چتر نجات مریخ نورد اگزومارس به مشکل خورد

به گزارش مجله گیتی رو، سخت ترین بخش ارسال سطح نورد به مریخ سفر آن در دل فضا نیست بلکه فرود آرام آن روی سطح این سیاره است و این کار با چتر نجات امکان پذیر است. آژانس فضایی اروپا فیلمی از آزمایش چتر نجات مریخ نورد خود منتشر کرده است.

چتر نجات مریخ نورد اگزومارس به مشکل خورد

جو سیاره سرخ استفاده از چتر نجات را سخت می کند و به همین دلیل است که در ماموریت های سفر به مریخ از چترنجات های پیشرفته و بسیار بزرگ استفاده می شود تا به کمک آن سطح نوردها به آرامی روی مریخ فرود بیایند.

آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی فدرال روسیه مریخ نورد اگزومارس(ExoMars) را در سال 2022 به مریخ خواهند فرستاد. آن ها به تازگی آزمایش در ارتفاع بالای چترنجات این مریخ نورد را به انجام رسانده اند. در این آزمایش مشکلاتی هم رخ داد و یکی از دو چتر نجات آسیب دید. تیم این مریخ نورد در حال بررسی داده ها هستند و امیدوارند این مشکل تا انجام آزمایش بعدی حل شود.

آژانس فضایی اروپا دو آزمایش در تاریخ های 24 و 25 ژوئن انجام داد و این چتر نجات را تا ارتفاع 29 کیلومتری به وسیله یک بالن هلیومی بالا برد و رها کرد در حالی که شبیه ساز مریخ نورد با اندازه و وزن یکسان به آن متصل بود.

این چتر دو بخش دارد: بخش اولیه 15 متری که مادامی که مریخ نورد با سرعت فراصوت در حال حرکت است باز می شود و یک بخش 35 متری که به کاهش سرعت مریخ نورد کمک می کند.

تیری بلانکوآرت(Thierry Blancquaert) رهبر برنامه اگزومارس می گوید: ما خوشحالیم که اعلام کنیم بخش اول به خوبی کار می کند. ما یک چتر ماوراء صوت داریم که می تواند به مریخ سفر کند.

وی در ارتباط با مشکل ایجاد شده برای بخش دوم اضافه کرد: عملکرد چترنجات دوم خیلی خوب نبود اما بهبود یافته بود. پس از خارج شدن آرام آن از کیسه، ما شاهد جدا شدن غیرمنتظره این چتر بودیم که احتمالا به این معنی است که سایبان اصلی چتر در قسمت های خاصی تحت فشار بیشتری قرار گرفته است. با این حال ماژول کاهش ارتفاع در شرایط خوبی قرار داشت.

این گروه امیدوارند تا ماه اکتبر یا نوامبر که آزمایش بعدی را انجام خواهند داد این مشکل را حل کنند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1814

به "چتر نجات مریخ نورد اگزومارس به مشکل خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چتر نجات مریخ نورد اگزومارس به مشکل خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید