پل افسوس ها، پل عشاق ونیزی

به گزارش مجله گیتی رو، اگر جزو انسان های احساساتی هستید حتما نام پل افسوس را شنیده اید. پل افسوس، پلی سر پوشیده و سفید رنگ در ونیز است که علاوه بر شکوه تاریخی و معماری صندلی ویژه ای در افسانه ها دارد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

پل افسوس ها، پل عشاق ونیزی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

پل مشهور آه یا افسوس در آغاز قرن هفدهم میلادی توسط آنتونیو کونتینو مجموعا در طول 2 سال طراحی و ساخته شد. این پل که بر روی رودخانه ریو دی پالاتزو (Rio di Palazzo) بنا شده است در اصل به عنوان راهی ارتباطی بین دادگاه و اتاق های بازپرسی قصر دوک به زندان جدید استفاده می شد.

نظریه های مختلفی برای دلیل این نامگذاری بیان شده است. طبق اولین یکی از این نظریه ها که امروزه به صورت افسانه ای محلی در آمده و بسیاری هم به آن اعتقاد دارند، زندانیانی که برای انتقال به زندان جدید از این پل عبور می کردند، هنگام عبور با کشیدن آهی برای آخرین بار منظره ای رو به شهر را از پنجره های پل از نظر می گذراندند.

اگرچه در آن موقع دیگر اعدام های بدون محاکمه جریان نداشت، اما بسیاری از زندانی ها دست کم برای سال های طولانی امیدی به آزادی دوباره نداشتند. این نام را لرد بایرون در قرن نوزدهم میلادی با سرودن قطعه شعری به روی پل گذاشت. متن انگلیسی شعر به صورت زیر است:

I stood in Venice, on the Bridge of Sighs,

A palace and a prison in each hand:

I saw from out the wave her structures rise

As from the stroke of the enchanters wand:

A thousand years their cloudy wings expand

Around me, and a dying Glory smiles

Oer the far times, when many a subject land

Looked to the winged Lions marble piles,

Where Venice sate in state, throned on her hundred isles!

روی پل افسوس در ونیز ایستادم

در یک سمتم زندان و در سمت دیگر یک قصر بود

از بیرون موج برافراشته شدن بناهایش را دیدم

همراه با ضربه گرز افسونگر

بال های ابری شان را هزاران سال گسترده اند

و یک لبخند غرورآفرین رو به مرگ در اطراف من

فراتر از زمان های دور، وقتی که بسیاری از سرزمین های مطیع

به ستون های مرمرین شیرهای بالدار نگاه کردند

جایی در کشور که ونیز در آن گردش می کرد، روی صدها جزیره اش بر تخت نشست!

افسانه دیگری که در خصوص این پل بر سر زبان ها است این است که اگر عشاق درون یک گاندولا و هنگام غروب آفتاب همزمان با به صدا درآمدن ناقوس برج کلیسای سنت مارک عشقشان را به همدیگر ابراز نمایند، این عشق ابدی خواهد شد.

جنس پل آه از سنگ آهک سفید است که در نوع خود تنها مورد در ونیز محسوب می گردد. معماری باروک گونه پل و طراحی قوسی شکل آن در نگاه اول هم بسیار جلب توجه می نماید.

در سال 2007، یک قطعه سنگ مرمر از پل کنده شده و به قصر دوک که در مجاورت آن واقع شده است افتاد. این اتفاق باعث آسیب رسیدن به پای یک توریست آلمانی شد. بعد از این حادثه کار بازسازی پل با بودجه حدود 3/7 میلیون دلار آغاز شد که 3 سال به طول انجامید.

این پل به طور کلی به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری پل در دنیا شناخته می گردد. پل افسوس 11 متر پهنا دارد. از ویژگی های پل دو پنجره این پنجره ها به گونه ای ساخته شده اند که به سختی بتوان از هر دو طرف به سمت دیگر نگاه کرد.) با میله های سنگی و صورتک هایی حجاری شده در کناره های آن است که بسیار جالب توجه به نظر می رسند.

این صورتک ها ماسکارون (mascaron) نام دارند و حالت های مختلفی مانند خشم، ناراحتی و خنده را به تصویر می کشند. از دو نقطه می توان پل افسوس را به خوبی تماشا کرد. یکی از این دو نقطه، پل Canonica در سمت شمالی پل افسوس است.

اما مکان دیگر که پر طرفدارترین نقطه برای این کار محسوب می گردد پل دلا پالیا (Ponte della Paglia) در طرف جنوبی پل افسوس است. اما بدون شک بهترین راه برای تماشای پل و کسب تجربه ای مانند محلی ها گاندولاسواری است. گاندولا نوعی قایق ونیزی است که می توانید با کرایه یکی از آن ها به همراه شریک زندگی تان در زیر این پل قایق سواری کنید. البته این کار نسبتا هزینه بر است اما اطمینان می دهیم که کاملا ارزشش را دارد.

چند حقیقت جالب درباره پل افسوس در یک نگاه:

  • پل افسوس تنها یکی از بیش از 400 پلی است که روی حدود 100 کانال شهر ونیز ساخته شده است.
  • از زمانی که این پل ساخته شد، مجرمان را تنها مدت کوتاهی در سلول های زندان مقابل نگهداری می شدند.
  • این پل تنها پل ونیز است که به طور کامل محصور شده است.
  • جاکومو کازانووا (نویسنده ایتالیایی در قرن هجدهم) تنها شخصی بود که توانست به طرزی معجزه آسا و به یاری یک راهب از زندان فرار کند. وی توضیح خاطراتش را در کتابی به نام تاریخ زندگی من آورده است.
  • چندین پل دیگر در گوشه و کنار دنیا به همین نام وجود دارد. مانند پل هایی در آکسفورد و کمبریج یا پلی در رومر فرانکفورت. حتی در نیویورک هم پلی به همین نام وجود دارد.
  • پل افسوس با استفاده از سنگ های ایستریایی (بزرگ ترین شبه جزیره در دریای آدریاتیک) که در بناهای ونیزی به فراوان یافت می گردد ساخته شده است. این نوع سنگ از انواع سنگ های نفوذناپذیر به شمار می رود.
  • پل افسوس یا آه ترجمه شده Ponte dei Sospiri در زبان ایتالیایی است.
منبع: کجارو / amoretravelguides.com / aviewoncities.com
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 619

به "پل افسوس ها، پل عشاق ونیزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل افسوس ها، پل عشاق ونیزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید