کارگر یا محافظه کار؛کدامیک به نفع تهران است؟

به گزارش مجله گیتی رو، پس از استعفای دیوید کامرون و روی کار آمدن ترزا می زمزمه هایی درباره رفراندوم مطرح شد که مخالفین در برابر آن مقاومت کردند.

کارگر یا محافظه کار؛کدامیک به نفع تهران است؟

می به همین دلیل برای حفظ موضوعات مورد توافق با اتحادیه اروپا تلاش های زیادی کرد و به دنبال آن بود تا آن را به تصویب مجلس برساند. مجلس نیز در ادامه مخالفت کرد چرا که آن توافق موضوعات زیادی را در بر می گرفت و در هر بخش آن ضررهای زیادی را متوجه بریتانیا می کرد.

هنگامی که برای چهارمین بار مجلس بریتانیا مخالفت کرد ترزا می نیز کناره گیری کرد و بوریس جانسونی نخست وزیر شد که در دولت می وزیر خارجه بود و تلاش کرد تا در خصوص برگزیت موفقیت هایی حاصل شود که حتی در همین زمینه و در آن برهه زمانی وزیری به صورت جداگانه برای امور برگزیت انتخاب شد. در ادامه و با نخست وزیری بوریس جانسون وی متوجه مخالفت های مجلس شد و گفت که آن را منحل می کند بدین منظور که بتواند در صورت توافق با اتحادیه اروپا آن را در مجلس تصویب کند. اما نهایتا دادگاه عالی آن را رد کرد و جانسون مجبور شد تا با مجلس دست و پنجه نرم کند. همین موضوع سبب شد تا وی خبر از انتخابات مجدد دهد. انتخابات زودهنگام زمانی می تواند برگزار شود که نخست وزیر مجلس را منحل کند؛ به این اعتبار که رأی مجدد قوی تر و بالاتری بیاورد تا در این راستا با قاطعیت تمام برگزیت را اجرایی کند که در همین حال توافق حزب در سایه نیز در این مورد الزامی بود. در ادامه حزب در سایه با امید بر اینکه رأی اکثریت از آن آنها خواهد بود موافقت کردند و به این ترتیب شاهد برگزاری انتخابات مجدد خواهیم بود.

در این انتخابات پیش بینی می شود که حزب کارگر از اکثریت بالایی برخوردار شود. به این اعتبار که بسیاری از مردم از همان ابتدا مخالف برگزیت بودند. از لحاظ داخلی انسجام بریتانیا منوط به ماندن و ادامه همکاری با اتحادیه اروپا است. به همین دلیل اسکاتلند و ایرلند نیز اعلام کرده اند که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آنها مایلند تا در این اتحادیه باقی بمانند. اگر ولز هم چنین موضعی بگیرد شرایط بریتانیا دچار تحولات عمیقی خواهد شد و به نظر می رسد اکثریت مردم با این امر مخالف هستند و در تلاش خواهند کرد تا با انتخابات مجدد خطرات را دور کنند.

با چنین روندی به نظر می رسد اوضاع به ضرر حزب محافظه کار و به سود حزب کارگر باشد. برخی از نظرسنجی ها نیز حاکی از این مورد است حزب کارگر در آینده اکثریت مجلس را خواهد گرفت که مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند. از طرفی شاهد اظهارات بوریس جانسون نیز هستیم که می گوید مرگ برای او بهتر از ماندن در برگزیت است.

از یک سو باید آینده روابط ایران و بریتانیا را با توجه به این تحولات بررسی کرد. با توجه به مواضع و صحبت های جرمی کوربین به نظر می رسد شرایط با روی کار آمدن حزب کارگر بهتر خواهد شد. اما وقتی به تاریخ روابط ایران و بریتانیا بنگریم درمی یابیم که در رویکرد این دو حزب در قبال ایران تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

در برهه کنونی نیز با مقایسه مواضع حزب محافظه کار و کارگر شاهد هستیم که حزب کارگر مواضع معتدلانه و معقول تری در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته است. ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا با قدرت دریافت حزب کارگر می تواند باعث قدرتمندتر شدن این اتحادیه شود. از سوی دیگر ممکن است حزب کارگر مواضع بهتری نیز در قبال ایران با توجه به اقدامات خصمانه آمریکا داشته باشد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 693

به "کارگر یا محافظه کار؛کدامیک به نفع تهران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگر یا محافظه کار؛کدامیک به نفع تهران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید