چگونه مانند یک خرس بخوابیم؟

به گزارش مجله گیتی رو، لخته شدن خون، زخم بستر، از دست دادن استخوان و هر بیماری دیگری، گمان می گردد که خرس ها و سایر حیوانات در خواب زمستانی از این بیماری ها اجتناب می نمایند. بنابراین پزشکان و دامپزشکان در حال آنالیز توانایی آنها در خواب عمیق هستند.

چگونه مانند یک خرس بخوابیم؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، لخته شدن خون، زخم بستر، از دست دادن استخوان و هر بیماری دیگری، گمان می گردد که خرس ها و سایر حیوانات در خواب زمستانی از این بیماری ها اجتناب می نمایند. بنابراین پزشکان و دامپزشکان در حال آنالیز توانایی آنها در خواب عمیق هستند و از این بینش ها برای فراوری داروهایی برای درمان مسائل قلبی عروقی و سایر بیماری ها در افراد استفاده می نمایند.

زیباترین اسب ایرانی که دست پرورده عشایر است!/ عکس

حتی آژانس های فضایی و ارتش ها به امید بهره برداری از اکتشافات برای یاری به فضانوردان برای تحمل سختی های سفر فضایی و درمان سربازان مجروح، برای تحقیقات خواب زمستانی سرمایه گذاری می نمایند.

مانوئلا تینل، متخصص قلب در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ که با فروبرت کار نموده و پژوهشی اخیر در خصوص خرس های خواب زمستانی را رهبری نموده است، می گوید: شما می توانید واقعاً چیزهای زیادی از طبیعت یاد بگیرید. بسیار بیشتر از آنچه ما فکر می کنیم.

خرس قهوه ای در خواب زمستانی حیوانی است که به بیماری مبتلا نمی گردد و یک کتابخانه زنده از راهکار های بیولوژیکی است.

خرس های قهوه ای در خصوص خواب خود جدی هستند. بعد از اینکه غول های پشمالو در پاییز وزن می گیرند، می توانند تا هشت ماه به خواب زمستانی بپردازند.

با این حال، مهم نیست که چقدر خسته باشد، اگر فردی سعی کند برای مدت طولانی بخوابد، ماهیچه ها آتروفی می شوند. استخوان ها ضعیف می شوند. پوست با زخم بستر پوسته می گردد.

خواب زمستانی، در واقع، واقعاً شکلی از خواب نیست که مردم آن را تجربه می نمایند. این چیزی بسیار شدیدتر است: حالت عمیق حفاظت از انرژی، با کاهش ضربان قلب خرس قهوه ای کمتر از 10 ضربه در دقیقه است.

برای انسان ها، صرف پرواز در اقیانوس اطلس خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد. اما وقتی خرس ها بعد از چرت زدن چند ماهه از لانه های خود بیرون می آیند، خون آن ها نمی شوند.

بر اساس مقاله ای که اوایل سال جاری در مجله Science منتشر شد، نمونه برداری از خون خرسی که به خواب زمستانی رفته بود منجر به کشف اینکه پروتئین های خاصی - به ویژه یکی به نام HSP47 - در زمستان با فراوانی بسیار کمتری در خون خرس نسبت به تابستان ظاهر می شوند، نتیجه داد.

این پروتئین که در سطح پلاکت ها ظاهر می گردد، به چسبیدن سلول های خونی به یکدیگر یاری می نماید. هنگامی که لخته های خون پس از بریدگی ایجاد می شوند، خون ریزی بدن را متوقف می نمایند و به بهبود آن یاری می نمایند. اما وقتی خون در داخل سیاهرگ ها منعقد می گردد و به طور طبیعی حل نمی گردد، لخته ها می توانند کشنده باشند.

برای اینکه ببینند آیا این پروتئین همان تأثیر را در انسان دارد یا خیر، تیم به افرادی که آسیب نخاعی داشتند مراجعه کردند. این بیماران، مانند خرس های خواب زمستانی، لخته های خون زیادی نمی گیرند، که نشان می دهد بدن آنها راهی برای کاهش حضور پروتئین پس از آسیب پیدا نموده است.

این تیم دریافتند که این بیماران HSP47 بسیار کمتری نسبت به افراد آسیب ندیده دارند.

حیوانات دیگر خواب زمستانی را حتی از خرس ها به شدت فراتر می برند. هر پاییز، سنجاب زمینی 13 خطی در خاک فرو می رود، به شکل یک توپ کوچک در می آید و به خواب می رود. اما برخلاف خرس های قهوه ای، دمای بدن این جوندگان، که در سراسر دشت های بزرگ زندگی می نمایند، در طول خواب زمستانی به شدت کاهش می یابد. هر هفته یا دو هفته بیدار می گردد و دوباره سرد می گردد.

این موضوع باعث شد اشلی زندر، دامپزشک دانشمند، به این فکر کند: سنجاب برای ترمیم بدن خود بارها و بارها پس از نزدیک به یخ زدن تا حد مرگ چه می نماید؟

او و همکارانش در Fauna Bio، شرکتی که او یکی از بنیانگذارانش بود، بافت قلب نمونه برداری شده در زمان های مختلف در خواب زمستانی را آنالیز کردند. این تیم ژن هایی را در سلول های سنجاب ها برای محافظت و ترمیم قلب در هنگام گرم شدن یافتند.

Fauna Bio در حال آزمایش ترکیبی است که برای تقلید از آن پاسخ در انسان به عنوان یک داروی بالقوه برای یاری به بهبود عملکرد قلب پس از آسیب دیدگی، با هدف آغاز آزمایش های بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

در مقاله دیگری که سال گذشته در Science منتشر شد، کری و همکارانش میکروب های روده سنجاب ها را کشف کردند که مواد شیمیایی زائد را بازیافت می نمایند و آنها را به اسیدهای آمینه تبدیل می نمایند که حیوانات برای حفظ عضلات از آن ها استفاده می نمایند.

این کشف با پتانسیل مکمل های پروبیوتیکی همراه است که نه تنها به افراد مسن و مبتلا به سوءتغذیه با تحلیل عضلانی یاری می نماید، بلکه به فضانوردان اجازه می دهد در گرانش صفر قوی بمانند.

ناسا و سایر آژانس های فضایی تحقیقات خواب زمستانی را به امید اینکه مسافران فضایی را برای مأموریت های طولانی و تشعشعات کیهانی پایدار در حالت خواب زمستانی قرار دهند، تأمین مالی نموده اند.

منبع: washingtonpost

کشف قلمرو باستانی که هزاران سال پیش در اقیانوس گم شد/ عکس

سنگ قیمتی 30 سال در خانه زیر پا افتاده بود/ عکس

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 دی 1402 بروزرسانی: 3 دی 1402 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2388

به "چگونه مانند یک خرس بخوابیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مانند یک خرس بخوابیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید