمدت به طور میانه حدود 5.5 متر افت و کسری مخزن 413 میلیون مترمکعب داشته که معادل افت سالانه 20 سانتی متر و کسری مخزن حدود 16 میلیون متر مکعب است که نشان دهنده فرایند کاهشی منابع آب زیر زمینی در استان است.

وی در تشریح شرایط منابع آبی موجود در استان گفت: حجم مخزن سد ایوشان در حال حاضر 22 میلیون مترمکعب است که از این میزان 1 میلیون متر مکعب تخصیص آب شرب و 5 میلیون مترمکعب حجم مرده مخزن و 6.7میلیون متر مکعب تخصیص آب زیست محیطی و 3 میلیون متر مکعب از آن نیز نفوذ، نشت و تبخیر می گردد که حدود 7 میلیون متر مکعب آب برای رهاسازی به منظور تامین آب کشاورزی در دسترس است بطوری که سال گذشته در همین زمان با وجود 33 میلیون مترمکعب حجم آب ذخیره شده در مخزن سد با کمبود آب در ادامه فصل کشت روبرو شدیم و علیرغم تخلیه غیر اصولی و فنی حجم مرده سد باز هم شاهد خشک شدن کشت محصولات تعدادی از کشاورزان منطقه بودیم.

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان ادامه داد : سال جاری بجز 3 استان ساحلی کاشت برنج در تمام کشور ممنوع اعلام شد اما متاسفانه ما شاهد اجاره اراضی منطقه به کشاورزان غیر بومی هستیم. این در مدیریت رهاسازی آب سدها ما را با مشکل روبرو خواهد نمود.

حسن نژاد اعلام کرد: در شهرستان های دلفان و سلسله به منظور جبران خسارات وارده و جلوگیری از خسارت بیشتر به منابع آب زیرزمینی با همراه و همکاری بهره برداران و با مدیریت و کوشش اعضای شورای حفاظت این شهرستان ها کشت گیاهان آبدوستی مانند سیب زمینی و چغندر ممنوع اعلام شد و کشاورزان منطقه تنها با استفاده از منابع آب سطحی و رعایت الگوی کشت اعلام شده به وسیله جهاد کشاورزی و اخذ مجوز و تمدید پروانه از شرکت آب منطقه ای قادر به کشاورزی هستند.

وی بعلاوه در مورد نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها گفت: با توجه به اتمام مهلت داده شده به مالکین چاه آب برای نصب کنتور هوشمند، مالکین موظف هستند تا خاتمه فصل کشت نسبت به نصب کنتور اقدام نمایند در غیر اینصورت برق و آب مصرفی چاه با تعرفه آزاد محاسبه و برق چاهها دارای اضافه برداشت قطع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2145

به "آب خوان هایی که در خوان خود آب ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب خوان هایی که در خوان خود آب ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید