پارچه ای هوشمند که در گرما جای کولر را می گیرد

به گزارش مجله گیتی رو، تهران (پانا) - دانشمندان چینی توانستند پارچه ای را فراوری نمایند که می تواند گرمای هوا را به بیرون بفرستد و بدن شخص را خنک کند.

پارچه ای هوشمند که در گرما جای کولر را می گیرد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از نیوساینتیست؛ لباس ها و پوشش هایی ساخته شده از پارچه ای هوشمند که گرما را به بیرون می فرستد و نور را منعکس می نماید، می تواند به افراد و اشیایی که در معرض نور آفتاب قرار دارند یاری کند تا چندین درجه خنک تر بمانند.

پارچه متافابریک کولری برای روزهای گرم

گوانگمینگ تائو از دانشگاه علم و صنعت Huazhong در چین و همکارانش توانستند با ترکیب دانه های میکروسکوپی و الیاف اکسید تیتانیوم، تفلون و پلاستیکی به نام پلی لاکتیک اسید، نوعی پارچه هوشمند فراوری نمایند که متافابریک نام دارد. دانه های اکسید تیتانیوم (ماده ای که در ضد آفتاب ها هم وجود دارد) و تفلون، نور ماورابنفش و مرئی را منعکس می نمایند؛ در حالی که الیاف اسید پلی لاکتیک نور مادون قرمز را منتشر می نمایند. مقدار ذرات برای بهینه سازی این خصوصیات طراحی شده اند. تائو در این باره می گوید: به وسیله کنترل ساختاری، متافابریک می تواند پراکندگی گرما را به حداکثر برساند.

برای آزمایش این پارچه، یک داوطلب جلیقه ای را پوشید که نیمی از آن از متافابریک و نیم دیگرش از پنبه ساخته شده بود. این فرد به مدت یک ساعت در معرض تابش مستقیم آفتاب نهاده شد. دمای پوست در زیر متافابریک در این مدت از حدود 31 درجه سانتیگراد به 32 درجه سانتیگراد رسید، در حالی که درجه حرارت پوست زیر پنبه به حدود 37 درجه سانتیگراد رسیده بود.

در آزمایشی دیگر، اتومبیلی با متافابریک و اتومبیل دیگر با روکش معمولی و مرسوم پوشانده شد و خودروی سوم هم بدون روکش باقی ماند. در مدت این آزمایش که از ساعت 11 صبح تا 1 بعد از ظهر بود، هر سه خودرو در تابش مستقیم آفتاب نهاده شدند. دما در اتومبیل بدون پوشش تا 60 درجه سانتیگراد، در اتومبیل با پوشش استاندارد 57 درجه سانتیگراد و خودروی پوشیده شده با متافابریک 30 درجه سانتی گراد افزایش پیدا کرد.

متافابریک هنگام تماس با پوست عملکرد بیشتری دارد. اگر کسی لباس ساخته شده از متافابریک را روی یک لایه ضخیم از لباس معمولی بپوشد، بیشتر اثر خنک نماینده آن از بین می رود. تائو می گوید که متافابریک می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد، اما رنگ سفید آن برای بازتاب نور خورشید موثرتر است.

تائو می گوید: فراوری متافابریک می تواند با روش های نو هم سازگار باشد. بعضی از برند های معروف پوشاک به این پارچه علاقه مند هستند. ما امیدواریم که محصولات ما تا حدود یک سال دیگر در دسترس فراورینمایندگان پوشاک و در بازار قرار بگیرند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1813

به "پارچه ای هوشمند که در گرما جای کولر را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارچه ای هوشمند که در گرما جای کولر را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید