5 کتاب فلسفی قابل فهم برای یافتن معنی زندگی

به گزارش مجله گیتی رو، بیشتر مردم فلسفه را به دیده احترام می نگرند و در عین حال از آن هراس دارند؛ کتاب های فلسفه پرابهت اند و همین باعث می گردد تا کتاب خوان های عادی به سراغ مطالعه فلسفه نروند. بسیاری فکر می نمایند فلسفه خواندن کار هر کسی نیست؛ اما می توان گفت چنین طرز فکری دستخوش تغییر شده است. فلاسفه اولیه در یونان باستان به میان مردم می رفتند و با آن ها به بحث و گفت وگو می نشستند. از طرف دیگر فلسفه در لغت به معنای دوست دار حقیقت است. چطور می توان بسیاری از مردم را از کسب حقیقت محروم کرد؟ کتاب هایی که در این یادداشت معرفی می کنیم همگی یک نقطه مشترک دارند و آن هم اینکه برای علاقه مندان به فلسفه نوشته شده اند.

5 کتاب فلسفی قابل فهم برای یافتن معنی زندگی

درس های این کتاب ها را می توانیم در زندگی روزمره خود به کار بگیریم، با نگرش فیلسوفان نسبت به احساساتی نظیر ترس و تنهایی آشنا می شویم و کوشش می کنیم به زندگی خودمان معنی ببخشیم.

وزن چیزها

گاهی اوقات نزدیک روز تولدمان به گذشته و روزهای پیش رویمان فکر می کنیم و به خودمان می گوییم مسیری که تا به حال طی نموده ایم درست و خوب بوده است؟ آیا می خواهیم برای آینده، فرایند خود را تغییر دهیم؟ به هر حال در زندگی امان دست به انتخاب می زنیم. تصمیم دریافت برای اینکه چگونه زندگی کنیم ذهن بسکمک از فلاسفه را به خود مشغول نموده است؛ در وزن چیزها تصمیم داریم به آرای تعدادی از فلاسفه و اندیشمندان بپردازیم. این کتاب از 10 فصل تشکیل شده است که فصل خاتمهی آن ماهیت جمع بندی دارد. در وزن چیزها از خود می پرسیم که خاتمه پذیر بودن زندگی و توجه به آن، در تصمیمات ما اثرگذار است. برای داشتن زندگی خوب باید چه چیزی را به عنوان هدف مشخص کنیم. از نظرات فلاسفه باستان و اندیشمندان فایده گرای قرن نوزدهم برای مشخص هدف ها کمک می گیریم. برای حل تناقض هایی که گاهی اوقات ضرورت های زندگی بر ما تحمیل می نماید از ابزار های موجود استفاده می کنیم و نهایتا به نقش اخلاق و دین برای داشتن زندگی خوب می پردازیم .

درس گفتارهایی کوچک در باب مقولاتی عظیم

فلاسفه بر سر بسکمک از مفاهیم و موضوعات اختلاف نظر دارند و عقایدشان متفاوت است؛ از طرف دیگر عقاید آن ها ممکن است با گذشت زمان دستخوش تغییر و تحولات عظیمی گردد. لشک کولاکوفسکی عضو همین دسته از فلاسفه است. او در ابتدای امر، کمونیست بود اما به تدریج به جانبداری از مارکسیسم با چهره انسانی روی آورد؛ به همین خاطر بر عقایدش مهر تجدیدنظرطلبی زده شد و او را از حزب کمونیست لهستان و دانشگاهی که در آن تدریس می کرد اخراج کردند. کتاب درس گفتار هایی کوچک در باب مقولاتی عظیم برگرفته از سلسله جلساتی تلویزیونی در کشور لهستان است که در آن کولاکوفسکی برداشت های خود پیرامون بیش از سی موضوع و مسأله مهم را به زبانی ساده و قابل فهم بیان می نماید؛ او درباره قدرت، آزادی، وجدان، تجمل، ملال، خشونت، شهرت و… سخنانی مهم به زبان می آورد. برای فهم مطالب این کتاب به پیش زمینه فلسفی نیازی نیست اما درس گفتارهایی کوچک در باب مقولاتی عظیم می تواند آغاز خوبی برای مطالعه عمیق در فلسفه باشد.

فلسفه ترس

اگر رسانه ها را دنبال کنیم متوجه می شویم که در احاطه اخبار بد قرار گرفته ایم . میزان نگرانی و دلهره در زندگی روزمره ا مان زیاد است و از مسائل بسیار زیادی هراس داریم و می ترسیم. این کتاب به آنالیز مفهوم ترس از دیدگاه فلسفی می پردازد. نویسنده با آوردن مثا ل هایی عینی نظیر عبور از گیت بازرسی فرودگاه، به ما برای درک مطلبش کمک می رساند. این کتاب از 7 فصل تشکیل شده است و در آن به رابطه میان ترس یا ریسک و اعتماد صحبت می گردد؛ همین طور به فرهنگ و سیاست ترس هم توجه می گردد و ترس از دیدگاه اندیشمندان مختلف تعریف می گردد؛ به باور نویسنده، فرهنگ ترس و دامن زدن به آن، آزادی ما را کمتر و محدود تر از گذشته می نماید. او در این کتاب به این مسأله می پردازد که از جنگ علیه تروریسم چه بهره برداری های سیاسی شده است. همین طور به نقش ترس در شکل گیری جوهره بعضی از فلسفه های سیاسی اندیشمندانی چون ماکیاولی و هابز اشاره می گردد.

زندگی خوب

معمولا گاهی اوقات برایمان این سؤال پیش می آید که زندگی خوب چیست و چه مؤلفه هایی دارد. به نظر می رسد که زمانی می توانیم زندگی خودمان را خوب بدانیم که با پرورش دادن شخصیت و عاداتمان فضیلت هایی را در خود بپرورانیم . زمانی زندگی امان خوب است که احساس خوشبختی داشته باشیم؛ خوشبختی شرایط باثبات رضایت درونی است که مقداری از حد عادی فراتر باشد. کتاب زندگی خوب اثر مارک ورنون است؛ نویسنده این کتاب در حوزه فیزیک، الهیات و فلسفه تحصیل نموده و کتاب هایی درباره موضوعاتی چون دوستی، معنویت، علم و فلسفه زندگی روزمره نوشته است. در کتاب زندگی خوب، 30 گام فلسفی برای کمال بخشیدن به هنر زیستن معرفی شده است. 30 فضیلت ذکر شده به 5 دسته فضیلت های معنوی (هنر، آزادی، معنا و..)، فضیلت های مصیبت بار (خشم، سوگواری، داستان گویی و..)، فضیلت های اجتماعی (معاشرت، مدارا، دوستی با مردم و..)، فضیلت های عملگرایانه (شوخ طبعی، سکون، فرزانگی و..) و فضیلت های فردی (بخشایش، امید و عشق) تقسیم می شوند؛ در هر یک از سی گام یاد شده، آرا و اندیشه های حداقل فیلسوف یا اندیشمند، به زبانی ساده و قابل فهم معرفی می گردد .

در جست وجوی معنا

معنای زندگی چیست؟ سؤالی که می تواند مدت های طولانی ذهنمان را به خود مشغول کند و پس از آنکه به نتیجه ای نرسیدیم کوشش می کنیم تا فکرمان را تغییر دهیم.

در کتاب در جست وجوی معنا درباره دو موضوع مهم، شناخت پیدا می کنیم؛ بخش اول مربوط به واقعیت هایی درباره زندگی است، مانند مرگ، رنج، طبیعت و نبود هدف نهایی؛ بخش دوم مربوط به خودشکوفایی است و اینکه زندگی چگونه و به چه معنا می تواند آرمانی رضایت بخش باشد. در جست وجوی معنا، به آرا و افکار اندیشمندان زیادی اشاره شده است. به عنوان نمونه نویسنده در بخش هوپوساپینس، به تفاوت دیدگاه روسو و ارسطو درباره وضع طبیعی انسان ها اشاره نموده است.

کتاب در جست وجوی معنا نوشته فیلسوف آلمانی، اسوالد هنفلینگ است؛ او بیشتر عمر خود را در انگلستان گذراند و از اندیشه های ویتگنشتاین متأخر تأثیر پذیرفته بود. از او اثار دیگری هم به زبان فارسی ترجمه شده است.

هفتمین نمایشگاه آنلاین خبرنگاران با عنوان دل به دریای کتاب بزن از 25 اردیبهشت تا 14 خردادماه برگزار می گردد که در آن 81261 عنوان کتاب تا 80 درصد تخفیف به دوستداران کتاب عرضه می شوند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1730

به "5 کتاب فلسفی قابل فهم برای یافتن معنی زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کتاب فلسفی قابل فهم برای یافتن معنی زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید